d72bb59a32d9960c36d136f29560f9b8
The Saboteur
Prisjakt: The Saboteur 100 kr
Ett sandlådeactionstealthspel förlagt i Paris under andra världskriget. Huvudrollsinnehavaren är en sabotör och racingförare som dessutom kan smyga, slåss och skjuta med allehanda vapen.

Utvecklas av Pandemic Studios som tidigare bland annat gjort Mercenaries och Star Wars Battlefront.

UtgivareEA
UtvecklarePandemic Studios
GenreAction
Release2009-12-03
xbox360 Xbox 360 2009-12-03
pc PC 2009-12-03
ps3 Playstation 3 2009-12-03
info
Info
news
Nyheter (13)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (54)
movies
Filmer (4)
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
The Saboteur
Skrevs 2009-12-07 06:49:00 av Marcus Grönskog
En exploderande tolkning av andra världskriget
Efter att ha sett sin bästa vän dö framför sina ögon, har irländaren Sean Devlin inte mycket till övers för nazisterna. Berättelsen om hans framfart i Paris under 1940-talet är på många sätt en underhållande men också hjärndöd historia. En sista svanesång från utveklarna Pandemic, som nyss försvann från utvecklarkartan.
sab420
Blod är rött
I The Saboteur presenteras konflikten med hinkvis av klassisk drama och man känner igen mycket från liknande filmer och böcker, men inte så mycket från spel. Det är en fräsch bild av andra världskriget som inte utforskas lika ofta i spelform.
   Men det som skiljer spelet från mängden är den grafiska presentationen. Områden under hård tysk kontroll representeras av en dyster grå-svart färgskala som hänger över stadsdelarna, men tillåter ändå röda armband, rött blod och motståndsrörelsens blå detaljer att lysa igenom. Det är godis för ögonen.
   Karaktärerna känns inte heller helt förankrade i verkligeheten då de ser ut och beter sig som schabloner, snudd på stereotyper. Det är lite som att tumma igenom en gammal serietidning.
Smyga den som smyga kan
The Saboteur vill på många sätt vara ett smygaräventyr och delar gärna med sig av denna entusiasm till spelaren. Problemet är att det är så pass taskigt implementerat att alla seriösa försök att använda det under uppdrag är dömda att misslyckas. Man ska antingen ha gudomlig tur eller lika stora delar tålamod för att det överhuvudtaget ska fungera.
   Genom att smyga sig på ont anande nazister bakifrån finns chansen att knocka ut dem och stjäla deras uniform. Tvärtemot vad man skulle kunna tro, så drar man faktiskt till sig mer uppmärksamhet i sin nya klädsel då man ständigt måste hålla koll på fiender, då de ser igenom förklädnanden om man kommer för nära. Visserligen kan man gå in i avspärrande områden utan påföljd, men många av uppdragen går ändå ut på att komma i närkontakt med fienden. Eftersom fienden är lika dum som kokt bratwurst, så görs detta alltid enklast med den farliga änden av valfritt skjutvapen.
thesaboteurxbox360017
Nu dröjer det inte länge innan nästa eldstrid bryter ut.
Att hänga på en skör tråd
Systemet för klättrande som erbjuds i The Saboteur är grundläggande som bäst. Klumpigt slänger man sig upp för byggnader och ställningar på ett sätt som varken känns smidigt eller kul. Om killen klarar att klättra upp för Eiffel-tornet, så borde han ju inte ha lika svårt för att klättra över ett staket. Det är fel i grunden.
   Kontrollen överlag är knappt godkänd då liknande sandlådespel redan gjort alla moment som dyker upp i The Saboteur bättre. Man kommer ingenstans till fot, och de flesta bilar körs likt frigolit på hal is. Som med mycket annat är det ändå funktionellt, men det hade mått bra av ytterligare finslipning.
Lukten av krut
Uppdragsstrukturen är a och o i ett sandlådespel som detta, och jag tycker faktiskt att det fungerar riktigt bra. Särskilt under spelets inledande timmar. Det finns tillräckligt med godis utspritt på vägen för att man ska orka följa med i huvudstoryn, även om det kan bli lite för mycket körande fram och tillbaka för att lämna och hämta saker. Att det är hyggligt med checkpoints under uppdragen är däremot ett plus.
   Känner man för att ta en paus från huvudäventyret så finns det som sig bör även lite att göra vid sidan om, då större delen av Paris är täckt av tyska utposteringar. Genom att söka upp vita prickar på kartan kan man hitta alla möjliga landmärken som ofta kan förintas med sabotörens kännetecken - dynamit. I takt med att man slår ned dessa får man tillgång till mer kontraband som fungerar som spelets valuta. Detta kan sedan användas till att köpa nya vapen eller uppgraderingar.
thesaboteurxbox360221
Det blir aldrig så kul att köra att man själv väljer att avvika från rutten.
Slutligen
Känslan av att komma framåt i spelet och se färgerna återvända till Paris är rätt intressant. Kombinerat med den tidsenligt inspirerade musiken och det överdrivna men ändå hyggliga röstskådespeleritet så får man ett spel med själ.
   Då är det extra synd att det faller långt bakom sina konkurrenter när man väl greppar handkontrollen. The Saboteur lånar friskt från en mångd olika spel, men tråkigt nog så gör det inte något av det särskilt övertygande, där stela närstrider och klättrande blandas med trasiga inlägg av smygande. Men diggar man sandlådegenren, eller helt enkelt söker lite snabb action i andra världskrigs-miljö så kan The Saboteur mycket väl underhålla ett tag. Har man däremot inte hunnit spela exempelvis Infamous eller Red Faction: Guerilla i år så skulle jag klart prioritera dessa framför Sean Devlins äventyr. Kanske när det sänkts i pris?
4 Kommentarer
Kommenterar som gäst
378402_2457394926155_1007011564_n

offline Marcus Grönskog

Journaliststudent från Småland med ena foten i Tokyo. Är intresserad av bra berättande i spel.
d72bb59a32d9960c36d136f29560f9b8
Genre
Action
Utgivare
EA
Utvecklare
Pandemic Studios
Plattform
Playstation 3, Xbox 360, PC
Prisjakt
Release
2009-12-03
Sammanfattning
plus
  1. Den grafiska designen
  2. Skjuta är rätt kul
  3. Intressanta sidosysslor
minus
  1. Att smyga fungerar sällan
  2. Klättrandet är tråkigt
  3. Köra bil är inte så kul
6

Slutsats

Pandemic har med The Saboteur gjort ett spel som inte riktigt räcker till för att imponera. Det är aldrig lönande att smyga sig på fienden, och alltifrån att klättra, slåss, och köra saknar den finess som man är van vid från liknande spel. Temat och den grafiska stilen är däremot imponerande och hjälper spelet att stå ut en aning. Huvudsakligen är det en godkänd tredjepersonsskjutare i sandlådemiljö.
Bilder
saboteur420
untitled4zm81117338442
saboteur200
saboteur2
thesaboteurxbox360010
thesaboteurxbox360002
thesaboteurxbox360003
thesaboteurxbox360004
thesaboteurxbox360005
thesaboteurxbox360007
thesaboteurxbox360008
thesaboteurxbox360009
05TheSaboteurAug09wm
02TheSaboteurAug09wm
04TheSaboteurAug09wm
11TheSaboteurAug09wm
08TheSaboteurAug09wm
06TheSaboteurAug09wm
trainwatermarkedcopy
seanroofclimbingwm
seanpunchwm
#inlineditbutton