Trine
Skrevs 2009-09-19 13:08:00 av Joakim Magnå
Vi har testat PC-versionen av Trine, ett sidoscrollande plattformsspel med starka pusselinslag.
Redan i samband med att de första bilderna dök upp drog finskutvecklade Trine uppmärksamheten till sig. Trolska fantasymiljöer i dimljus imponerade och fick det att sticka ut ur mängden. I grunden är det visserligen ett ganska ordinärt sidoscrollande plattformsspel, men det som utöver den tjusiga grafiken gör det intressant och värt att kolla in är den fysikbaserade problemlösningen.
trinepc0072129720908
Trine kretsar kring tre äventyrare – tjuv, riddare och magiker – som slår följe efter att de en efter en (bokstavligen) lagt händerna på en mystisk kristall. Tillsammans ger de sig ut för att ta reda på vad det är för något och för att besegra ondskan som hotar tillvaron.
   Stämningen är på topp direkt. Trines utseende bör inte göra någon besviken. Det doftar skog, svamp och saga. Ljussättningen skapar hela tiden dramatik i bilden och det är, klyschan får ursäktas, som att kliva rakt in i en fantasifull tavla. Också musiken och berättarrösten, som förklarar läget mellan banorna, gör sitt för att pumpa upp den redan höga mysfaktorn.
Tre unika hjältar
Den som önskar kan köra igenom hela härligheten tillsammans med två kompisar på samma maskin (ett val som av någon anledning gömts undan i optionsmenyn). Det är ett lika välkommet som självklart inslag med tanke på hjältetrion.
   Men även en ensam spelare lär trivas. Med ett enkelt knapptryck byter man då när som helst mellan karaktärerna och det är genom att kombinera deras respektive unika egenskaper man tar sig vidare i spelet.
   Det är en klassisk samling hjältar, som tillsammans bjuder på en hel del varierat spelande. Tjuven är beväpnad med pilbåge och kan svinga sig runt med änterhake. Riddaren slåss med svärd och sköld, medan magikern kan förflytta objekt med tanken och trolla fram hjälpmedel som lådor och ramper ur tomma intet.
trinepc04167889925
Den kvinnliga tjuven är farlig på avstånd, men i närstrid regerar riddaren.
Flexibla hjältar
Äventyret är helt linjärt men genom att utforska omgivningarna går det att hitta många dolda hemligheter. Via erfarenhetspoäng, som antingen vinns genom strid eller hittas i form av gröna drycker under resans gång, blir huvudpersonerna starkare och mer flexibla. Här och var finns även skattkistor med nyttiga föremål att utrusta de tre följeslagarna med. Tjuven kan exempelvis lära sig att skjuta flera pilar samtidigt, riddaren kan få förmågan att lyfta stenblock medan magikern lär sig ytterligare trollformler.
   Pussel varvas hela tiden med plattformshoppande och strid. Motståndet består huvudsakligen av olika sorters skelett vars beväpning varierar mellan pilbågar, svärd, sköldar och eldsprut. Då och då stöter man även på tuffare, bossliknande fiender. Striderna är underhållande men också relativt enkelspåriga. Oftast räcker det med att plöja på med riddaren för att besegra de framstormande skeletten.
Naturlig fysik
Den verkliga utmaningen ligger istället i att ta sig framåt, genom grottor och trollskogar, längs den utstakade vägen. På banorna finns gott om hinder och anordningar som vickande plankor, snurrande hjul, svävande plattformar, taggiga avgrunder, kanoner som skjuter eldklot och rangliga hängbroar. Oftast finns det flera sätt att besegra utmaningarna på och det är mycket upp till spelaren att använda sin uppfinningsrikedom.
   Allting grundas i en verklighetstrogen fysik som påminner om den i exempelvis Little Big Planet, vilket innebär att karaktärernas och alla lösa föremåls tyngd hela tiden har en naturlig inverkan på spelvärlden. Det är bara att testa och pröva sig fram till vad som ger resultat i varje given situation.
   
Slipad kontroll
Fysikmotorns naturliga lekfullhet gör tillsammans med en slipad och exakt kontroll Trine till en fröjd att spela. Även mus och tangentbord fungerar i sammanhanget utmärkt. Hoppen sitter där de ska och det mesta är intuitivt. Magikern lägger exempelvis sina trollformler genom att man ritar mönster med musen/styrspaken. Ett streck blir en bräda, en fyrkant en låda och så vidare. Snyggt och smart.
trinepc0401471863363
Magikern har inga attacker men är utmärkt för att lösa logistiska problem.
Eget och mysigt
Trots sina många förtjänster blir Trine med tiden något enformigt. Miljöerna är hela tiden vackra men efter några timmar upphör fascinationen över de återkommande sagolandskapen. Även pysslandet känns efter hand igen och trots att tyglarna är fria räcker det många gånger med primitiva lösningar som att stapla lådor och ramper på varandra för att komma vidare. Lite mer framtvingad kreativitet hade helt klart behövts.
   Samtidigt är Trine onekligen ett egensinnigt och mysigt äventyr som definitivt är värt den uppmärksamhet det hittills fått. Det är bara inte perfekt.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
080cutsmall

offline suspekt

Journalist i Göteborg. Nu nyhetsreporter på GT/Expressen. Har arbetat på bland annat DN, GP och Hallandsposten. Skribent på Level 7 sedan 2004. Gillar rollspel, shooters och indie.
d122ee78b153e8ba7f9daf7b7ea90ca9
Genre
Äventyr,Sidscrollande
Utvecklare
Frozenbyte
Plattform
Xbox 360, PC, Playstation 3
Prisjakt
Release
Ute nu
Sammanfattning
plus
  1. Sagolika miljöer
  2. Kul fysik
  3. Varierade hjältar
  4. Bra kontroll
minus
  1. Efterhand enformigt
  2. Fiendeskeletten beter sig väl korkat
7

Slutsats

Trine fortsätter den pågående trenden med sidoscrollande 3D-spel med den äran. Även om det både bjuder på action i form av strider och plattformshoppande är det de trolska miljöerna och det kluriga pusslandet som är spelets starkaste sidor. De tre huvudpersonerna har olika unika egenskaper, som alla behövs, och går att förbättras via ett enkelt erfarenhetssystem. Problemlösningen är smart och lekfull i och med spelets verklighetstrogna fysik. I slutändan blir det kanske lite väl mycket av samma men Trine är ändå värd en rejäl chans. Det låter tre personer samarbeta på samma maskin och har en unik känsla som gör det väldigt mysigt att spela.
Bilder
trinepc005
trinepc006
trinepc007
trinepc008
trinepc009
trinepc010
trinepc011
trinepc012
trinepc013
trinepc014
trinepc035
trinepc036
trinepc037
trinepc038
trinepc039
trinepc040
trinepc041
trinepc042
trinepc043
trinepc044
#inlineditbutton