Warlock: Master of the Arcane
Skrevs 2012-05-22 14:21:00 av Joel Andersson
Warlock: Master of the Arcane, en blandning av fantasy och Civilization som vi recenserat.
Paradox Interactive och Ino-Co Plus har tidigare nått framgång med Majesty, en serie av fantasyspel i realtidsstrategi-genren. Majesty-seriens ursprung hittar vi dock hos Microprose som ju också haft fingrar med i den klassiska Civilization (Civ)-serien. Det här lär knappast vara en slump när nu någon lagt ihop ett och ett i Warlock: Master of the Arcane.
warlock420
Civiliserat trollande
Utvecklarna har helt enkelt implementerat Ardania, som världen i Majesty-serien kallas, i Warlock som är ett turbaserat strategispel i stil med Civilization V. Det innebär för det första att istället för att välja en nation att spela som så väljer du nu istället en av tre möjliga raser; människor, monster eller de odöda. Din roll är en trollkarl som med järnhand kontrollerar sina undersåtar men samtidigt måste blidka gudarna. När du väljer ras och karaktär ges också möjlighet att justera en hel del bonusattribut och vilka magier som ska vara tillgängliga. Framförallt i början kan detta ha ganska stor betydelse vilket bidrar till att en ny omgång inte är den andra lik.
En farlig värld
Du startar i din huvudstad med några enheter med målet att expandera och tillintetgöra alla hot i form av andra trollkarlars arméer och neutrala fiender som vargar, björnar, jättebläckfiskar och stora gudaväktare. Som i Civilization finns det i början möjlighet att plundra harmlösa byar och monsterhålor för lite guld, magier eller mana i belöning.
   Magier ersätter delvis teknologier i Warlock i och med att de tar ett antal rundor att ”forska fram” och kan ha ganska stor påverkan. Som trollkarl kan du nämligen kasta destruktiva magier på fiendemonster och städer, hela dina egna trupper eller ge en stad god skörd och mycket annat. Vilka magier du kan använda en runda begränsas främst av en ”tidmätare” men också av hur många manapoäng du har. Det känns stundtals lite begränsat när du ena rundan inte har tid ens för en magi, men du har heller inget för att försöka spara på tidmätaren. Vidare är det oklart vad ens magiforskning leder till då det saknas något motsvarande teknologiträdet i Civilization. Personligen hade jag gärna sett lite mer fokus kring magisystemet då det är den mest intressanta nyheten ovanpå Civ-skalet.
game_2012-04-12_09-57-23-71
Även de stora rikena tar sin början någonstans.
Avskalad mikromanagement
Fokus i Warlock ligger helt klart på att expandera och förgöra fienden och räkna inte med att en fredlig inställning tar dig någon vart på lång sikt. De korta stunder när du inte känner dig hotad lämnar dig dock inte sysslolös. Utöver dina större mål bombarderas du också med små eller större sidouppdrag. De enklare kan vara i stil med att bilda en ny stad eller bygga en viss byggnad inom ett antal rundor. Mer komplicerade uppdrag kommer från gudarna där de kan vilja att du förgör någon fiende eller uppför ett monument till deras ära. Belöningar för genomförda uppdrag kommer ofta i form av guld eller mana, medan misslyckanden kan göra gudarna arga. Bra relationer till gudarna kan exempelvis låsa upp kraftfullare enheter och magier.
   I huvudsak gäller det att ha ett stadigt flöde av guld, mat och mana för att hjulen ska rulla på. Annars kan helt enkelt produktionen av nya trupper avstanna helt. På kartan, som är uppdelad i hexagoner, syns alltid en area runt städerna där du kan bygga gruvor, bondgårdar, marknader och militära anläggningar. Överlag är det betydligt mindre att hålla reda på jämfört med andra turbaserade spel, men det gör det ju också enklare att börja med Warlock.
Anti-tangentbord?
Rent estetiskt bjuder Master of the Arcane på en ganska tilltalande värld med mycket färger, liv och aktivitet. Det är vulkaner som pyr, stora kolosser som vaktar helig mark och farliga sjömonster på haven. Ljudeffekterna är inte dumma dem heller men berättarrösten är sådär och pratar ibland i mun på sig själv om det är mycket information.
   En nagel i ögat är dock avsaknaden av många naturliga snabbkommandon via tangentbordet. Det finns en del, och det kommer säkert bli ännu fler i kommande patchar då många klagat på detta, men som det står just nu irriterar det att så ofta tvingas göra samma menyval med musen via små ikoner. Motsvarande manövrar har haft naturliga snabbkommandon på tangentbordet i hela Civilization-serien.
game_2012-03-27_09-23-08-39
Efter ett tag blir det fullt på kartan och det återstår bara att kriga för mer territorium.
Som en bättre mod
Warlock: Master of the Arcane var en ganska trevlig överraskning för mig som varit svält på turbaserad strategi ett tag. Magisystemet är en trevlig nyhet som dock kunde fått lite mer utrymme. Huvudproblemet är just att Warlock inte sticker ut tillräckligt. Förmodligen får huvudmålgruppen, det vill säga folk som tycker om strategispel, nog ganska snabbt då allt känns så välbekant. Snarare som att Warlock vore en mycket ambitiös mod till Civilization V. Därför skulle i alla fall jag rekommendera just Civ V före Warlock sju dagar i veckan, men gillar man genren bör man åtminstone testa demot.
Vi fick en recensionskod för Warlock: Master of the Arcane av Paradox Interactive.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Bild_84

online Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
359bad6fe3159e40dbd3a40a4e9a6499
Genre
Strategi,Turbaserat
Utgivare
Paradox Interactive
Utvecklare
Ino-Co Plus
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2012-05-08
Sammanfattning
plus
  1. En del kul idéer
  2. Inte så krångligt att komma in i
  3. Smått beroendeframkallande när det är som bäst
  4. En ny spelomgång behöver inte vara den andra lik
  5. Levande karta
minus
  1. Magisystemet kunde fått mer spelrum
  2. Inga andra uppenbara vägar mot mål annat än att kriga
  3. Saknar många naturliga kortkommandon på tangentbordet
  4. Vissa delar känns lite sega
6

Slutsats

Warlock: Master of the Arcane gör egentligen inte mycket nytt, men är ändå ett bra turbaserat strategispel väldigt likt genre-definierande Civilization V. Främsta nyheten är ett magisystem som gör en lite mer involverad i vad som händer. Annars är det lite avskalat på gott och ont, då det blir lättare att komma in i men inte lyckas hålla en intresserad i samma extrema utsträckning som Civilization kan i sina bästa stunder.
warlock200
game_2012-04-12_09-55-24-94
game_2012-04-12_10-33-44-73
game_2012-04-12_11-56-40-26
game_2012-04-12_11-16-30-00
#inlineditbutton