2d7a5d15c1f1f175d8131ed89deac0d9
EyePet
Prisjakt: EyePet 328 kr
Interagera med ett virtuellt djur med hjälp av Playstation Eye-kameran. Det går att "beröra" djuret eller lägga ut ett föremål framför kameran så att djuret kan reagera på vad som händer runt omkring.
UtgivareSCEE
UtvecklareSCEE
GenreBarn,Simulator
Release2009-10-30
ps3
Nyheter (7)
Bilder (24)
Filmer (3)
EyePet
Skrevs 2009-10-20 10:21:00 av Erik Hansson
Interaktivt och gulligt, men är det något för vuxna?
Hittills den här generationen så är det Wii som är den stora familjekonsolen. Sony har en chans att ändra åtminstone delvis på detta i höst. För även om de flesta PS3-spel som släpps är riktade till en vuxen, spelvan publik, med Buzz och Singstar som de tydligaste undantagen, så är Eyepet deras största chans hittills att övertyga barnfamiljerna om att det är en svart, blank konsol som ska stå under teven efter jul.
eyepet420
Glöm Hello Kitty
Jag har haft möjlighet att testa spelet på två nioåringar varav åtminstone den ena har testat en hel del spel riktade mot hennes målgrupp tidigare. Jag har faktiskt aldrig varit i närheten av den reaktion som Eyepet gav upphov till. Det var ständiga "Ååh så söt!", "Titta vad den gör!" och "Men ååh så fin den blev!". Littlest Pet Shop, Hello Kitty, My Sims, Horselife, Pokemon, Tim Power och alla andra barnvarumärken som finns i spelform hade inte en chans.
Ge liv åt ett husdjur
Det som skapar en sådan här upplevelse hos barnen och i korta doser även hos vuxna som är svaga för djurungar är Sonys senaste kameraspel. Den lilla kameran Playstation Eye ställs ungefär en halvmeter upp och riktas mot golvet eller ett stort bord som måste vara tomt och någorlunda enfärgat. På golvet eller bordet ska dels spelaren/spelarna få plats, men också ett litet "magiskt kort" som används som föremål i spelet.
   Efter en liten process där man ska få sin egen Eyepet att födas ur ett ägg hoppar krabaten fram och visas på skärmen som om den existerade precis bredvid er. På skärmen syns alltså ni som spelar tillsammans med er Eyepet och eventuella föremål som spelet visar upp. För folk som inte sett något liknande innan är det en omedelbar succé.
Spela bowling med djuret
Med hjälp av era rörelser interagerar ni med ert nya virtuella husdjur och spelet. Det går till exempel att klappa det, få det att jaga eller hoppa efter din hand eller med lugna rörelser få den att somna. Men man kan också välja olika föremål från en meny för att göra lite mer avancerade lekar. Till exempel låta det "magiska" kortet bli en studsmatta, en apa som blåser bubblor, en mikrofon, ett löpband, en ramp som kan rulla din Eyepet på bowlingkäglor eller något annat. Allting är för det mesta simpelt och lätt att lära sig.
eyepetplaystation3ps3019
Det krävs bra ljus- och utrymmesförhållanden för att Eyepet ska fungera som det ska.
Rita fram en bil
Alla de här föremålen är också delar av spelets många minispel. Genom att till exempel klara av att studsa på studsmattan tillräckligt många gånger, få djuret att somna eller få bra poäng i bowlingen så klarar man minispelen och låser upp nya föremål och kläder. En av de mest avancerade funktionerna är att du kan rita en teckning som din Eyepet sedan ritar av. Något senare får man en "magisk krita" som kan rita en bil eller ett flygplan som sedan får liv på skärmen och kan styras med handkontrollen.
Ljust och oprecist
Själva spelandet går alltså ut på att interagera med djuret och se dess reaktioner. Ingenting är speciellt avancerat, men precis som med de tidigare Eyetoy-spelen till PS2 är det ett nödvändigt ont eftersom kontrollen aldrig är speciellt exakt. Det krävs en del viftande för att få djuret att göra som du vill. Även om det kan skyllas på att djur sällan lyder omedelbart så blir det ibland frustrerande svårt att veta när man gör rätt eller när djuret helt enkelt inte reagerar.
   Det krävs också rätt ljus i rummet. Är det för mörkt är det omöjligt att kontrollera och om det är ojämna ljusförhållanden på spelplanen, till exempel en strimma solljus, så blir det också betydligt svårare att kontrollera. Detta förklaras i spelets början och över huvud taget är spelet tydligt och helt på svenska både i tal och text.
Sköt hygien och matande
Förutom rena lekar och minispel måste man också ta hand om sitt djur. Matandet består av att du hämtar kex med en behållare. Sedan kan du antingen hälla det i en skål eller kasta upp kexen i luften så att din Eyepet kan fånga dem. Tvättandet består av att hålla duschen över djuret, schamponera det och sedan skölja igen. Med en slags scanner kan man kontrollera att djuret mår bra.
   En annan viktig del av ditt liv som djurägare är naturligtvis att styla ditt djur. Förutom att ändra mängder av detaljer med pälsen, från längd och färg till hur lockig den är, så kan du också sätta på en stor mängd olika kläder som du låst upp genom att klara minispelen.
eyepetplaystation3ps3015
Ett av momenten som visade sig bli svårt för barnen var att landa med flygplanet utan att det går sönder. Det gäller att landa med tillräckligt låg hastighet. Något som inte alltid var så lätt.
Blir stundtals svårt
Upplägget i spelet gör att du måste klara vissa uppgifter för att komma vidare och låsa upp nya föremål. Efter ett tag dyker det upp uppgifter som antingen är tråkiga eller svåra att kontrollera vilket gör att upptäckarglädjen stryps. Då blir det blir mer en fråga om att kämpa med minispel man inte vill spela för att försöka låsa upp något som är roligare. Under spelets gång är det flera av utmaningarna som jag klarar av en slump och flera som jag fick kämpa med länge trots att jag visste hur jag skulle göra. Mycket irriterande.
Efter nyhetens behag
När nyhetens behag lagt sig och vi låst upp det mesta som kan låsas upp så börjar det kännas lite ihåligt. Medan jag tröttnar på utmaningarna och vill göra något annat går nioåringen tillbaka till att klä ut och ändra utseendet på sin Eyepet och leka med några av föremålen. Den stundtals undermåliga kontrollen blir till slut ett hinder för underhållningen och därmed också för spelets innehåll eftersom så mycket är låst. Med ett friare upplägg som inte ställde så höga krav på att rörelserna registrerades korrekt så hade Eyepet kunnat bli väldigt lyckat. Nu ebbar de första lyckokänslorna ut lite för fort för att vara godkänt.
Ser bara hälften av innehållet
Men barn drivs av lite andra känslor än vi lite mer rutinerade spelare. Nioåringen här hemma använder gärna Eyepet som en interaktiv leksak trots att upplägget inte är så smart utformat. Hon återvänder till spelet trots att hon gett upp de jobbigaste utmaningarna och inte låser upp något nytt material längre. Jag skulle tro att hon aldrig ens kommer se hälften av innehållet med sin sparfil. Det måste ses som ett stort misslyckande för utvecklarna.