9886fe0f76f0f23eb0c8bc72be4211ba
Starcraft II: Wings of Liberty
Prisjakt: Starcraft II: Wings of Liberty 159 kr
De tre krigande raserna Protoss, Terran och Zerg är tillbaka i Blizzards hyllade realtidsstrategispel. Varje ras kommer att skilja sig åt ytterligare i Starcraft II med nya enheter, nya spelmekaniker och nya förmågor för några av de klassiska Starcraft-enheterna.

Grafikmotorn är helt i 3D och kommer ha "realistisk fysik" och klara av att rita upp mängder av detaljer på skärmen samtidigt.

UtgivareBlizzard
UtvecklareBlizzard
GenreStrategi
Release2010-07-27
pc
Nyheter (59)
Bilder (101)
Filmer (13)
Starcraft II Wings of Liberty
Skrevs 2010-08-03 19:18:00 av Magnus Enarsson
När Blizzard återvänder till StarCrafts universum sopar de mattan med konkurrenterna.
Nu är det slutligen här. Uppföljaren till ett av världens största realtidsstrategispel. Det första kom för tolv år sedan och har bland annat kallats för Koreas nationalsport. Sen dess har fansen gått och väntat på att få återvända till Blizzards stämningsfulla science fiction-värld. Efter mer än tjugo timmar med spelet kan man bara konstatera att del två och tre av StarCraft 2 inte kan komma snabbt nog.
Logo11285656467
Berättelsen fortsätter
Kampanjen är en fortsättning på berättelsen i det första spelet. Jim Raynor kämpar som rebell mot kejsaren Arcturus Mengsk som hårdhänt styr över Dominion. Media är allt annat än fri och Jim målas systematiskt ut som terrorist i nyhetssändningarna, vilket skapar skräck bland de civila. Efter att den björnbrummande Tychus Findlay under mystiska omständigheter släpps från fängelset, ansluter han sig genast till rebellerna och sin gamle vän Jim. Med sig har han ett förslag som ska inbringa extra kosing för motståndsrörelsen. Men vad är haken? Varför släpptes Tychus fri? Trots frågorna antar ändå Jim jobbet som handlar om att samla ihop delar av en uråldrig artefakt, en från början svår uppgift som snart visar sig vara ännu mer komplicerad. Föremålet är inte bara av intresse för forskare, utan även för fruktade Queen Of Blades, Zergs ledare. Jims känslor är kluvna inför den känslokalla drottningen, som innan hon blev tagen av de insektslika Zerg, var Jims stora kärlek. En kärlek han har svårt att släppa och lämna bakom sig.
God variation av uppdrag
Berättelsen förs framåt via flera olika metoder. Det finns gott om klassiska mellansekvenser som helt renderas upp av spelets egen spelmotor med imponerande detaljer och grafik för den som har en dator som klarar av det. Själva uppdragen är också väldigt storybaserade och bjuder på en enormt stor variation som jag aldrig tidigare upplevt i ett strategispel av det här slaget. Det händer sällan att man på klassiskt vis bara ska bygga upp sin bas och sen överta fienden. Här är de mer specifika mål som kräver olika strategier för att man ska lyckas. Det kan handla om saker som att kapa tåg eller frigöra fångar, men omgivningen i sig kan också bidra med unika situationer. På en planet håller en närliggande sol på att dö, vilket resulterar i att planeten sakta men säkert sväljs i ett hav av eld. Du måste därför flytta på din bas hela tiden för att inte förgöras, samtidigt som du tar dig an fienden. Det finns helt enkelt inte tid att bara slå sig ned och bygga allt man har tillgång till. Man måste titta på respektive situation och göra val för vad som är effektivast, vilket gör att spelet aldrig känns repetitivt utan bara spännande och utmanande.
SC22
I baren kan du hyra legosoldater, spela arkadspel och lyssna på hillbilly-rock.
Forska kring utomjordisk teknologi
Ett tredje element av berättande har man lagt mellan filmsekvenserna och uppdragen då man befinner sig på Jims huvudbas, ett stort och mäktigt rymdskepp. Där kan du röra dig fritt mellan områden som verkstaden, laboratoriet, bryggan och baren. De är representerade av statiska skärmar som befolkas av olika personer som går att prata med. Därmed utvecklar man berättelsen på ett mer interaktivt vis och ger tillfälle för den som vill fördjupa sig i historien ytterligare. Här kommer även en rollspelsbetonad ådra in som piffar upp upplevelsen ytterligare. Under uppdragens gång kan du utföra små sidouppdrag som ger dig tillgång till Protoss- och Zerg-teknologi. Du kan sedan använda dig av detta i laboratoriet och låta en spinkig glasögonorm forska fram nya funktioner och fördelar åt dina egna byggnader och trupper.
Modifiera i verkstaden
Du tjänar även pengar genom att utföra uppdrag och detta kommer väl till pass i den skitiga men ovärderliga verkstaden där du kan modifiera dina enheter ytterligare för ett visst pris. I baren hänger som vi alla vet mycket avskum och via en mystisk gäst kan man även sätt sprätt på sina pengar genom att hyra in legosoldater. Dessa går att kalla till sig ett antal gånger under varje uppdrag, ett bra och billigt sätt att förstärka sin armé för korta stunder då tiden är knapp.
Välj dina uppdrag
På bryggan hittar du arkivet över utförda uppdrag samt de nya som du har framför dig. Oftast får du själv välja mellan tre olika uppdrag och utför dem i vilken ordning du själv önskar. Det finns även tillfällen då du måste göra lite större val, till exempel om vem du ska hjälpa. Detta gör att du kan missa vissa uppdrag, vilket ger en anledning till en andra genomspelning av kampanjen för att uppleva skillnaderna.
sc2liberty590x327
Se upp! Från och till höjer sig lavan och förgör allt som inte befinner sig på höga höjder.
Traditionell spelmekanik
Rent spelmekaniskt har det inte hänt speciellt mycket sen sist, StarCaft 2 är otroligt traditionellt i sitt upplägg. Har du spela Dune II: Battle for Arrakis från 1992, kommer du inte behöva lägga mycket tid på tutorials för att veta hur man tar sig an den här biffen. Det finns givetvis ett par nya enheter, men det hade definitivt inte räckt om inte uppdragen hade varit så varierade, samt allt det extra som finns att göra utanför uppdragen.
Första delen av tre
StarCraft 2: Wings Of Liberty är alltså bara det första spelet av tre. Blizzard siktar på en trilogi, vilket betyder att den 26 uppdrag långa kampanjen endast täcker Terran, människorasen. Du får några smakprov i hur det är att spela som Protoss i något enstaka fall, men mer är det inte. Personligen känner jag mig tillfredsställd i det jag får och kampanjen är tillräckligt lång och matig för att stå på egna ben. Blizzards vision är stor och en sextio timmars kampanj hade förmodligen inte rent ekonomiskt varit klokt att trycka in i samma paket. Avsaknaden av raserna är i slutändan ändå ett minus, om än ett litet sådant.
Underbar matchmaking
Det finns inte så mycket att orda om vad det gäller flerspelarläget, till skillnad från enspelarläget kan du givetvis spela som vilken ras du vill. Mycket är sig likt från betan som jag tidigare skrev en förtitt på, om än mer finslipat och balanserat. Raserna har sina för- och nackdelar och lär man sig spelet ordentligt finns det alltid motmedel mot allt. Det som bjuds är ett snabbt och roligt gameplay som kan spelas av så väl nybörjare som veteraner, mycket tack vare det nya Battlenet 2.0 och dess underbara matchmakingsystem. I början får du spela fem matcher som mäter hur pass bra du är, därefter sätts du in i en liga där folk är jämbördiga dig. Spela bra där och du kommer snart ta dig uppåt och hamna i bättre divisioner och därmed möta bättre motstånd. Är du själv och vill möta okända motståndare så fixar Battlenet även detta på ett nafs. Efter ett par sekunder har den funnit någon att spela mot och matchen är snart igång utan väntetider.
starcraft2wingsoflibertycampaign08
Ibland måste man möte fienden med ett fåtal trupper. Då gäller det att vara taktisk och försiktig.
Spellägen och lärdom
De finns en en hel hop av olika spellägen att ta del av i flerspelarläget. Förutom en mot en kan du ta del av matcher upp till fem mot fem eller spela samarbetslägen med några vänner mot datorn. Att utvecklas och lära av andra spelare är också en del av upplevelsen. I spelet finns en funktion som låter dig titta på spelade matcher i efterhand. Där kan du studera dig själv och din motståndare och se hur de gick tillväga för att besegra dig. Lär av de bästa brukar det heta.
Krossar allt motstånd
StarCraft 2 erbjuder det som förväntas och mer där till. Med slipad grafik, häftiga effekter, en grymt bra kampanj samt en solid multiplayerdel, har spelet alla möjligheter i världen att bli lika stort, men troligen större, än sin föregångare. Med bonusfunktioner som en karteditor och möjligheter för spelets community att bygga moddar och liknande, kommer det vara en titel att räkna med i framtiden. Det enda märkliga är att spelet inte har stöd för LAN-spel, vilket förhindrar att man kan dra ihop ett gäng kompisar och spela i samma rum, en funktion som känns lika självklar som korkat att det inte finns med.
   StarCraft 2 kommer utan tvekan finnas med på många listor över årets spel och det kommer definitivt finnas med på min. Konkurrenterna i genren får ursäkta, men Blizzard krossar allt motstånd på alla plan.
Vi fick ett exemplar av spelet från Blizzard.