5fee7ca972f4097c5f098a4fa759f56a
Aion: Tower of Eternity
Prisjakt: Aion: Tower of Eternity 149 kr
I en värld som slits mellan The Chosen (änglar) och The Fallen (demoner) har Tower of Eternity - portalen till Abyss - öppnats av en grym ondska. När detta sker vaknar drakarna i Abyss till liv och söker hämnd på båda sidor, och det är upp till varje enskild spelare att försvara sitt folk. Varje server kommer att ha ett eget händelseförlopp där spelares handlingar för storyn vidare, och motorn Crytek (som användes i Far Cry) ska utnyttjas till max.
UtgivareNCsoft
UtvecklareNCsoft
Genreonline,Rollspel
Release2009-09-25
pc
info
Info
news
Nyheter (11)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (94)
movies
Filmer (2)
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Aion: Tower of Eternity
Skrevs 2009-11-16 18:01:00 av Emmy Zettergren-Lindkvist
Aion är bländande vackert och slår konkurrenterna med hästlängder. Men bjuder det på mer än skönhet?
Det börjar bli riktigt trångt på marknaden för MMORPG-spel (Massive Multiplayer Online Role Playing Game). Allt fler utvecklare vill ha en del av kakan och de senaste åren har vi fått ta del av flera nya stora titlar, de flesta stöpta i princip samma form. Frågan är då vad Aion som nykomling på marknaden har att erbjuda.
storpuff

Populärt från början

När NCsoft gick ut och berättade om sin nya MMO-titel fick vi klart för oss att det handlade om ett spel i asiatisk stil men med västerländska inslag. Det skulle innehålla mindre fokus på att samla och döda saker och mer fokus på uppdrag och historieberättande. Just den informationen togs väl emot här i västvärlden där erfarenheter från ett väldigt långdraget Lineage I och II låg färskt i minnet. Visioner om ett World of Warcraft i mycket snyggare förpackning föddes.
   Men även i Asien visade sig konceptet vara populärt och när betan släpptes i Sydkorea under november 2008 blev det rusning. Mindre än en timme efter att servarna öppnats upp hade mer än 40 000 personer loggat in. Hypen var ett faktum.
   När så spelet slutligen släpptes i Europa den 25 september var intresset så stort att NCsoft direkt fick problem med sina servrar. Spelare fick köa i flera timmar för att kunna logga in och frustrationen växte snabbt. Men efter relativt snabba insatser utökades kapaciteten och nu, några månader efter releasen, har lugnet lagt sig. De första spelarna har nått maxgränsen 50 med sina karaktärer och vi kan för första gången få en känsla av hur spelet kommer att se ut i längden.

Splittrad historia

Berättelsen utspelar sig i världen Atreia som skapades av guden Aion och i tidernas begynnelse levde invånarna i fred med varandra. Men en dag beslutade sig rasen Balaur, som Aion skapat för att vaka över människorna, för att göra uppror och skaffa sig mer makt. I förlängningen ledde det till att landet och det kraftfulla tornet Tower of Eternity delades i två delar.
   Ena delen av Atreia förblev ljus och blomstrande och dess invånare, senare kända som Elyos, märkte ingen större skillnad från innan splittringen. I den andra delen av landet blev omgivningarna förlagda i dunkel och landskapet fylldes med monster. De mänskliga invånarna, Asmodians, tvingades kämpa för sina liv och blev efter ett tag själva allt mer monsterlika till utseendet.
   De stora skillnaderna i de två folkslagens historia har nu skapat osämja sidorna emellan och det är här spelarna kommer in. När spelet startar får man välja vilket av folkslagen man vill stödja och eftersom de två ligger i fejd med varandra blir spelarna också bittra fiender på slagfältet.
Screen1
Det är nästan svårt att skapa en ful karaktär i Aion, vare sig man väljer det vackra folkslaget Elyos eller de "monsterlika" Asmodians.

Lika men olika

Att spelupplevelsen blir annorlunda beroende på vilken sida man väljer att följa är kanske inte så konstigt. Asmodians och Elyos har olika historiska bakgrunder och rent naturligt skiljer sig uppläggen åt, både vad gäller uppdrag och miljöer.
   Men likheterna är fler än skillnaderna. I grunden är ändå berättelsen den samma och båda sidorna erbjuder exempelvis exakt samma klasser, vilka är fyra till antalet. Varje klass har sedan två inriktningar.
   Tittar man sedan närmare på karaktärerna skiljer sig inte heller deras utseende speciellt mycket åt. Faktum är att de mer "monsterlika" Asmodians är i princip lika vackra som Elyos och det är en skönhet som präglar hela spelet. Landskapen är enormt detaljerade och sjuder av liv. Miljöerna är sköna att se på och det är uppenbart att NCsoft velat skapa ett spel som är en fröjd för ögat.
   De små skillnaderna raserna emellan är dock tyvärr ett minus. Att det dessutom bara finns två startzoner, en för Elyos och en för Asmodiands, gör att det inte finns speciellt mycket nytt att upptäcka under en andra genomspelning. Jag blir helt enkelt inte speciellt sugen på att skapa fler karaktärer än den jag har och det lär göra att spelets livslängd kortas en hel del för många spelare.
   Möjligheten att modifiera sin karaktärs egenskaper är också relativt begränsad då det i Aion inte finns något, för online- och rollspel, traditionellt egenskapsträd. Det gör att i princip alla karaktärer springer runt med exakt samma egenskaper och förutsättningar vilket kan anses vara "rättvist" men samtidigt väldigt tråkigt. Visserligen har NCsoft lagt in något som kallas Stigma Stones, en speciell sorts stenar med unika egenskaper som spelaren kan använda för att göra sin karaktär lite mer speciell. Det går också att samla på sig titlar under spelets gång som, när de används, erbjuder olika egenskaper. Men det känns fortfarande som att skillnaderna karaktärerna emellan är väldigt små.

Kör traditionell stil

Aion kan absolut klassas som ett av de vackraste onlinespelen på marknaden, men knappast det mest innovativa. För den som spelat andra onlinespel känns det mesta bekant. Allt från uppdrag till utseende följer den gängse standarden och det tar inte lång tid att sätta sig in i spelets struktur. Uppdrag samlas i en uppdragslogg, magier och specialslag placeras i en panel längst nere på skärmen och kartan visar vart du ska gå för att göra nästa uppdrag. Det finns banker där du kan förvara saker som inte får plats i ryggsäcken och marknader där du kan köpa och sälja allt mellan himmel och jord.
   Liksom i de flesta andra onlinespel kan man också skaffa sig olika yrken som kan vara ens karaktär till gagn. Det går att lära sig samtliga sex tillgängliga yrken medan det bara går att bli mästare i två av dem. Alla spelare kan också från början plocka blommor och samla material som järn, kristaller och liknande som sedan används som material i flera av yrkeskategorierna. Det är enkelt och smart. Och jag förstår varför NCsoft valt att inte uppfinna hjulet igen när konceptet fungerar så pass bra. Samtidigt börjar jag undra när vi ska få uppleva något helt nytt inom onlinegenren.
Sccreen5
I Aion har alla karaktärer tillgång till vingar och när spelare slåss mot varandra sker striderna lika väl i luften som på marken.

Inte allt är gammalt

Men NCsoft har ändå satsat på några för genren ganska speciella element. Bland annat kan alla spelare öppna egna affärer och sälja saker var som helst, när som helst, exempelvis direkt ute på fältet. Det är perfekt om man vill ta en halvtimmes paus från spelandet och samtidigt göra lite nytta. Det är också smidigt att själv kunna köpa nya vapen och rustningar mitt ute i vildmarken. Det här såg vi redan i Lineage 2 men det är inget vi vanligtvis ser i andra onlinespel.
   En annan, mer spännande möjlighet, är karaktärernas förmåga att flyga. Redan vid nivå tio får man tillgång till sina vingar som sedan kommer väl till pass flera gånger under resans gång. Att karaktärerna, utan hjälp av maskiner eller djur, kan flyga är ett rätt ovanligt inslag bland de befintliga onlinespelen på marknaden och känns som ett fräscht inslag.
   Vingarna innebär dock långt ifrån total frihet, vilket är synd. De kan nämligen bara användas i vissa områden och dessutom är flygtiden begränsad. Visserligen förlängs flygtiden ju längre fram i spelet man kommer, men begränsningen försvinner aldrig helt. Drömmen om att få sväva på vingar högt över Atreia och utan restriktioner upptäcka landskap från ovan grusades relativt snabbt och jag tror att fler än jag blev besvikna när det stod klart att man i Aion faktiskt spenderar största tiden på marken.
   Men det är inte så att vingarna därför inte fyller någon som helst funktion. Flera av uppdragen kräver att vingarna används och de dyker även upp av sig själva när man slänger sig ut för höga höjder i områden där det vanligtvis inte går att flyga. Att ramla ner från stup och dö är med andra ord inget karaktärerna i Aion behöver oroa sig för. Hoppar man dessutom ut från rätt höjder kan man spara lite tid genom att glidflyga vissa transportsträckor.
   Vingarna används också flitigt i en annan del av spelet: i strider mellan spelare. Från och med nivå 25 får spelarna tillgång till ett nytt område, The Abbys, som ligger mitt emellan Elyos och Asmodians hemtrakter. Där är det fritt fram att flyga runt och det är också där spelarna på allvar får uppleva PvP (player versus player).
   Att slåss i luften tillför helt klart en ny dimension till striderna och även om jag personligen tycker att det är ganska knepigt att manövrera ovan marken är det uppfriskande med nya koncept.
Screen3
Vingarna är ett intressant tillskott i spelet. Tyvärr kan de bara användas i vissa områden och med begränsad flygtid.

Håller vad de lovar

Jag måste erkänna att det som många i västvärlden hoppades på innan spelet släppes ändå verkligen har levererats i Aion. Att NCsoft kan skapa snygga spel visste vi redan, men många har stört sig på att deras tidigare storspel Lineage bara bjudit på skönhet men inget vidare innehåll. En historia som verkligen driver spelet framåt tillsammans med varierande och spännande uppdrag har efterfrågats och här har vi faktiskt fått det vi frågat efter.
   NCsoft har verkligen lagt ner tid på att få till en spännande historia och till skillnad från många andra onlinespel känns den verkligen relevant att följa. Många liksom jag klickar annars i onlinespel gärna snabbt undan de fönster som presenterar berättelsen och uppdragen vilket leder till att få av oss egentligen vet vad spelet rent innehållsmässigt går ut på. I Aion har man däremot med en massa information om uppdragen som inte går att plocka fram igen efter att uppdraget accepterats. Det gör att man faktiskt i många fall tvingas läsa igenom dialogerna för att klara av uppdragen. Dessutom är uppdragen uppdelade i huvuduppdrag och sidouppdrag där huvuduppdragen för berättelsen framåt och där sidouppdragen går ut på att hjälpa landets invånare att leverera saker, slå ihjäl fiender eller att samla än det ena, än det andra. Huvuduppdragen varvas också med filmscener som gör handlingen än mer intressant. Det är ett koncept som verkligen tilltalar mig.

Men vad händer sen?

För många är en måttstock på hur bra ett onlinespel är möjligheten att spela vidare efter att den högsta nivån nåtts. Man pratar om hur End Game kommer att bli och vad det kommer att innehålla.
   Här erbjuder de flesta onlinespelen på marknaden både stora episka uppdrag för de som gillar att leva vidare i berättelsen och PvP-baserade möjligheter för de som föredrar att slåss mot andra spelare. I Aion har man dock valt att endast satsa på det senare. När spelarna nått maxgräns är det alltså PvP som gäller för hela slanten och här tror jag att många med mig blivit ganska besvikna. Det är kul att slåss med och mot andra, men i längden blir det ganska tråkigt. Jag vill gärna serveras nya stora uppdrag som kan genomföras i stora grupper. Det är då berättelsen lever vidare och frodas.
   Att ta sig från nivå 1 till 50 kan i sig erbjuda en spännande och härlig upplevelse väl värd pengarna. Men jag vill inte att det slutar där. Just nu har dock Aion inte mycket att erbjuda på det området. Kanske kan det vara så att det introduceras mer innehåll senare i form av expansioner och patcher. Men om det inte gör det tror jag att NCsoft åter igen missuppfattat det som många i västvärlden efterfrågar och det misstaget kan kosta dem många spelare.
Sccreen4
NCsoft har valt att inte uppfinna hjulet igen. Interface liksom innehåll i spelet följer gängse standard för den här typen av onlinespel.

Väl värt att spela

Över lag är jag enormt positivt överraskad vad gäller Aion. Jag som älskar grafiska upplevelser njuter verkligen när jag springer runt i de vackra områdena. Att karaktärerna ser ut som små perfekta dockor gör mig ingenting och historien är tillräckligt intressant och bra berättad för att jag ska tycka att den är väl värd att spela igenom, i alla fall en gång. Dock lär det inte bli något spel jag hänger mig fast vid någon längre stund efter att jag nått maxnivå just eftersom PvP inte riktigt är min grej.
   För de som aldrig spelat onlinespel tidigare lär Aion bjuda på en fantastisk spelupplevelse, för det är ett välgjort och stabilt spel som funkar lika bra för nybörjare som för veteraner. Har man dock spelat många andra onlinespel tidigare finns det dock en risk att känslan blir: det här har jag gjort förut. För det är som sagt inte speciellt mycket nytt som erbjuds. Men gillar du PvP och står ut med det välkända upplägget så finns det ändå väldigt mycket spelglädje att hämta i Aion.
8 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Buskatobbe För mig är det här ett av dom bättre ... 2009-11-19
  • member_male
    Grönsnake Spelet är bra men det skiljer sig int... 2009-11-16
    • MG4007
      EmmyZ (Emzis) Du sammanfattar spelet rätt bra där p... 2009-11-16
      • snoop
        Odi Bra att du var grundlig. Har för mig ... 2009-11-16
        • MG4007
          EmmyZ (Emzis) Jag tror du tänker på ett annat onlin... 2009-11-17
          • snoop
            Odi Knas, har någon skum känsla att det v... 2009-11-17
MG4007

EmmyZ (Emzis)

30. Spelgalen. Communityredaktör. Ö-bo. Förlovad. Husägare. Kattälskare. Musikalisk. Estetisk. Mamma. Kinectägare. ME-frälst.
5fee7ca972f4097c5f098a4fa759f56a
Genre
online,Rollspel
Utgivare
NCsoft
Utvecklare
NCsoft
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2009-09-25
Sammanfattning
plus
  1. Otroligt vacker grafik
  2. Spännande berättelse
  3. Väldigt stabila servrar
  4. Egna vingar och flygmöjligheten
minus
  1. Begränsad flygtid
  2. Inte speciellt innovativt
  3. För mycket fokus på PvP
8

Slutsats

Aion är ett av de absolut snyggaste onlinespelen på marknaden just nu. Bara att springa runt i den detaljerade världen är en upplevelse i sig. Ni som spelat andra onlinespel bjuds inte på några större nyheter, vilket är lite synd. Visserligen erbjuder möjligheten att flyga på en del nya inslag vad gäller både uppdrag och PvP (player versus player), men eftersom flygtiden är begränsad blir det aldrig någon riktigt stor del av spelupplevelsen. Det faktum att spelet också, efter det att spelaren nått maxnivå, fokuserar helt på PvP gör att det lär tappa de spelare som främst är ute efter äventyr. Aion bjuder dock på väldigt mycket spelupplevelse och är definitivt ett av de mest välgjorda och stabila alternativen på onlinemarknaden. Står du bara ut med känslan av att du gjort det förut så kommer du att njuta av Aion i många timmar.
Bilder
80716
80717
80718
80719
80720
80721
50762200702202028523bigjpg
50762200702202028524bigjpg
50762200702202028490bigjpg
50762200702202028501bigjpg
50762200702202028502bigjpg
59682200708271434146bigjpg
59682200708271434167bigjpg
59682200708271434178bigjpg
59682200708271434189bigjpg
596822007082714342010bigjpg
596822007082714342111bigjpg
596822007082714342212bigjpg
596822007082714342213bigjpg
596822007082714342314bigjpg
596822007082714342415bigjpg
596822007082714342516bigjpg
596822007082714342617bigjpg
596822007082714342718bigjpg
#inlineditbutton