Velvet Assassin
Skrevs 2009-06-29 08:03:00 av Mikael Lundström
Stealth-spel baserat på en verklig agents liv.
Efter att en äldre Solid Snake smög för sista gången (?) förra sommaren i Metal Gear Solid 4 har det varit skralt med titlar i den så kallade stealt action-genren. Sedan en tid tillbaka har dock Velvet Assassin smugit in i spelhyllornas skuggor.
   Velvet vad? frågar ni. Nej, nykomlingen är förstås inte av samma dignitet som klassens tungviktare Splinter Cell och nämnda Metal Gear Solid. Men faktum är att de tyska utvecklarna Replay Studios har lyckats få till en välgjord, underhållande och ytterst mörk historia.
VelvetAssassin1529
Morfinrusiga flashbacks
Huvudpersonen är agenten Violette Summer, vars förebild är den engelska agenten Violette Szabo som efter ett uppdrag i Frankrike tillfångatogs och avrättades av Gestapo 1945.
   Vi får direkt klart för oss att hon ligger i ett drogat tillstånd i en sjukhussäng i Paris där hon upplever krigets fasor i from av flashbacks från sina uppdrag som hon genomför på egen hand bakom tyskarnas linjer.
   Det är dessa tolv uppdrag som vi återupplever i autentiska miljöer. Likt ett rovdjur i natten tassar hon fram för att till exempel leta upp och avrätta en högt uppsatt Gestapo-officer eller stjäla hemliga dokument djupt inne i en tysk u-båtsbas.
Stanna i skuggorna
Spelet följer mekaniskt sett formel 1A utan några större avvikelser. Att hålla sig i skuggorna och sky ljuset tillhör givetvis det elementära. Fienderna, i form av tyska patrullerande soldater, rör sig i förutsägbara mönster och det gäller att använda miljöerna till sin fördel. Man tittar i nyckelhål, slår ut belysningen, distraherar fiender för att locka dem närmare och så vidare. Vi har sett det förut i smyg-genren och vi har dessutom ofta sett det göras med mer finess.
   Det som gör att Velvet Assassin ändå reser sig över medelmåttigheten är den mörka stämningen och den nakna råheten i spelet. Violette levererar inga putslustiga kommentarer som Sam Fischer utan den underliggande tonen är mer allvarlig när hon systematisk tar sig fram i skitiga och dystra miljöer och kallhamrat undanröjer sina fiender. Här delas inga extra poäng ut för att man klarat en bana utan att ha dödat. Står en vakt i vägen ska han röjas undan – med en kula i huvudet eller ett knivhugg.
Velvetutomhus
Ljuseffekterna i spelet är mycket lyckade och bidrar i hög grad till stämningen.
Melankoliskt dagsljus
Den mörka stämningen förstärks av den bruna och svarta färgskalan som möter oss oavsett om vi smyger i buskarna utanför en väldig katedral eller i ett gigantiskt lagerhus. Till och med över dagsljuset vilar det något tungt och melankoliskt.
   Lägg till detta de sparsamma men effektiva ljudeffekterna med knirrande dörrar, tyska vakter som kallpratar för att döda monontonin i natten och de enkla och vemodiga musikstroferna. Tillsammans förtätar de effektivt stämningen vid rätt tillfälle.
   Även om kniven är det kanske mest givna vapnet så finns det ett utbud av pistoler och gevär som är mer effektiva beroende på situationen och hur man vill slå ut sina fiender. Tillgången till ammunition är dock begränsad vilket oftast utesluter öppna konfrontationer. Men ibland är de nödvändiga och effektiva, i synnerhet när det är bråttom att bara komma undan.
Drogade attacker
I Violet’s febriga drömmar från uppdragen får hon ibland morfin i sin sjuksäng för att hålla sig lugn. I uppdragen tillämpas detta i form av ett morfinläge som kan användas för att ta sig ur ett tufft läge. Morfinsprutor kan hittas under uppdragen och när de används fryser omgivningen under ett antal sekunder som i ett ”bullet time”-läge ungefär. Sedan är det en smal sak att rusa fram och döda fienden eller gömma sig på ett annat ställe.
   Violet får också erfarenhetspoäng genom att hitta gömda föremål på banorna som ger poäng som kan användas för att förbättra hennes smygförmåga eller hur mycket skada hon tål. Ett roligt tillskott som gör det värt att utforska varje skrymsle efter dessa föremål.
velvetsniper
Ibland kan ett sniper-gevär komma väl till pass. Men kniven är din bästa vän.
Ojämn AI saboterar
Tyvärr naggas helhetsupplevelsen i kanten av att spelet brottas med ojämn AI. Ofta går det att hugga ner en soldat medan andra bara står två meter därifrån och rimligtvis borde se eller höra något. De verkar även ha en selektiv hörsel som effektivt filtrerar bort gnisslande dörrar som öppnas strax bakom dem.
   Har de fått syn på dig springer de efter dig och skriker, men om du lyckas gömma dig återgår de till sina tidigare posteringar utan att slå larm eller fortsätta leta.
   Men det finns situationer där de beter sig mer trovärdigt. Ibland byter Violet om till en tysk uniform för att lättare slinka igenom bevakade områden och kommer hon då för nära tyskarna eller springer förbi dem blir man genast avslöjad.
Nervig smygaction
Velvet Assassin bjuder rakt igenom på nervig smygaction som ibland kan kännas lite enahanda. Men den mörka stämningen, den begränsade tillgången på ammunition och det faktum att man ofta måste tänka igenom sina drag gör detta faktiskt till en liten pärla för alla som gillar genren.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
da8ea5879f4f73a9b6f48d14a2b5aa7a
Genre
Action,stealth
Utgivare
Gamecock Media Group
Utvecklare
Replay Studios
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2009-05-15
Sammanfattning
plus
  1. Ödesmättad och mörk stämning
  2. Spännande
  3. Grafik och ljud
  4. Rollspelsliknande level-system
minus
  1. Bitvis korkad AI
  2. Lite enahanda
  3. Tålamodsprövande
  4. Sparsystem med checkpoints
7

Slutsats

Velvet Assassin osar av mörk och lågmäld stämning. Spänningen är ofta på topp och den dystra inramningen ger ett skönt vemod och en påtaglig känsla av utsatthet bakom fiendens linjer. Spelet tyngs tyvärr ned lite för mycket av repetitiva avrättningar, förutsägbarhet och en smula lågt tempo. Men titeln står stadigt på egna meriter och är en underhållande berättelse för alla som gillar utmanande skugglekar.
Bilder
ME00009690842
ME00009690852
ME00009690862
ME00009690872
velvetassassinxbox360053
velvetassassinxbox360054
#inlineditbutton