80a584234dab5186f3e3580b1616fcce
Dragon Age: Origins
Prisjakt: Dragon Age: Origins 39 kr
"Spirituell uppföljare" till Baldur's Gate-spelen med strider i realtid som kan pausas. Handlingen kommer att variera något beroende på vilken sorts karaktär spelarna väljer.
UtgivareEA
UtvecklareBioware
GenreRollspel
Release2009-11-05
pc PC 2009-11-05
ps3 Playstation 3 2009-11-19
xbox360 Xbox 360 2009-11-05
info
Info
news
Nyheter (38)
magnify
Förtitt
artikel
Recension
images
Bilder (82)
movies
Filmer (12)
forum
Forum
world
Hemsida
joystick
Serie
vote
Betyg
Dragon Age: Origins
Skrevs 2009-11-06 20:31:00 av Magnus Enarsson
Bioware återvänder till klassisk mörk fantasy i deras efterlängtade nya rollspel.
Man kan utan tvekan se Biowares storhet när man tittar på meritlistan. Den kanadensiska utvecklaren ligger bakom succéspel som Baldur’s Gate, Neverwinter Nights, Star Wars: Knights of the Old Republic och Mass Effect. Här finns många års erfarenhet av rollspel och det märks tydligt i deras senaste alster - Dragon Age: Origins. På det stora hela känns spelet som en hybrid mellan deras äldre fantasyrollspel och Mass Effect. Vi har möjligheten att spela i isometrisk vy från förr, men också ur ett tredjepersonsperspektiv som ligger mer i tiden. BioWare bjuder in oss till en mörk värld utan hopp och det är upp till dig hur du vill uppleva den.
middle
Det är detaljerna som gör det
Kontinenten där spelet utspelar sig kallas för Thedas och rymmer ett antal länder med en kultur och historia som är väldigt genomarbetad och betydelsefull. Resan startar i landet Ferelden som ännu en gång hotas av de fruktade Darkspawns. The Grey Wardens, som är grupp krigare som svurit att slåss mot dessa ondskans horder, försöker samla ihop sig för att ännu en gång krossa fienden. Men Ferelden är splittrat och djupt sargat av andra konflikter, vilket gör uppgiften väldigt svår. Givetvis blir du deras nyaste rekryt och får senare i uppgift att försöka ena detta rike.
   Det finns mängder med text och information att insvepa för den som vill fördjupa sig i den rika mytologin, men man behöver inte läsa för att förstå hur solid och välutvecklad världen faktiskt är. Det hela känns trovärdigt och allt du ser, alla rykten och åsikter du stöter på, bottnar i något och känns logiskt. Men det är också i världen och historien som vi finner den svagaste länken, för vi har sett och läst om allt detta förrut. Det hela är egentligen ett enda stort klichékalas, men skillnaden mot många andra spel och filmer är att BioWare verkligen har lyckats blåsa liv i sin fantasivärld med hjälp av detaljer och en fingerkänsla för hur man berättar en intressant historia av ett uttjatat koncept, precis som Peter Jackson gjorde med Sagan om ringen-filmerna. Det är vuxet, det är rått och man kan utan problem låta sig svepas med av magin som i sig inte är originell, men ändå lyckas vara är ett perfekt äventyr som du hela tiden vill återvända till.
screen3
Man kan förändra sitt utseende som man vill, men inte så mycket som man kunde tro eller önska.
Många olika vägar
Det finns sex olika ursprung att välja mellan när du startar spelet, allihop med helt unika inledningar och motivationer till hur och varför du bestämmer dig för att bli medlem i The Grey Wardens. Dessa inledningar ska man inte missta för småpotatis, vi snackar om ca 7 -8 timmars spelande innan allt öppnar upp sig och du på egen hand kan börja välja vart du ska resa.
   De raser som finns tillgängliga från start är människor, dvärgar och alver. Folkslagen har i sin tur två olika vägar som definierar deras bakgrund och formar din karaktärs framtid. Efter valet av ras och klass finns det möjlighet att forma din karaktärs utseende till en viss grad, men möjligheterna är något begränsade. Du kan inte ställa in saker som längd och vikt t.ex, vilket är synd men knappast särkilt nödvändigt. Man kan dock sätta sin egen prägel på huvudkaraktären, vilket är trevligt.
Valen gör skillnad
I Mass Effect var det en fröjd då man upplevde att det man sade och gjorde faktiskt kunde spela roll för helheten. Det är precis samma sak i detta fallet, det kryllar av både stora och små val som på ett eller annat sätt förändrar situationen för de som lever i omgivningen eller din egen väg genom spelet. Du kan till och med lösa många konflikter med diplomati utan att spilla en droppe blod, eller om du så vill, tvärtom, röja de som går dig på nerverna ur vägen. Valet är ditt, men ibland gnager osäkerheten på ditt undermedvetna – var det så bra att låta just den där personen löpa? Vad kan han ställa till med i framtiden? Detta skapar ännu en dimension i spelet som man kan hoppas blir något som andra utvecklare kan apa efter, för det engagerar spelaren snäppet mer än tidigare och gör hela upplevelsen så mycket mer intressant.
Screenshot2
Håll tungan rätt i mun, striderna blir riktigt utmanande emellanåt.
En härlig mix
Då det gäller stridssystemet använder sig Dragon Age av flera olika element. Du har både en släng av taktik som påminner lite om turbaserade system, blandat med realtidsstrider. Detta betyder att spelet aldrig stannar upp då du ska slåss, förutom när du själv vill det. Men ju längre spelet lider så inser man hur viktigt det är att använda sig av pausknappen och planera striderna i detalj, både under och innan sammandrabbningarna. Springer du huvudstupa in i eländet kommer varken du eller dina vänner överleva speciellt länge, var så säker. Detta betyder också att det är fördelaktigt att använda sig av miljöerna omkring dig, att gömma några av dina karaktärer bakom en kulle och låta dem göra ett bakhåll är en mycket bra strategi i vissa fall.
   Ibland kan det dock var allt för stressigt att styra flera karaktärer samtidigt, trots pausknappen, men tack och lov har utvecklarna sneglat lite på Final Fantasy XII och tagit till sig något som de valt kalla för ”Combat Tactics”. Detta låter dig ställa in hur dina karaktärer ska uppföra sig då du inte finns till hands. Vad ska de ta sig till när de blir beskjutna av bågskyttar eller magi? När ska de få tillåtelse att ta en helande dryck, osv.
   Kontrollerna påminner en hel del om dagens onlinerollspel och fungerar utmärkt, du har små ikoner som du själv kan organisera och utlöser specialattacker eller färdigheter. Man kan även med ett enkelt knapptryck eller snabbkommando göra din grupp enhetlig eller få dem att avvakta på en plats som du önskar. Smidigt och lätt att förstå.
   Detta snickrande av olika stridsystem gör det hela otroligt djupt och väldigt roligt att strida. Spelet kan vara riktigt svårt vissa stunder, vilket bidrar till att man sitter som på nålar då man utforskar nya platser eller är ute på uppdrag, för döden ligger och lurar om du inte är försiktig.
screen5
Horder av fruktansvärda Darkspawns breder ut sig som pesten över Ferelden.
Yta är inte allt
Presentationen i Dragon Age är väldigt vacker och stämningsfull. Grafiken är långt ifrån den hetaste på marknaden, men yta är verkligen inte det enda som gör ett spel bra och detta är ett praktexempel på detta. Missförstå mig inte, spelet är absolut inte fult, långt ifrån, men vissa animationer är rätt så stela. När man springer med vapnen dragna kan jag ibland inte låta bli och undra om min karaktär inte har gjort i byxan. Stelheten framstår speciellt mycket under dina konversationer, men detta glöms fort bort när innehållet och röstskådespeleriet tränger på. Bioware har verkligen lyckats regissera sina skådisar och man kan inte låta bli att bli berörd i vissa stunder. Jag väljer inlevelse före ytan vilken dag som helst.
   Musiken i sig är av episk klass, som tur är slipper vi en skrikande Marilyn Manson som i reklamkampanjen och får en mer Enya-inspirerad klassisk musik som är ödesmättad, stämningsfull och passar mycke bättre till historien.
Ingenting varar för evigt
Trots mina lovord så varar inte ens Dragon Age för evigt, inte helt och hållet i alla fall. Bioware själva har sagt att om du är flitig i ditt spelande och utforskar allt, gör alla sidouppdrag med mera, så kan en omgång av spelet vara i ca 120 timmar. Det är en maffig biff att smälta. Att man sedan kan få ett helt nytt perspektiv på det hela, sex gånger om, ja, då inser man hur massivt spelet verkligen är. Men livslängden på produkten slutar inte här, förutom utlovade nedladdningsbart material så släpper utvecklarna även ett avancerat program på PC där du själv ska kunna skapa dina egna kampanjer och äventyr, så räkna med en otrolig mängd inofficiellt material att gotta dig i en lång tid framöver.
15 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • DSC0156
    HulleMan Inhandlat, Installe...och Intressant. :D 2009-11-17
  • Snyggt
    Blue Mycket välskriven recension. Underbar... 2009-11-10
  • n59494736815715127178472
    Finexis Bra skrivet^^, får själv säga att det... 2009-11-10
  • 1
    coffin så länge det inte ä...tort bredsvärd. 2009-11-09
  • 2
    ninja x Välskrivet. :) N...om lockar mest. :) 2009-11-08
    • doro
      grind bastard Köp Demon's Souls!!! Sjukt bra spel o... 2009-11-09
      • ji
        Ello Tycker Demons Souls och Dragon Age är... 2009-11-09
    • jag
      Magnus Enarsson Tack! :) Demon's Souls är verkligen s... 2009-11-08
  • fillchAVA_800px
    WiZZeL Detta (PC) och Bord...de The Witcher. :) 2009-11-07
  • Nisse
    egt077 Måste... skaffa... dator *gurghel* 2009-11-07
  • comment
    galveston Jag är så kluven till detta spelet. J... 2009-11-07
    • jag
      Magnus Enarsson Jag är glad att det inte är så mycket... 2009-11-07
jag

Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
80a584234dab5186f3e3580b1616fcce
Genre
Rollspel
Utgivare
EA
Utvecklare
Bioware
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2009-11-05
Sammanfattning
plus
  1. Återspelningsvärdet
  2. Varaktigheten
  3. Engagerande historier
  4. En välutvecklad värld
  5. Kul stridssytem
minus
  1. Stela animationer
  2. Brist på originalitet
  3. Lite långa laddningstider
9

Slutsats

För den som väntat sig less på nästa stora västerländska rollspel behöver inte gå och deppa längre. Dragon Age: Origins erbjuder dramatik, djupa rollspelselement, vacker grafik och en otroligt hög varaktighet för de som vill ha ordentlig valuta för pengarna. Bioware visar än en gång att de vet vad de håller på med och att deras varumärke fortfarande står för hög kvalitet.
Bilder
DragonAgeOrigins01
DragonAgeOrigins03
DragonAgeOrigins02
64442200802041444560big
64442200802041444561big
64442200802041444572big
64442200802041444573big
64442200802041444584big
dragonageoriginspc059
dragonageoriginspc060
dragonageoriginspc061
dragonageoriginspc062
dragonageoriginspc063
dragonageoriginspc064
dragonageoriginspc065
dragonageoriginspc066
dragonageoriginspc067
dragonageoriginspc068
dragonageoriginspc069
dragonageoriginspc070
dragonageoriginspc071
dragonageoriginspc072
dragonageoriginspc073
dragonageoriginspc074
#inlineditbutton