Tom Clancys Hawx
Skrevs 2009-03-16 07:51:00 av Björn Pålsson
Hawx siktar mot toppen, med Gripen i arsenalen.
Det var ett par år sedan jag rattade en F14 Tomcat i U. S. Navy Fighters eller en Sopwith Camel i Red Baron. Men att ge sig in i Tom Clancys Hawx väcker både gamla flygarminnen samtidigt som det är förlåtande för det faktum att jag tidigare mest varit en brinnande krater på marken. Ta mig till skyarna, Gripen!
Ständigt dessa privatarméer
Handlingen i Hawx utspelar sig runt år 2015 strax innan händelserna i Tom Clancys Endwar. USA har valt att skära ner på militärkostnaderna och ditt flygförband blir givetvis lidande. Lägligt nog finns Artemis, en kontraktsarmé som till en början hjälper de utsatta amerikanerna men sedan vänder sig emot dem. Men som sann patriot vägrar du skjuta ner dina landsmän och pekar istället siktet mot förrädarna från Artemis. Handlingen är varken speciellt engagerande eller oväntad. Den är istället precis så stereotyp som vi förväntar oss. Bara att trycka förbi introfilmen, välja plan och göra sig redo för krig.
Massor med plan att välja på
Men innan det är dags att låta ljudbangen tala gäller det att välja flygplan, vilket är ett delikat nöje. Här finns en riktigt bred trupp med plan som till exempel FA-18C Hornet, F-35 Lightning II och SAAB-39 Gripen. Dessa låses upp efterhand enligt ett levelsystem som grundas på experience points. Dessa får du både av att spela kampanjen, klara olika uppsatta mål samt spela online. Det finns, förutom plan, nya kartor och massor av olika vapenpaket till de olika planen att låsa upp. Systemet fungerar bra och eftersom det finns rätt gott om plan att välja på från början känns väntan på nya flygupplevelser inte speciellt lång.
hawx1687380j
Kontrollen i Hawx är riktigt bra
Uppdrag på repeat
När vi äntligen får luft under vingarna startar vi alltid uppe i luften. Bara att glömma alla buklandningar från tidigare flygsimulatorer och gå direkt till krigszonen. För det blir snabbt klart att Hawx inte är lika avancerat som de mer sofistikerade flygsimulatorerna. Här är det snabb och enkel flygaction som gäller. Ofta handlar uppdragen om att skydda en plats eller eskortera någon från A till B. Då gäller det helt enkelt att ge sig på alla fiendetrupper som angriper oavsett om det är mark-, vatten- eller lufttrupper. Ibland får spelaren även ta på sig hjälterollen och modigt bomba sönder några väl valda markmål. Sammantaget är uppdragen dock relativt lika, avsett om du skyddar eller angriper. Det är bara att låsa missilerna och trycka av.
Slå av assistansen och lek
Spelandet blir mellan varven ganska monotont, trots att det finns en helt del funktioner för att göra det hela lite mer dynamiskt. Bland annat finns ett hjälpmedel som låter dig flyga genom portar för att antingen undvika låsta missiler eller hjälper dig att komma in bakom din motståndare. Mest intressant är möjligheten att slå av det den klassika vyn och låta dig se planet snett utifrån för mer och bättre kontroll över undanmanövrer. Här kan du verkligen leka med farterna och i princip sladda runt för att få övertaget i en flygstrid. Men i slutändan handlar det ändå bara om att lyckas låsa fienden och trycka av.
hawx3687383j
Du kastas direkt in i striderna, tyvärr påminner de om varandra lite väl mycket
Spela tillsammans, inte mot varandra
Den monotona spelstilen blir obehagligt uppenbar i multiplayer death match där du med andra spelare kan slåss i luftrummet. Intresset försvinner dock rätt snabbt när man jagat samma motståndare några varv och inser att variationen är minimal. Då är möjligheten att samarbeta i uppdragen med upp till fyra andra mer givande. Där kan du enkelt kan se vilka fiender som dina medspelare slåss med genom olika färgkombinationer. Det är helt enkelt roligare att spela tillsammans.
Upp som en sol, ner som en medelmåtta?
Hawx är ett till en början ganska underhållande flygspel där kontrollen är avvägd för mer arkadinspirerad flygaction. Då jag testade demot var jag minst sagt positivt inställd. Dock blir det lite för mycket av samma sak efter några uppdrag och då storyn inte driver spelet framåt blir det ditt eget tålamod som får avgöra hur långt du orkar spela. Tyvärr tappar jag ganska snart intresset. Det blir då smärtsamt uppenbart hur pass lite det egentligen finns att göra i Hawx, speciellt då multiplayerdelen är relativt medelmåttig. För det är också i medelmåttornas fack Hawx till slut landar. Mer högtflygande än så blir det aldrig.
6 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • comment
    Uglúk split-screen co-op ? 2009-03-19
  • BadMF
    Kocken Jag har bara spelat demo-versionen me... 2009-03-17
    • IMG2020
      Beats Jag gillade också demot och såg fram ... 2009-03-17
      • BadMF
        Kocken Gillar du flygspel i grund och botten... 2009-03-18
  • comment
    galveston Spelade igenom demon men tyckte att d... 2009-03-16
IMG2020

offline Beats

Björn heter jag, pluggar och bor i Stockholm. Är en allätare av spel som spelat så länge jag minns.
77d1421300e8f4b18a97e16bbca44de1
Genre
Flygaction
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Ubisoft Romania
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2009-03-05
Sammanfattning
plus
  1. Bra kontroll
  2. Co-op är roligare
  3. Massor med flygplan att leka med
minus
  1. Alldeles för repetitivt
  2. Multiplayer övertygar inte
6

Slutsats

Hawx når aldrig till skyarna. Trots co-op, massor av flygplan, snabb action och en enkel men ändå avancerad kontroll faller spelet mot marken med en ointressant story och repetitiva uppdrag. Visst ger det några roliga timmar till en början men snart har vi som spelare tuggat samma recept alldeles för länge. Då är det svårt att gå vidare till ett multiplayerläge där ännu mer av samma sak väntar. Utbudet blir sammantaget för snålt. Mycket av samma sak behöver nödvändigtvis inte vara dåligt, men för Hawx håller det inte måttet.
hawx200
#inlineditbutton