The Sims: Medeltiden - Pirates and Nobles
Skrevs 2011-09-14 14:37:40 av Gustaf Lénberg
En intressant expansion som inte tar vara på sina möjligheter.
Att en Sims-titel får en expansion är föga förvånande, men då The Sims: Medeltiden är en aningen unik variant på temat är fältet öppet för lite mer kreativa upplägg. I detta fall erbjuds en serie uppdrag som kretsar kring ett krig mellan Nidinglands pirater och Byttköpings handelsmän. Efter ett mindre lyckat fredsmöte dras ditt kungadöme in i konflikten och de inblandades öden faller i dina händer.
Pirates-and-Nobles-Banner
Diplomatisk balansgång
De nya uppdragen låter dig välja en sida i konflikten, alternativt hålla dig neutral genom att ge dem båda lagom blandning ris och ros. Spenderar du mycket tid på en faktions sida erbjuder de förmåner i form av bonusar som gör livet lättare. Handelsmännen ordnar exempelvis förbättrat utbud i byns butik medan piraterna kan assistera med att hålla brottsligheten nere. För den som verkligen vill få ut det mesta av kriget finns också möjligheten att gå med i handelsgillet eller piratflottan vilket ger tillgång till unika förmågor och titlar.
   Handlingen hanteras väl och uppdragsinnehållen varierar, men det känns fortfarande som att det är saker vi sett förut. Du besöker samma gamla platser, klickar dig fram genom kontextmenyer och får en liten textruta med information om nästa steg. Det är tydligt att utvecklarna valt att spela säkra kort istället för att experimentera med mekaniken, så de flesta nyheterna finns på utrustningssidan.
Screenshot-11
Gerdac spenderade sina dagar i hamnen där han berättade för alla han såg hur mycket han hatar valar.
Rätt verktyg för rätt jobb
Först bland dessa nyheter är förhörsstolen, en tortyrapparat där du kan få fart på tungan på dina fiender. Det hela hanteras naturligtvis på komiskt vis med fjäderkittling och obegripliga skällsord, men det gäller att välja rätt metod då offrets personlighet påverkar deras reaktion. Ett fåtal uppdrag kräver att stolen används, men som tur är får du en i present tidigt i kampanjen. Resten av tiden är den ett aningen sadistiskt tidsfördriv, perfekt för den som tröttnat på irriterande gycklare eller oartiga bönder.
   I och med att pirater nu är inblandade får du självklart också möjligheten att gräva efter skatter. Så länge en karaktär har en spade tillgänglig kan hon gräva lite varstans och hitta allsköns bråte och värdesaker. För den som inte vill gräva ensam kan en visselpipa inhandlas som tillkallar sällskap i form av en fågel. Denna trogna kamrat kan användas för diverse smågöra beroende på vilken art det är och det finns ett par att välja på. Papegojor har en talang för att hitta skatter på egen hand medan pilgrimsfalkar gillar att angripa dina fiender, något som kan vara användbart på vissa uppdrag.
Screenshot-8
En papegoja på armen är värd tre i skogen... eller hur var det nu?
Kläderna gör handelsmannen
För den som mest köper expansioner för prylarnas skull finns det nya kläder, hårstilar och hattar att utrusta de digitala människorna med. Trekantshatt med korsade benknotor är självklart inkluderad, men även aftonklänningar och maskeradmasker. De nya huvudprydnaderna är irriterande nog låsta till vissa hårstilar, en onödig begränsning. Ett par nya personlighetsdrag finns också på listan, bland annat det tragiska Valen Åt Mina Föräldrar som stundom leder till valhat, en smärtsam åkomma enklast botad genom att skrika på havet eller att spendera ett par timmar på valjakt.
   När rätt utstyrsel hittats finns också nytt möblemang för den som tröttnat på sitt slotts kala stenväggar. Dödskallar och återvunna segel passar i den egendesignade pirathålan medan snofsiga stolar och gobelänger pryder rummen för den med smak för kapitalism. Tyvärr känns utbudet begränsat trots över hundra nya föremål, då det brister i variationen. När du väl inrett ett rum av varje typ i en av de två nya stilarna har du sett det mesta, vilket är lite snopet med tanke på hur mycket material utvecklarna haft att jobba med.
Screenshot-9
När du nått så här långt i inredningen börjar du redan lida brist på nya möbler.
Mycket krut men lite dunder
Jämfört med de större expansionerna till tidigare Sims-titlar är Pirater och Ädel kanske en något blygsam produkt, men i gengäld är den genomtänkt och allt fungerar som det skall. Visst blir det lite underligt att se skabbiga sjörövare jämsides riddare och hovdamer, men den sortens anakronism är knappast ett problem för den som tycker om Sims: Medeltiden.
   Den största svagheten är dock att det nya materialet inte används fullt ut. Det finns oändliga möjligheter med de två nya faktionerna, men expansionen utnyttjar det inte. De nya förmågorna och detaljerna är för utspridda och det blir lite av en skattjakt i sig att hitta innehållet man betalat för, vilket inte ger bästa intryck. Pirates and Nobles är ett gränsfall och i slutänden handlar det helt enkelt om hur mycket du tycker om att klä ut dig till sjörövare.
Vi fick spelet av EA.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
member_male

Gustaf Lénberg

Utbildad journalist och webbutvecklare med ett brinnande intresse för digital underhållning. Började min spelkarriär på Atari 2600 och har sedan dess konsumerat över 1 000 titlar på olika plattform...
50a88439748e4b0711dcdbfa01cec8be
Genre
Simulator
Utgivare
Electronic Arts
Utvecklare
The Sims Studio
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2011-09-02
Sammanfattning
plus
  1. Välgjord kampanj
  2. Skattjakter är bra tidsfördriv
  3. Fåglar är intressanta verktyg
minus
  1. Mer pynt än nytt
  2. Saknar tydliga förbättringar
  3. Fixar inte grundspelets problem
6

Slutsats

Pirater och Ädel är ungefär halva den expansion den kunde varit. Utvecklarna har inte tagit vara på sina möjligheter och saker återgår snabbt till det vanliga fast med fler pirater i bakgrunden.
#inlineditbutton