Recension: World of Warplanes
Skrevs 2013-12-21 12:58:00 av Karl Sjöberg
Wargamings beprövade formula sätts på prov med multiplayerspelet World of Warplanes. Är det helt rätt väg att gå eller bör utvecklarna hålla sig på marken?
Utvecklarna Wargaming (som Level 7 har intervjuat nyligen) har varit på frontlinjen när det gäller free-to-play ett bra tag tack vare World of Tanks. Nu har de bytt ut stridsvagnar mot flygplan. Det gäller återigen att spela för att bli bättre, samla på sig nya fordon och lära sig slagfältet. Skillnaden är att denna gång är du långt upp i luften.
477
I hangaren
Hangaren är platsen där dina flygplan vilar mellan striderna. Här kan du köpa uppgraderingar och träna dina piloter. På det här sättet kan olika flygplan anpassas för olika ändamål. Här finns bland annat de snabba och lättstyrda japanska Zero-planen, de trofasta tyska Messerschmitt-planen, Sovjets dödliga IL2-plan. Det finns jetplan från Koreakriget såväl som experimentella plan som aldrig har varit i bruk. Vilka nationer dina plan tillhör spelar egentligen inte någon roll då du kommer att strida jämsides med och mot alla nationer. Alla plan är uppdelade i gradsystem vilket betyder att ett av de sämsta planen aldrig kommer att möta ett av de bästa planen. På så vis hålls matcherna jämna.
wowp_screens_warplanes_image_02
Alla flygplan är indelade i tre kategorier: figthers, heavy fighters och ground-attack planes. Här ser vi en heavy fighter, tungt beväpnad och hyfsat tålig men inte särskilt bra anpassad för mer intensiva luftstrider.
Upp i det blå
Striderna i World of Warplanes sker på stora kartor över ökenlandskap, tundror, ögrupper med mera. Förutom att skjuta ner alla spelare finns det mål på marken och till havs som ger ditt lag poäng och de kan vara strategiskt nyttiga att förstöra. Tyvärr saknas historiskt riktiga slagfält, och därför går lite av autenticiteten förlorad. Varför inte slaget över Storbritannien med britter mot tyskar? Eller kanske i Japan mot USA vid Iwo Jima?
   Och medan planen är realistiska och snygga märks det att World of Warplanes inte är någon simulator. Kontrollen känns alltför sladdrig och det finns egentligen inte mycket du kan göra förutom att styra, skjuta och ”boosta”. Det blir mest uppenbart med joystick, då märks det att World of Warplanes inte strävar efter att vara någon simulator. Med mus och tangentbord känns det helt enkelt som att något viktigt saknas. Det är fokus på snabb underhållning, något som märks redan vid första striden.
Blitzkrieg
Du kommer att bli nedskjuten många, många gånger. Olika delar på planet kan skadas och besättningen kan bli dödad. Vissa saker kan repareras och sitter du i ett tvåsitsigt plan kan en pilot bli upplivad med hjälp av olika uppgraderingar men ofta är det ändå försent när skotten väl viner. När du störtar ner mot marken i ett brinnande vrak är striden över.
   Du slussas in och ut ur strider blixtsnabbt, vilket kan kännas lite väl hoppigt till en början, men känslan övergår snart till ett slags förväntan. Vid varje liten strid blir du bättre och lär dig nya trick vilket gör varje match längre och mer givande.
world_of_warplanes_screens_image_03
Det gäller att hålla huvudet kallt under luftstrider. Använd din "boost" varsamt då den kan både hjälpa och stjälpa under mer komplicerade undanmanövrar. Använder du den för mycket så kan motorn krångla.
Guld
Själv gillar jag inte free-to-play-modellen, men World of Warplanes sköter det ändå snyggt. Visst kan man köpa till sig mer poäng och nya exklusiva plan, men erfarenhet och skicklighet bemästrar alltid en spelare som endast lever på sitt premiumabonemang. De exklusiva planen som man bara kan köpa med premium-konto är få och inte de bästa. Tyvärr kan du köpa spelets valuta med riktiga pengar, något som alltid känns orättvist. Oftast är dock köpen rent kosmetiska eller bekvämliga.
Om och om igen
För tillfället finns bara ett spelläge, lag mot lag, och bara några korta och grundläggande flyglektioner. Lektionerna är också för få. Det är på ett sätt bra att inlärningskurvan är brant då det tvingar dig att utveckla en mer personlig stil, men det känns som att många viktiga element lämnas utanför. Jag var tvungen att kolla upp en hel del funktioner och kontroller för att veta vad jag höll på med. Det kan på så sätt vara ganska svårt att bli insugen i spelet. Det känns helt enkelt lite tomt och halvtaskigt presenterat. Men snabbmatsstrukturen fungerar riktigt bra och efter en fix längtar jag redan efter en ny.
   Att jag snabbt och ofta blir nedskjuten spär bara på lusten att spela igen och en bra match blir väldigt tillfredsställande. Om man ser spelet som en snabb och arkadig multiplayer-upplevelse snarare än en realistisk flygsimulator är det bara att hålla till godo.
Vi fick en nedladdningskod av Mi5 communication.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
1441350_10200936570525580_587114245_n

offline Seaburger

Tar över världen i Civilization V och väntar på att Steam ska släppa Grim Fandango och The Neverhood. Jobbar som köksbiträde och kundbokare och spelar även trummor i bandet Sol.
a09fb3476ab2500754e7149003f3d118
Genre
Flygaction
Utgivare
WarGaming
Utvecklare
WarGaming
Plattform
PC
Release
2013-11-13
Sammanfattning
plus
  1. Snabb action.
  2. Trevlig grafik.
  3. Bra och varierat val av olika plan.
  4. Hyfsat rättvis free-to-play.
minus
  1. Illa presenterat.
  2. För få flyglektioner.
  3. Inga riktiga slag.
  4. För tillfället bara ett spelläge.
  5. Halvsladdrig kontroll.
6

Slutsats

World of Warplanes är helt enkelt roligt. De arkadiga striderna som du kommer att delta i om och om igen är befriande snabba och spännande. Tyvärr så skulle jag vilja haft mer i form av presentation och immersion, men samtidigt handlar inte World of Warplanes om det. Det är snabb och lättförståelig action, om än bara ett litet smakprov på vad utvecklarna förhoppningsvis kommer att bygga på med mer funktioner.
#inlineditbutton