Spider-man: Web of Shadows
Skrevs 2008-11-08 13:08:27 av P-A Knutsson
Spider-man är tillbaka. Lite mer tecknad och lite mer hårdhänt.
Sommaren 2006 släpptes Spiderman 3 till samtliga format. De tolv timmar jag spenderade med 360-versionen underhöll oväntat mycket - trots en hel del problem. De negativa delarna handlade framförallt om en förvirrad kamera och småsega strider, men tekniska missar och en död stad hjälpte även de till med att dra ner intrycket. Fast jag hade kul ändå, mycket tack vare det fria svingandet. Har Treyarch lärt sig av de tidigare misstagen när de nu gör ett nytt försök?
spiderflash
Förbättra det dåliga…
Web of Shadows upplägg och spelmekanik påminner starkt om Spiderman 3, men det finns ett par skillnader. Framförallt har striderna fått en rejäl upputsning. Varje slag har betydligt mer, nästan överdriven, kraft i sig. Spindelmannen voltar fram som besatt medan fiender knockas ner till höger och vänster. Redan från start finns det ganska gott om attacker, och det tar inte lång tid innan de får sällskap av ännu fler. Spindelvävsskjutande, svingsparkande, bilkastande – spindelmannen kan framkalla smärta på många sätt.
   Det går även att byta den röda fina dräkten mot en svart sådan med ett enkelt klick. Skillnaden är att en mörkklädd spindelman slår hårdare och kan lyfta tyngre saker – herr Parker blir starkare helt enkelt. Men även ond.
   En annan kul funktion är möjligheten att uppgradera vår svingande hjälte. Båda dräkterna kan förbättras med framförallt nya attacker. De val som finns är väldigt grundläggande och inget som påverkar spelandet nämnvärt, men ett kul inslag är det ändå. Att spöa fiender på löpande band blir helt enkelt roligare när man får små rödlysande poängklot för det.
…och försämra det andra
Så långt allt väl, men snart börjar problemen infinna sig. Först ut staden som fått en nyttig injektion av liv. Tyvärr glömde Treyarch att ge sitt liv hjärnor, vilket leder till att befolkning och bilar gör de mest underliga saker. Hur svårt kan det vara att programmera en fotgängare som går förbi stolpar istället för att försöka välta dem med pannan? Ett annat irritationsmoment är de gånger man fastnar i eller råkar slå sönder de bilar som står överallt. En stor del av detta kan skyllas på den alkoholiserade kameramannen.
   Kameran kan vara det sämsta jag någonsin har varit med om, och den förstör en stor del av nöjet med att svinga runt i staden. Att gå in i en gränd kan sluta med psykiska men. Ibland vägrar den dessutom att visa spindelmannen från något annat håll än rakt uppifrån eller nerifrån. Lågvattenmärket var när jag skulle hämta en av de symboler som ligger utspridda lite överallt. Förutom en liten trappkant som stack ut var gatan helt rak och tom. Ändå lyckades det ta tio sekunder att få upp föremålet eftersom kameran trasslade in sig i varenda polygon.
spider1
Att blicka ut över staden på toppen av en hög byggnad är minst sagt mäktigt.
Spindel utan målbrott
Något annat som drar ner intrycket ytterligare är hur hopklistrat allt känns. Först och främst har vi de sekvenser som ska föra handlingen vidare. Spelaren springer fortfarande runt och jagar gula prickar, och när de nås blir skärmen svart en stund för att sedan tona upp med Spindelmannen och andra karaktärer på helt andra platser än de nyss var på.
   Inte heller rösterna gör någon glad. Spindelmannen låter som en gnällig tolvåring, och de utrop jag hör på gatorna får mig mest att vilja fylla alla civilas munnar med spindelväv. Hela ljudmattan misslyckas egentligen med det mesta. Varken röster, effekter eller musik gör något vidare intryck, utan maler mest på med burkiga undertoner. Det hela påminner om ljudet i ett mellanbudgetspel till PS2, vilket är märkligt då Web of Shadows till PS2 är ett helt annat spel – vars ljud även sägs vara bra.
   Det är tråkigt att produktionsvärdet är så lågt. Speciellt med tanke på den suveräna stämningen som den raserade staden i spelets inledning bygger upp.
En heldag på jobbet
Slutligen har vi uppdragsdesignen. Inte helt oväntat blir spelet ganska snabbt repetitivt; ta dig till Y och slå ner X. Tack vare de välgjorda striderna blir spelet ändå aldrig riktigt tråkigt. Det är svårt att tröttna på att vara en mäktig superhjälte helt enkelt.
   Satsar man enbart på huvuduppdragen som för handlingen vidare tar spelet slut relativt snabbt, men lyckligtvis finns det gott om hyfsat varierade sidouppdrag. Dessa går ut på att spöa ett visst antal av en fiendetyp, samla föremål eller hindra civila att dö i kaoset någon (du) skapat.
Bättre, men inte tillräckligt
Totalt sett är Web of Shadows betydligt bättre än sin föregångare. Striderna är roligare och det tekniska haltar inte lika mycket som förr. Spelet underhåller stundtals stort och är ett skönt hjärnlöst tidsfördriv. Att bara svinga runt i staden är lika kul som alltid. Tills den helt fantastiskt usla kameran börjar bråka. Hade det inte varit för den skulle spelet klättra både ett och kanske två snäpp på betygsskalan. Som det är nu kan jag enbart rekommendera folk som gillade Spiderman 3 och kan se förbi de brister som fortfarande existerar. Treyarch har i vanlig ordning fått ut ett helt ok spel, men som saknar den extra poleringen och ögonbrynshöjande moment.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
zombie5

cmd

Spelar just nu!
716ead54e69ae59482698237da4c7f24
Genre
Action
Utgivare
Activision
Utvecklare
Treyarch
Plattform
Playstation 2, PC, Playstation Portable, Nintendo DS, Xbox 360, Playstation 3, Wii
Prisjakt
Release
2008-10-24
Sammanfattning
plus
  1. Bra strider
  2. Kul att svinga runt i staden
minus
  1. Gå dit, slå den
  2. Upphackad presentation
  3. Korkat liv
6

Slutsats

Web of Shadows bygger vidare på grunderna i Treyarchs tidigare titel Spiderman 3. Spelaren får ta kontrollen över Spindelmannen och ska försöka stoppa stadens förfall. Mitt i alla gängkrig dyker dessutom geggamojan Venom skapades av upp. Totalt kaos och en oväntat bra stämning byggs upp. Tyvärr dras den snabbt ner igen på grund av en hemsk kamera och usel inramning. Ett trevligt superhjältespel är det ändå, men vänta på en prissänkning.
Bilder
28715122704273a811c2o
28706811313e09235500o
287068103394175c854eo
spider4
spider3
spider2
Ett lyckat platt fall på PS2/PSP/DS
Till skillnad från det fria upplägget i 360- och PS3-versionen av Web of Shadows, är spelet med samma namn till de klenare maskinerna en sidscrollande brawler. Oväntat nog är den versionen riktigt kul och den 3D-inspirerade grafiken imponerar med sin smidighet. Banorna är smart utformade och spindelmannens animationer gör striderna till en fröjd. Tråkigt nog har handlingen till stor del ignorerats, plus att speltiden knappt klarar sig upp till femtimmarsstrecket.
#inlineditbutton