Vi har testat Mass Effect 3 igen
Skrevs 2012-02-06 13:51:35 av Emil Andersson
Har Mass Effect 3 fördummats? Vi pratar med Bioware och testar spelet.
- Det som är mest tilltalande med Mass Effect 3 är hur storyn knyts ihop på ett fantastiskt sätt. I kriget mot Reapers är insatserna höga och offren som måste göras stora, berättar producenten Mike Gamble. Det är den överlägset bästa historien som vi berättat och det känns lite bitterljuvt att skiljas från Shepard, eftersom det är en sådan strålande karaktär.
mass-effect-3---420x177
Jag frågar honom om den mängd funktioner som inkluderats i det nya spelet. Är det inte lite ängsligt att göra Mass Effect 3 tillgängligt till en större publik genom att tillföra flerspelarlägen, stöd för Kinect samt möjligheten att skräddarsy sin spelupplevelse mot mer strider eller enbart story?
- Det här är långt ifrån någon nerdummad variant av Mass Effect. Vi har lagt krut på att valmöjligheterna ska vara större än någonsin tidigare, vare sig det handlar om de val du gör under berättelsen, till utseende, rustningar, vapen och de olika förmågor och färdigheter som finns. Vi har försökt att utveckla alla system som vi introducerat i serien. Samtidigt ska det också vara möjligt för nya spelare att ta sig direkt in i trean, men för de som vill grotta ned sig i detaljer är det fullt möjligt, säger Mike.
mass-effect-3---Mike-Gamble
Mike Gamble, producent för Mass Effect 3
På vilket sätt behövs samarbetsläget i Mass Effect 3?
- Förutom Shepards uppdrag att rädda universum, är det givetvis många fler på vitt skilda ställen som också deltar i striden. Det flerspelarläget gör, är att sätta spelarna i kontrollen av elitstyrkor som också kämpar mot det ondskefulla maskinsläktet. Genom att utföra dessa uppdrag, bidrar det till galaxens försvar. Så för att uppnå ett så pass stridsklart försvar som möjligt, kan det hjälpa att både spela enspelarläget och flerspelarläget, berättar han.
Tror du att flerspelarlägen är nödvändiga för att nå framgång idag?
- Jag tycker personligen inte att det är nödvändigt. Om det inte passar perfekt in i sammanhanget så kommer det inte att fungera. Assassins Creed och Red Dead Redemption innehåller tolkningar av flerspelarlägen som passade perfekt och dessutom var roliga. När det kommer till Mass Effect, som gjort sig känd som ett spel för ensamma spelare, så var vi tvungna att vara fullkomligt säkra på att det passar, och det tycker vi att det gör. Framförallt eftersom det inte är ett krav, utan istället förhöjer upplevelsen, säger Mike.
Så skeptiker som är misstänksamma mot de nya funktionerna behöver inte använda dem?
- Nej. Det är helt upp till spelarna, men jag tror att de gör sig själva en björntjänst om de väljer att strunta i dem, säger han.
Minuterna innan stormen
Därefter tar mitt speltest sin början. Jag fick chansen att prova på spelets inledning, så de som är oerhört spoiler-känsliga bör läsa försiktigt. Shepard befinner sig på Jorden där majoriteten av befolkningen är lyckligt ovetande om vad som komma skall. Sedan kommer larmet - de är på väg. Det mytomspunna maskinsläktet närmar sig med ofattbar hastighet, och plötsligt är de framme. Med en vidunderlig kraft slår de sedan till och allt blir kaos. Under min tid med spelet reste jag med Shepard från Jorden vidare till Mars, och utan att avslöja för mycket tar spelet avstamp i en triangel av Shepard, Reapers och Cerberus.
mass-effect-3-1
Närstrid och rörlighet
Om det berättarmässigt rör sig om en rivstart, blir det snarare en spelmekanisk mjukstart där nya funktioner introduceras efter hand. Mycket är sig likt: det här är till stor del det Mass Effect ni är vana vid.
   Shepard har utrustats med en uppgradering av sin omnitool, det mäktiga närstridsvapnet omniblade. Det kan antingen användas i en snabb kombination, eller i en tyngre och starkare attack. Vapnet kompletterar Shepards arsenal på ett väldigt bra sätt, och erbjuder ytterligare ett alternativ i striderna.
   Shepard har också blivit än mer rörlig, och rör sig på ett mer effektivt sätt mellan skydd. Det känns som att man sneglat mot spel som Gears of War här, för att få en smidigare känsla på slagfältet. Med de utökade förmågorna i strid, har också fienderna blivit smartare och fått ny utrustning. Ett gäng cerberussoldater med tunga sköldar utmanade mig ordentligt, men föll sedan tack vare nye följeslagaren James effektiva granater. Andra nya småsaker som stegar, höjdskillnader och skutt över kanter var med så mycket i inledningen att det nästan blev övertydligt hur mycket Bioware ville visa upp dem.
Oväntade känslor
För mig är berättandet det absolut viktigaste med Mass Effect-serien. Personligen håller jag Mass Effect 2 lägre än originalet, just på grund av det. Detta trots alla spelmässiga förbättringar som gjorde skjutandet mer intressant i uppföljaren. Därför blir det lite problematiskt under mitt korta speltest. Det är visserligen solklart att mekaniken förbättrats, men ändå infann sig inte riktigt den där häpnadsväckande känslan. Jag fann att jag blev något nedslagen, men det har säkert mycket att göra med att jag inte hann finna mig tillrätta i berättandet och ta in alla intryck.
   Rent designmässigt var det riktigt intressant att få ta del av Biowares framtidsskildring av Jorden och karaktärsmodellerna var förstås ruskigt välgjorda och snäppet vassare än tidigare. Ändå tyckte jag mig också se en hel del detaljer som kändes daterade, framförallt ojämna kanter i miljön. Oväntade känslor till trots så tror och hoppas jag att jag åter blir förälskad när jag helt ostörd får sjunka in i den gigantiska världen och ta del av Shepards kamp.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • image
    ninja x Det låter helt fant...av årets bästa. :) 2012-02-06
  • gastrikland_moi
    erik Blev inte så hajpad när jag testade s... 2012-02-06
    • member_male
      ThaTonka Det är tyvärr inte Biowares ständiga ... 2012-02-07
visning_level7

Pempa

Är ursprungligen från Hudiksvall, men har flyttat till Gävle för studier inom filmvetenskap.
fbd4308990f9afff39fd7f9096b58cb5
Genre
rollspel
Utgivare
Electronic Arts
Utvecklare
Bioware
Plattform
Xbox 360, PC, Playstation 3
Prisjakt
Release
2012-03-08
Sammanfattning
plus
  1. Design och atmosfär i världsklass
  2. Fantastisk handling som vävs samman på bästa vis
  3. Djupa karaktärsrelationer når sin kulmen
  4. Omfångsrikt innehåll med syfte
  5. Finslipad spelmekanik för flera målgrupper
  6. Väl genomförd kontinuitet i trilogin
  7. Djupare karaktärsutveckling och uppgraderingar än i ME2
minus
  1. Dialogers resultat ej lika varierat som i ME2
  2. Spelmekaniken kan vara frustrerande
  3. Stundtals ryckiga animationer i dialoger
  4. Ett fåtal buggar
Bilder
ME3_Online_Screenshot_1_3470187917
masseffect3
me3pax7
me3pax8
me3pax9
me3pax10
me3pax11
me3pax12
e3fOL
mass-effect-deception
93401_3106730736
logo200
logo
4
7
9
me3-leviathan-announce-1
me3-leviathan-announce-4
me3-leviathan-announce-2
Greg
mass-effect-3---200x200
#inlineditbutton