Star Ocean: The Last Hope
Skrevs 2009-06-15 19:32:00 av Björn Pålsson
Star Ocean: The Last Hope är det sista i spelets serie. Blir det ett värdigt farväl?
Star Ocean: The Last Hope utspelar sig innan de tidigare spelen i serien då jorden förstörts efter tredje världskriget. Här börjar sökandet efter ett nytt hem för jordens invånare. Samtidigt är det sagt att bli det sista spelet i serien. Det finns alltså gott om anledningar för seriens fans att spana in The Last Hope. Men hur fungerar det för de som är nya för Tri-Ace futuristiska rollspel?
I sökandet efter ett nytt hem
Jorden är alltså ett minne blott och nu skall rymden koloniseras. Ombord på Calnus som är ett av fem skepp som skickas iväg för att undersöka en ny planet finns Edge och Reimi. Men när de färdas genom ett maskhål genom rymden kommer en mystisk kraft från en meteorit och sliter tag i skeppen. Efter en nödlandning på den nya planeten händer en rad mystiska händelser där det bland annat visar sig att jorden under ett antal år har haft kontakt med utomjordiska raser. Som ny kapten på Calnus ger sig Edge, Reimi och utomjordingen Faize ut för att undersöka fler planeter, något som snart blir ett äventyr i både tid och rum.
Klychorna duggar tätt
Tri-Ace har verkligen försökt att slå an på story och att bygga upp olika karaktärer. Sammanfattningen ovan är egentligen bara det som händer under spelets första två timmar där den första timmen i princip enbart består utav filmsekvenser. Det kommer med jämna mellanrum nya mastodontvisningar när nya planeter skall besökas eller när nya karaktärer skall introduceras. När det kommer till karaktärerna är alla de klassiska klyschorna representerade. Huvudrollsinnehavaren Edge är en hjältemodig men aningen impulsiv, blond, pojkspoling som snart får axla betydligt mer ansvar än han någonsin tänkt sig. Reimi är den käcka men ändå starka tjejen som är Egdes bästa vän men samtidigt aspirerar på kommande flickvänsmaterial. Så fortsätter det, bland annat en emotionellt missanpassad robot och en kattkvinna med klös. Alla de nio karaktärerna som är spelbara är som handplockade ur mallen för japanska rollspel.
star1
Snacket mellan karaktärerna är en utfyllnad som snart blir tröttsam
Dynamiskt och välavvägt stridssystem
Många av de senaste årens japanska rollspel har förutom samma klichéer som Star Ocean haft problemet att de varit för lätta. I Star Ocean finns förvisso ett enkelt nybörjarläge men de svårare svårighetsgraderna bjuder verkligen på mer motstånd. Det som är svårare är givetvis striderna och Star Ocean har ett relativt avancerat stridssystem som bjuder på realtidsstrider, möjligheten att taktiskt välja ledare och de upp till tre medkumpanernas taktiker samt dynamiska fighter. Det är också stridssystemet som är spelet stora behållning. Du styr din ledare och kan förutom att hoppa och slå utföra blindside-attacker som med rätt tajming ger dig möjligheten att flankera din motståndare. På detta läggs lite specialattacker, symbol-magier och taktiska tricks som är ytterst användbara för hela din trupp. Du kan taktiskt välja att ställa ner dina olika karaktärers anfallskraft för att spara dig inför svårare fiender samt välja vilken typ av uppgraderingssystem dina karaktärer skall ha beroende på hur du vill forma dem. Till en början är systemet rätt rörigt men när du hittat alla möjligheter och verkligen utnyttjar dem så är det riktigt bra.
Dialoger utan mening fyller ut
Star Ocean kanske inte vinner några priser för fantastisk grafik men det har sina designmässiga stunder. Fördelen med upplägget där spelaren får resa mellan olika planeter gör också att olika miljöer kan varieras på ett bra sätt. De futuristiska detaljerna känns inte löjliga utan ger en genomgående positiv känsla. Värre är då de fruktansvärda röstskådespelarna som jag antar försöker härma de japanska rösterna på förlöjligande manér. Dessutom är det många och långa nonsensdiskussioner som spelaren tvingas genomlida. Här faller också mycket av känslan i spelet i samma takt som karaktärerna låter munlädret glappa. Vem orkar lyssna på massa ointressant snack när det finns monster att bekämpa?
star2
Stridssystemet är riktigt bra och möjligheten att flankera utanför fiendens synfält är välavvägt.
Kvalité under kvantitet
För det är ett mastigt äventyr som väntar utanför gamla klyschor och ointressanta dialoger. Med en lång story och mängder av sidouppdrag finns det massor att göra för den som kan se förbi spelets svaga sidor och uppskatta de bättre sidorna. För de finns där, under ytan, för den som tar sig tid att komma in i själva spelandet och bortse från de klassiska felsteg som så många japanska rollspel redan gjort men är så svåra att tvätta bort från genren. Star Oceans sista resa blir inte ett storslaget avslut, men är väl värt att ge en chans.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
IMG2020

offline Beats

Björn heter jag, pluggar och bor i Stockholm. Är en allätare av spel som spelat så länge jag minns.
c748c80b3fba682e9870fce8c9d8d110
Genre
Rollspel
Utgivare
Square Enix
Utvecklare
Tri-Ace
Plattform
Xbox 360
Prisjakt
Release
2009-06-04
Sammanfattning
plus
  1. Långt äventyr och massor att göra
  2. Ett dynamiskt stridssystem
  3. Bra svårighetsgrad
minus
  1. Alldeles för tunt för att bli storslaget
  2. Fruktansvärda röstskådisar
  3. Dialoger och filmer tar överhanden
6

Slutsats

Det kunde ha blivit riktigt bra. Om utvecklarna haft en nytänkande ambition rakt igenom kanske spelet nått till andra höjder. Stridssystemet vittnar om att det finns en bra och fungerande grund att bygga på. Nu förstörs mycket på grund av dryga filmsekvenser, idiotiska dialoger och fruktansvärda röstskådespelare. Dessutom finns andra småproblem som drar ner betyget. Men den som tar sig tid att sätta sig in i Star Ocean behöver nödvändigtvis inte bli besviken. Här finns mycket att gilla och ett het okej äventyr att ge sig hän i. Men det kräver en del tålamod och överseende.
Bilder
starocean1
starocean3
starocean4
starocean5
starocean2tifjpgcopy
so401
so402
so403tifjpgcopy
so404
so405
sto4x3067
sto4x3059
sto4x3060
sto4x3061
sto4x3062
sto4x3063
sto4x3064
sto4x3065
sto4x3066
sto4x3069
sto4x3070
sto4x3071
sto4x3072
sto4x3075
#inlineditbutton