Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood
Skrevs 2008-10-07 16:06:00 av virgil
Ett rollspel med Segas klassiska igelkott i huvudrollen, kan det vara något?
Segas klassiska Sonic-serie är knappast känd för sina rollspelsinslag och när Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood utannonserades var det säkert många som höjde på både ett och två ögonbryn. Oroade fans kan dock lugnas av att erfarna utvecklarna Bioware, på senare tid kanske mest kända för Mass Effect, står bakom spelet. Att de är kunniga rollspelsmakare är knappast någon hemlighet, något man visar också den här gången.
sonic
Kaosemeralderna är försvunna (igen!)
När historien tar sin början verkar ärkeskurken doktor Eggman ha besegrats en gång för alla. Sonic passar på att koppla av med en välbehövd semester, men snart börjar det hända underliga saker i världen. Den trogne vapendragaren Knuckles har försvunnit spårlöst och med honom de sju kaosemeralderna. Vår blåe huvudperson har med andra ord inget annat val än att lägga ifrån sig solbrillorna, lämna stranden och ge sig iväg för att rädda världen ännu en gång.
   I vanlig ordning dyker de gamla vännerna Tails och Amy upp för att hjälpa till. Under spelets gång blir det flera kära återseenden med totalt elva spelbara karaktärer samlade från många olika spel. Persongalleriet omfattar bland annat kaninen Cream, igelkotten Shadow och roboten Omega. Se faktarutan till höger för en fullständig lista.
SonicChroniclesTheDarkBrotherhoodNintendoDSScreenshots14707image00851927260469
Ständigt dessa ringar som måste samlas.
Välkända miljöer
Att springa in i Green Hill Zone eller Metropolis är som att stöta på en gammal vän du inte har träffat på ett tag. Överlag har Bioware gjort ett bra jobb med miljöerna. De är detaljerade och färgrika och man har framför allt lyckats med att fånga upp atmosfären från seriens redan etablerade platser. Samtidigt finns det också flera nya, intressanta zoner att undersöka.
   För varje plats Sonic och kompani besöker finns det ett visst antal ringar och ägg att samla. Inte helt oväntat är ringar spelets valuta medan äggen används för att kläcka små chaoer. Dessa har sedan olika förmågor som dina karaktärer kan dra nytta av. Till exempel kan de öka något attribut, skydda mot någon form av skada eller återställa en liten mängd hälsa under slagsmålen.
   Chaoerna ligger också till grund för det enda nätverksstöd som Sonic Chronicles bjuder på. Genom wi-fi är det möjligt att byta de små djuren med en vän. På så sätt kan de gå upp i nivå och bli starkare. Det är lite tråkigt att utvecklarna inte har gjort mer med nätverksläget. Att utmana en kompis på duell eller spela någon form av minispel går tyvärr inte.
594810200808211045077big
Här gäller det att hålla tungan rätt i mun.
Låt pennan leda din väg
I stort sett alla funktioner kontrolleras med hjälp av pennan och pekskärmen. Det är av särskilt stor betydelse i de turbaserade striderna. Ur en typisk meny väljer du mellan att attackera, använda en specialförmåga och så vidare. För att kunna använda en specialattack krävs det sedan att du lyckas genomföra olika kombinationer på pekskärmen. Det handlar om att pricka en cirkel i precis rätt ögonblock, att rita mönster på tid eller trycka så fort som möjligt i ett givet område. När sedan elakingarna använder sina förmågor går det att helt eller delvis undvika dessa genom att mata in en korrekt kombination. Stridssystemet är intressant och fungerar väl. Framför allt leder det till lite mer engagerande strider. Efter ett tag blir det dock lite väl enkelt. Genom att bemästra några få specialattacker gick en del bossar att besegra på blott en eller två rundor.
Världen räddas inte i en handvändning
En genomspelning tar ungefär femton till tjugo timmar, vilket väl får sägas vara godkänt för ett bärbart äventyr. Efter att ha klarat av spelet låses i vanlig ordning ett "new game+"-läge upp. Den hugade kan här ta sig igenom handlingen ytterligare en gång med nivåer, föremål och chaoer från den förra varvningen i behåll. Det finns också gott om sidouppdrag av varierande svårighetsgrad om du inte riktigt kan få nog.
   Sammanfattningsvis är Sonics första rollspel en angenäm upplevelse. Stridssystemet passar som hand i handske för Nintendos dubbelskärmare, men på grund av den ibland riktigt låga svårighetsgraden når det inte helt fram. Sluttexterna skvallrar om en uppföljare, något som jag ser fram emot med spänning.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
virgil1083961357

offline virgil

Rollspel, strategi och plattform är de genrer som ligger mig närmast om hjärtat.
5064b0b927c6767b2b29a2df9e3d911f
Genre
rollspel
Utgivare
Sega
Utvecklare
Bioware
Plattform
Nintendo DS
Prisjakt
Release
2008-10-03
Sammanfattning
plus
  1. Roligt stridssystem
  2. Passar DS som hand i handske
  3. Gott om sidouppdrag
  4. Man har lyckats fånga karaktärerna
minus
  1. Alltför enkelt
  2. Bristande nätverksläge
  3. Trista musikslingor
8

Slutsats

Sonic Chronicles är det första rollspelet i Sonic-universumet och utvecklas av erfarna Bioware. Handlingen kretsar till en början kring de sju kaosemeraldernas försvinnande och Sonic måste ännu en gång ge sig ut för att rädda världen. Man har lyckats särskilt väl med miljöerna och karaktärerna som är levande och färgglada. Stridssystemet är intressant och bygger på att du matar in olika kombinationer med pennan. Det är roligt och fungerar väl, men tyvärr blir spelet alltför enkelt efter ett tag.
Bilder
594810200802191537090big
594810200802191537103big
594810200802191537126big
594810200802191537091big
594810200802191537114big
594810200802191537137big
594810200802191537139big
5948102008021915371410big
594810200802191537102big
594810200802191537125big
594810200802191537138big
134911
134912
134913
134914
134915
134916
134917
134918
134919
134920
134921
134922
134923
Spelbara karaktärer
Följande karaktärer dyker upp under spelets gång:

• Sonic the Hedgehog
• Doctor Eggman
• Miles "Tails" Prower
• Amy Rose
• Knuckles the Echidna
• Big the Cat
• Shadow the Hedgehog
• Rouge the Bat
• Cream the Rabbit
• E-123 Omega
• Shade
#inlineditbutton