c2641db56a5ac3c531d99cdfccf7c5d7
Tekken 6
Prisjakt: Tekken 6 158 kr
Första Tekken-spelet till nästa generations konsoler. Jin Kazama, Lili (från Tekken: Dark Ressurection) och Hwoarang verkar vara med i spelet att döma av trailern.
UtgivareNamco
UtvecklareNamco
GenreFighting
Release2009-10-30
ps3 Playstation 3 2009-10-30
psp Playstation Portable 2009-12-11
xbox360 Xbox 360 2009-10-30
info
Info
news
Nyheter (24)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (137)
movies
Filmer (9)
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Tekken 6
Skrevs 2009-11-02 13:31:00 av P-A Knutsson
Efter fyra års uppehåll är Tekken-serien tillbaka med en ny del.
Efter den fenomenala femman som släpptes 2005 har det varit tyst om beat ’em up-giganten Tekken. Visserligen kom uppiffade versioner av femman till både PSP och PS3, men en riktig uppföljare lät vänta på sig. Tills nu. Lyckas Tekken 6 nå samma höga nivå som sitt fyra år gamla syskon?
tekkenflash
En förvirrad meny
Huvudmenyer i beat ’em up-spel har sett likadana ut i evigheter. När det översta alternativet i Tekken 6 istället består av ett kampanjläge uppbyggt som en 3D-brawler blir därför förvirringen total.
   Kampanjen inleds med en stiliserad film som sammanfattar handlingen i de föregående Tekken-spelen, eller de delar som handlar om Kazama-släkten rättare sagt. Därefter visas en CG-film med nykomlingen Lars Alexandersson, en svensk kämpe som vi sedan får ta kontroll över.
   Själva spelandet går ut på att springa igenom PS2-doftande miljöer och slå ner de fiender som dyker upp på vägen. Man möter oftast flera fiender samtidigt, vilket gör att striderna skiljer sig väsentligt från de regelrätta arkadfighterna. I detta fall betyder dessvärre annorlunda inte bra. Varken kontroll, AI eller kamera fungerar tillfredsställande.
   I början av kampanjläget låser man dock upp en arena, i vilken King of Iron Fist 6 utspelar sig. Det är alltså dit man ska ta sig för att se karaktärernas handlingssekvenser. Irriterande nog måste man låsa upp varje karaktär i kampanjläget för att kunna använda dem i arenan. En process som både är tråkig och mödosam.
   Totalt sett är kampanjen är ett småkul extratillägg, men inte mer än så. Istället är det klassiska arkadläget som tiden ska spenderas med.
tekkenbild1
En bild som sammanfattar kampanjläget på ett ypperligt sätt.
On eller off
De sedvanliga spelalternativen finner man under Offline Play. Här hittas ett klassiskt arkadläge, VS Battle, Survival, Ghost Battle, Team Battle, Time Attack och Practice. De flesta av dessa alternativ är väldigt talande och kräver ingen närmare presentation. I Ghost Battle spelar man mot datormotståndare baserade på riktiga spelare, medan Team Battle går ut på att välja tre kämpar som ska besegra lika många motståndare.
   Vid sidan av äventyrsläget och offlinesparkandet finns även ett onlineläge. Eftersom få personer på min vännerlista vågar slåss online har jag mestadels fått spela mot slumpmässiga personer. Det har fungerat sådär. Vissa matcher har flutit på perfekt, men de flesta har dragits med smålagg som antingen ändrar tempot helt – eller gör matcherna ospelbara. Attacker utförs alldeles för sent eller inte alls, vilket förstör hela meningen med att spela.
   När allt fungerar som det ska är onlineläget fantastiskt roligt, speciellt när man möter spelare som är riktigt bra med en karaktär. Däremot har jag märkt att många gillar att använda Bob, och nöter samma attackkombinationer gång efter gång.
Jonglera med skadan
Tekken-serien har alltid haft juggling/jonglering som en grundpelare. Att tima slagen rätt för att hålla motståndaren i luften i en halv evighet. Frustrerande för den ene, belönande för den andre. Det krävs dock en hel del träning för att lyckas spela på detta sätt.
   Orkar man inte bry sig om de perfekta kombinationerna går det relativt bra att bara hamra på knapparna också, men räkna inte med att vinna mot mer skickliga spelare. Å andra sidan krävs det ingen större skicklighet för att förstå spelsystemets grunder. Två slagknappar och två sparkknappar, en enkel grund med stora möjligheter. Spelsystemet är sig likt från tidigare spel i serien, men det fungerar fortfarande.
   En av de större nyheterna i Tekken 6 är det så kallade Rage-systemet. När en karaktär är något slag från döden börjar denne att glimma rött och slår dubbelt så hårt. En kul idé som ger spelaren i underläge en sista chans. Problemet är att de mer kraftfulla attackerna kan rensa halva livsmätaren, vilket gör att en turlig träff kan fälla en motståndare som varit överlägsen hela matchen.
tekkenbild2
Genom att hitta och köpa föremål kan man klä sin karaktär i alla möjliga kreationer.
Suddiga kanter
Vad gäller det grafiska är Tekken 6 en liten besvikelse. Det är inte fult, men ser på många sätt sämre ut än PSN-remaken av Dark Resurrection. Detta beror till stor del på upplösningen, 1980x1080 jämte 1024x576. Tekken 6 orkar med andra ord inte ens visa upp riktigt 720p-upplösning. Det märks främst i ojämna kanter och suddiga texturer.
   Inte heller bakgrunderna är särskilt snygga. Tack vare imponerande ljussättning ser de dock fullt godkända ut, trots konstig scrollning och fula bakgrundsdetaljer. Det är just effekterna som gör att man aldrig uppfattar spelet som särskilt fult, trots att arkadversionen snart har två år på nacken.
   Andra detaljer som gör att man glömmer den inte helt fantastiska grafiken är animeringarna, bilduppdateringen och tempot. Speciellt den nya karaktären Zafina rör sig på ett oerhört läckert sätt, men hela galleriet har en mängd rörelsedetaljer att förälska sig i.
Gammalt men gott
En handfull nya karaktärer, förbättrad grafik och onlinespelande – mycket mer än så står inte på nyhetsbordet i Tekkens sexa. Av de nya karaktärerna är det bara en-två som känns riktigt intressanta. Inte heller den förbättrade grafiken imponerar, även om spelet inte kan klassas som fult. Stora förutsättningar för en flopp, men Tekken 6 lyckas istället bli det motsatta. Spelsystemet är sig likt, och det är fortfarande lika kul.
   Tekken 6 kör i säkra spår, men eftersom spelstilen skiljer sig från andra fightingspel känns det aldrig gammalt. Nyheterna är varken många eller stora, men de håller intresset uppe för fansen. För de som inte gillat Tekken förr, eller har tröttnat på serien, har ingenting att hämta här. För fans och slagsmålssugna är denna sexa däremot väl värd att ta en titt på.
6 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • Bild40
    Mattias J Det känns som att den mest intressant... 2009-11-06
  • image
    ninja x Bra skrivet. :) Har svårt att förs... 2009-11-02
zombie5

online cmd

Spelar just nu!
c2641db56a5ac3c531d99cdfccf7c5d7
Genre
Fighting
Utgivare
Namco
Utvecklare
Namco
Plattform
Playstation 3, Xbox 360, Playstation Portable
Prisjakt
Release
2009-10-30
Sammanfattning
plus
  1. Välfungerande spelmekanik
  2. Läckra animationer
  3. Ruskigt kul för två spelare
minus
  1. Många laddtider
  2. Inte särskilt snyggt
  3. Trist kampanjläge
  4. Struligt online
8

Slutsats

Efter fyra år väntan är Tekken tillbaka. Trots uppehållet är nyheterna få och grafiken känns daterad. Spelmekaniken fungerar dock fortfarande mycket väl, och tack vare ett ännu högre tempo klättrar Tekken 6 upp bland de bästa beat ’em up-spelen den här generationen. Om onlinedelen fungerat ordentligt och kampanjläget inte varit så usel, skulle Tekken kanske stått som genrens kung ännu en gång.
Bilder
52396
52397
136796
136797
136798
136799
92830220060509screen001jpg
92830220060509screen002jpg
92830220060509screen003jpg
92830220060509screen004jpg
92830220060509screen005jpg
92830220060509screen006jpg
92830220060509screen007jpg
92830220060509screen008jpg
tk6aou03
tk6aou04
tk6aou05
tk6aou06
tk6aou07
tk6aou08
tk6aou09
tk6aou10
tk6aou11
tk6aou12
#inlineditbutton