Nyheter (8)
Bilder (59)
Filmer (5)
Mario & Luigi: Bowsers Inside Story
Skrevs 2009-11-06 07:52:00 av Simon Liedgren
Bröderna har hamnat i ett äventyr inuti Bowser.
Det kan tyckas som att idén med att låta ett spel utspelas inuti ett stort monsters innanmäte borde vara helt ny, men faktum är att det tidigare har funnits flera spel som baserats på temat. Däremot vete katten om någon har utnyttjat idén med samma humor, värme och charm som i Mario & Luigi: Bowser's Inside Story.
mol420
Krismöte i svampriket
Spelet börjar på ett sätt som ligger helt rätt i dessa influensatider. En plågsam farsot chockar svampriket i dess grundvalar och förvandlar till synes helt vanliga svampinvånare till enormt stora svampklot som sedan rullar fram genom svamprikets städer och krossar medborgarnas hus och hem. Prinsessan vet inte vad hon ska ta sig till och kallar till krismöte, men diskussionerna är fruktlösa. Någon föreslår att de ska gripas av panik och springa runt och skrika. En annan får den briljanta, om än inte helt nya, idén att ropa på bröderna Mario för att de ska komma till undsättning. Mario och Luigi tar sina första stapplande steg i spelet när de anländer till prinsessans slott, men inte heller de har någon lösning på problemet.
Bowser suger
De två mustaschprydda bröderna visar sig dock vara till viss nytta ändå, eftersom någon är sur över att inte ha fått en inbjudan. Bowser tar sig likt en riktig Castle Crasher objuden in till prinsessans rådslag, och klagar på att han inte fått vara med på krismötet då han minsann också har sina medborgerliga rättigheter i svampriket, vilket mest är en förevändning för ännu ett kidnappningsförsök av den stackars prinsessan. Den här gången blir dock försöket ovanligt misslyckat, då Mario och Luigi ganska snabbt avfärdar den otäcke sköldpaddans planer och Bowser snabbt blir utsparkad från slottet.
   Han återvänder dock i en något större skepnad och suger i sig bröderna och alla andra på rådslaget och så kan äventyret börja på allvar.
marioluigibowsersinsidestorynintendods2711198080516
Uppdelad kropp
Mario & Luigi: Bowser´s Inside Story är ett spel som kan te sig ganska simpelt i början, men även om det kanske inte tar hem priser för årets svåraste spel blir det ganska snabbt lite småklurigt att ta sig vidare. Precis i början av spelet är Mario ensam i Bowsers mage (the belly of the Beast) vilket blir en utmärkt startsträcka för spelaren. Det tar inte många minuter innan Mario och Luigi återförenas och sedan måste de samarbeta på olika sätt för att ta sig vidare.
   Spelet ses från sidan när man befinner sig inuti Bowser och består av en hel del plattformshoppande, men även utforskande och letande efter nya förmågor. Det är inte ovanligt att det krävs ett nytt föremål för att ta sig till en tidigare onåbar plats, och Bowsers kropp är indelad i olika områden. En del pussel dyker också upp och spelet bjuder som helhet på en skön genremix av plattform, äventyr, rollspel och pussel.
Turordningsbaserade strider
Spelet är pedagogiskt upplagt och när man väl får en ny förmåga eller ett nytt föremål att leka med förklaras det väl. Att A-knappen styr Marios olika rörelser medan B-knappen används för att låta Luigi utföra sina rörelser är också smart. För att hoppa måste man till exempel trycka på både A och B, annars hoppar endast en av de två bröderna. Samma princip används i spelets turbaserade strider, där man till exempel kan använda en specialattack och returnera ett sköldpaddskal mellan de två bröderna och en fiende genom att i rätt ordning trycka på A och B. Striderna är överlag ganska enkla när det kommer till taktik, men som vanligt i Mario & Luigi-spelen (och även Paper Mario) krävs även en del tajming och reflexer när man attackerar och försvarar sig trots att striderna är turbaserade.
Se Bowser från ovan
Problemen slutar dock inte inuti Bowser. Under vissa partier får man även styra den store Bowser själv, när han försöker ta sig tillbaka till sitt eget slott (som även det är hotat) i svampriket. Precis som att A och B är Marios och Luigis knappar styrs Bowsers förmågor med X och Y. Medan Marios och Luigis specialattacker (i spelets strider) går ut på att de två bröderna ska samarbeta med varandra utnyttjar Bowser under sina specialattacker några av sina hantlangare, till exempel Goombas. Vid vissa tillfällen måste man också använda knapparna för att alternera mellan att spela med Mariobröderna och att spela som Bowser för att lösa vissa problem. Partierna med Bowser ses från ovan, från samma perspektiv som i Zeldaspelen vilket gör att spelet blir varierat. Bowsers eskapader utgör några av spelets höjdpunkter, och inte minst en del av spelets bästa gapskratt.
marioluigibowsersinsidestorynintendods2721605756466
Hamra på nerverna
Ofta ska man med Mario & Luigi i små minispel (som inspirerats av allt från Space Invaders till Brain Training) lösa olika problem för att hjälpa Bowser. Ett typiskt exempel på hur samarbetet kan se ut är när bröderna Mario med en hammare slår till en nerv inuti Bowser som gör att han får ont i magen eller förstärker en av hans muskler för att han ska orka lösa ett problem. Detta samspel mellan Bowsers inre och hur det påverkar hans förmågor är både smart uttänkta och roliga.
Lite för mycket snack
Den som vill hitta något att klaga på får leta ganska länge. Personligen tycker jag att spelet är lite väl enkelt, framförallt i början med en något seg startsträcka. Men med tanke på att spelet nog är tänkt som ett första kliv in i rollspelens och äventyrspelens värld för yngre Nintendospelare som inte är vana vid genren får man ändå säga att Alphadream lyckas väl med att hålla balansen mellan att utmana vana nintendorävar och inte skrämma bort de som precis hittat till ett RPG för första gången. Striderna är visserligen lite kluriga på så sätt att alla fiender har olika små rörelser (”tells”) som avslöjar hur de ska attackera och att lära sig känna igen dem kan vara lite lurigt. Men överlag handlar de turbaserade striderna mycket mera om fingerfärdighet än om taktik, och de blir i längden lite tjatiga. Förutom de aningen enformiga striderna kan jag också tycka att det blir lite väl snackigt i spelet ibland. Dialogen är oftast väldigt rolig, men handlingen är i ärlighetens namn sällan speciellt engagerande (vilket såklart heller inte är första prioritet), och mycket av textrutorna går åt till att förklara olika tekniker och hur man ska använda alla de förmågor som Bowser, Mario & Luigi samlar på sig under spelets gång.
Hurtigt och glatt
Grafiken är enkel men stilren och trevlig med fina animationer och konsekvent tecknad utan knappt några tredimensionella objekt, vilket gör att spelet känns enhetligt. Även musiken är typiskt hurtig och bidrar till en glad stämning äventyret igenom och även om spelet aldrig blir speciellt svårt räcker det tillräckligt länge för att man ska få valuta för pengarna.
   Totalt sett är det ännu ett smart genomtänkt, väl genomfört och mycket lyckat spel i Mario & Luigi-serien, där Bowsers formidabla gästspel kanske lyser allra starkast. Men säg inte det till honom, han har många sköna egenskaper, men ödmjukhet är inte en av dem.