Tales of Vesperia
Skrevs 2009-06-23 06:22:00 av Erik Hansson
Ett riktigt mysigt animerollspel till 360.
Det kan inte vara speciellt svårt att utveckla rollspel. Tidskrävande, men inte svårt. Vi fans har slutat förvänta oss några revolutionerande nyheter till spelmekaniken och förutom det är det bara att vispa ihop en soppa med en storslagen handling och lite monster och karaktärer som vi sett i åtskilliga spel tidigare. Tales of Vesperia är inget större undantag, men i den traditionstyngda japanska rollspelsgenren gör det inte bort sig. Tvärtom.
tales4201089589626
Butter och naiv duo
Vi får följa Yuri, en något butter bråkstake med hjärtat på rätta stället. Han bor i de mindre välbärgade delarna av staden tillsammans med sin coola hund Repede. När någon ställer till det för Yuris stadsdel bestämmer han sig för att hjälpa befolkningen. Han träffar snart den naiva prinsessan Estelle som levt hela sitt liv i slottets skyddade värld. Den här udda duon (trion med Repede) ger sig ut på ett äventyr som självklart kommer involvera att rädda hela världen.
   Det är inte mycket som är unikt med handlingen egentligen, men det är så där trivsamt utan att tappa spänningen som nästan bara japanska rollspel kan vara. Det är lätt att acceptera de egentligen ganska många logiska luckorna och märkliga besluten när karaktärerna är så lätta att tycka om.
Anime, dialog och skämt
Berättandet sker delvis i helt frivillig dialog som man kan trycka fram när man går runt på världskartan eller i 3D-miljöerna som vissa viktiga områden begåvats med. Det är aldrig något speciellt viktigt som berättas, men man får lära känna karaktärerna mer och det räcker som motivation för mig. Majoriteten av berättandet görs dock i spelets vanliga grafikmotor och innehåller som de flesta rollspel mängder med dialog och övertydliga ansiktsuttryck. Men ibland får man se filmsekvenser i animestil när det händer något viktigt. De är väldigt snygga och lyckas tydligt få fram känslan av att det är något stort man får vara med om.
tofvx3046961858109
Karaktärerna är färgstarka och mysiga.
Vackert, men detaljfattigt
Stilen och karaktärerna fångar mig omedelbart. Den färgglada och tecknade grafiken är riktigt vacker och får effektivt fram en mysig inramning med glimten i ögat trots att den är lite väl detaljfattig.
   Karaktärerna hör till spelets bästa delar även om det är en klichétyngd ensemble. Vi har stött på den buttre huvudpersonen, den naiva tjejen och många av de andra karaktärstyperna förr, men här är deras gestaltningar utsökt unika med gott om små och stora detaljer. Färgvalen, kläderna och småsaker som att Yuri ständigt springer runt med sin svärdsskida i handen och att Repede röker pipa. Det är ett av de bästa karaktärsgallerier jag stött på i ett rollspel. Det gäller också några av spelets huvudfiender som är både coola och speciella.
Realtidsstrider
Striderna är precis som i tidigare Tales of-spel i realtid. Man kan fritt springa runt, hugga, hoppa och parera. De flesta vapen har också olika specialrörelser som kan mappas till olika kombinationer, som att hålla nedåt medan man trycker på A. Innan man får tillgång till dessa rörelser är det lite väl simpelt med striderna. Sedan lär man sig även att behärska olika specialattacker och tajma sina tryckningar så att attackerna ger bättre effekt. Det är också viktigt att lära sig hur fienden anfaller så att man vet när man ska hålla sig undan, parera eller slå. Systemet fungerar bra även om jag hade önskat ett lite större djup. Det har inte hänt så mycket i de senaste delarna av Tales of-serien.
tofvx31241228736841
Striderna är i realtid och kan gå väldigt snabbt. Ibland, när det är över tio enheter på skärmen samtidigt kan det dock bli riktigt rörigt och svårt att se vad som händer.
Rörigt, men snabbt
Realtidsstriderna skapar ett mycket högre tempo än i alla turordningsbaserade strider och vissa strider kan vara över på tio sekunder. Det är mycket uppskattat och gör det också lite mindre långtråkigt att ge sig ut i strid för att förbättra sina karaktärer. Förutom att det kan bli lite för rörigt och svårt att överblicka så är de riktigt roliga.
   Eftersom ditt team oftast består av fyra olika personer blir det ganska röriga strider med mängder av monster och personer som springer hit och dit. De tre lagmedlemmar du inte själv styr kan antingen upp till tre vänner styra eller så sköter de sig själva utifrån enkla regler du bestämt. Som till exempel offensivt, defensivt eller någon egen variant. Du kan också byta mellan karaktärerna för att skapa lite variation.
Enkel slutsats
Det hade inte skadat med lite större frihet och lite mer saker att upptäcka utanför handlingen, men huvudtråden är lång och räcker egentligen gott och väl. Man kan laga mat och skapa drycker vilket kan ge upphov till en del letande på världskartan och det finns en arena att slåss i, men annars har jag nöjt mig gott och väl med att bege mig mot nästa viktiga plats som för handlingen framåt hela tiden.
   Slutsatsen är enkel; Vill du ha ett mysigt, lite lätt barnsligt och vackert rollspel i klassisk japansk stil och kan tänka dig knapphamrande strider så är det bara att slå till.
6 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • 12monkeyslarge01
    AccoWand Känns som ett bakis... i ett helt sp. 2009-06-28
    • gastrikland_moi
      erik Jo koncentrerar man sig och ser kriti... 2009-06-28
  • 1383533_10151673340310846_1845776689_n
    Silverhage förbokat detta. väntar bara de ska bl... 2009-06-24
    • gastrikland_moi
      erik Jag har inte spelat Eternal Sonata så... 2009-06-24
  • Bild40
    Mattias J "Det är ett av de bästa karaktärsgall... 2009-06-24
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
03dfc591b8d07651d5180728b8aed3ec
Genre
Rollspel
Utgivare
Namco Bandai
Utvecklare
Namco Tales Studios
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2009-06-26
Sammanfattning
plus
  1. Vackert
  2. Mysigt
  3. Karaktärerna
  4. Händelserika strider
  5. Repede
minus
  1. Humorn är sällan lyckad
  2. Väldigt likt tidigare Tales of-spel
  3. Striderna blir ibland röriga
  4. Många strider kan vinnas genom att bara trycka på samma knapp
8

Slutsats

Den genomgående känslan i det senaste Tales of-rollspelet är att allt är väldigt mysigt. Det må vara ett lite småbarnsligt matinéäventyr på sina håll, men det saknar inte djup eller allvar och bara att få upptäcka en så här mysig värld med så coola karaktärer gör det värt att spela. Men det är dessutom långt och innehåller roliga aktiva strider som dock kan bli lite röriga ibland. Det finns helt enkelt inte mycket att klaga på. Ett välgjort och stort klassiskt japanskt rollspel.
Bilder
ME00009614662
ME00009614462
ME00009614472
ME00009614482
ME00009614502
ME00009614512
ME00009614552
ME00009614562
ME00009614572
ME00009614582
ME00009614592
ME00009614602
ME00009614612
ME00009614622
ME00009614632
ME00009614642
ME00009614652
screen4large
screen5large
screen6large
screen7large
screen8large
screen9large
screen10large
#inlineditbutton