Shaun White Snowboarding
Skrevs 2008-11-24 07:04:26 av P-A Knutsson
Ubisoft vill också leka i backen.
Musik tonar upp i bakgrunden samtidigt som kameran panorerar över det vitklädda berget. Elise sitter i en stor blågul helikopter och blickar ut över ett enormt hav av snö. Ett tryck på kryss senare flyger hon vrålandes ned för backen. Detta var åtta år sedan, åtta långa år. Bonusbanan Untracked i det första SSX-spelet är fortfarande min absoluta favorit när det gäller snowboardskänsla i spelväg. Trots fyra uppföljare, tre amped-titlar och en 1080-kalkon har inget annat spel nått upp till samma nivå. Är det ens möjligt? Ubisoft tycker åtminstone det och släpper lös Shaun White i backen. Blir det fyra uppföljare eller kalkon?
Ljuv snö i öronen
Första intrycket är bra. Riktigt bra. Backen är täckt av djup härlig snö, inga neonpilar eller träsktroll så långt ögat når. Bara en inbjudande backe som ber om att bli sönderåkt. Sagt och gjort, två sekunder senare yr det upp snö från min bräda och jag rusar snabbt nedåt.
   Ännu bättre blir det av den trevliga musiken. Smaksak såklart, men åtminstone jag tycker att majoriteten av låtarna ger helt rätt stämning till åkandet. Skulle någon hemsk låt dyka upp är det bara att hålla in vänsterknappen för att få fram musikspelaren.
   Redan från start står ett helt berg spelarens förfogande. Med lift, helikopter eller ett enkelt klick på back-knappen kan man nå en handfull förbestämda platser på berget. Oavsett plats finns det gott om vägar att ta sig därifrån på. Lyckas man förstå radarn, vilket mest beror på tur, finner man några av de mynt och tävlingsuppgiftsutdelande stolpar som ligger utspridda lite överallt.
En schizofren bräda
Det är vid dessa svävande stolpar problemen börjar. Att bara friåka i backen är snudd på underbart, flytet mellan trick, grinds och ren åkning är suveränt. Så fort något spelmoment startar brakar dessvärre allt åt skogen; varje liten tävling dras med irriterande designval. Exempelvis bjuder de regelrätta racen på kluriga sträckor och bra fartkänsla – men förstörs ändå till stor del av knuffar och snöbollskastande. Att missa en checkpoint med en centimeter och därmed bli diskvalificerad, bara för att man blev omkullvält i precis fel sekund, händer alldeles för ofta. Varför kunde de inte haft en seriös ton här med?
   Inte heller samlings-, trick- eller luftutmaningarna gör någon glad. Det känns inte som banans uppbyggnad eller kontroll är anpassad efter vad som ska utföras; ramper och rails ligger för tätt för att ge ett naturligt flyt i åkandet, hålla sig i luften-momenten är utplacerade där hopp och liknande ojämnheter är få.
Många småpuckon blir en stor idiot
Hela spelet är fullt av dessa skumma designbeslut och småmissar. Under friåkning stör de inte så mycket, men vid tidspress blir de förödande. Slumpartad ökning och sänkning av farten, fastkörning i andra åkare eller osynliga föremål, AI-åkare som får epilepsianfall i backen, skärmuppdatering som stundtals får en rejäl fyllehicka med mera.
   De onödiga irritationsmoment som borde ha rätats ut innan release är många, som det är nu förstör de inlevelsen något fruktansvärt. Värst är de hjärnlösa idioterna som åker i backen tillsammans med dig. Deras jobb är att åka nedåt, rakt ner. De misslyckas. Kommer det ett träd eller staket i vägen smäller de först in i det, sedan hoppar de av sin snowboard och springer allt vad de kan – rakt in i föremålet. Vid ett tillfälle såg jag fyra åkare stå och kuta för glatta livet rakt in i ett rött litet stängsel. Hur kan en sådan sak slinka igenom kvalitetskontrollen?
Ta med kompisarna till berget
En kul funktion i spelet är möjligheten att bege sig upp på ett berg tillsammans med upp till femton andra spelare. Här kan man åka runt som man vill, eller delta i några av de onlinetävlingarna som ligger utspridda lite här och var i backen.
   Som ni kanske gissat blir inte tävlingarna roligare för det, snarare tvärtom då det stora eller lilla lagget som tillkommer inte gör trixandet lättare. Lägg därtill avbrutna tävlingar för att värden försvinner och ännu en djup suck tilldelas Shaun White.
Gör fel för rätt resultat
På många sätt påminner Shaun White Snowboarding en hel del om det första Tony Hawk-spelet; en suverän idé som dras ned av tveksam kontroll och bandesign. Tony Hawk’s Skateboarding kom dock 1999, och idag är det inte lika enkelt att blunda för brister i de områdena. Det märks tydligen att spelet är framstressat, eller kanske bytt inriktning under utvecklingens gång.
   Spelet saknar helt den härliga ”Yes, jag klarade något svårt”-känslan, med den enkla anledningen att uppdragen inte är svåra – bara frustrerande. Det lustiga med Shaun White’s Snowboarding är att det är suveränt så länge man håller sig borta från det som ska göras. Vill ni inte syssla med något annat än att lattja runt i snön – helt utan några tankar på utmaning eller framgång passar titeln perfekt. Vill ni däremot få ut något mer av spelandet är det enbart irritation och frustration ni kommer finna här.
   Ni har säkerligen sett betyget till höger. Ett svårsatt betyg då jag gillar titeln en hel del, fast vad ska man göra när det spelet går ut på inte fungerar? Jag lär aldrig köra Untracked i SSX igen, men tyvärr gäller detsamma tävlingarna och uppdragen i Shaun White Snowboarding. Däremot kommer ett antal timmar förgyllas med härlig nöjesåkning utan krav, men frågan är hur länge?
7 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • comment
    galveston Fan vad synd. Det grafiska tilltalar... 2008-11-25
  • 1
    coffin fan så synd på ett efterlängtat spel,... 2008-11-24
    • zombie5
      cmd Haha, såg din gnällblogg ;) Själv har... 2008-11-24
  • member_male
    Stallonie bra recension, köpte spelet idag och... 2008-11-23
zombie5

online cmd

Spelar just nu!
e954eec16e7c2bd99ede40a3b8fcc263
Genre
Extremsport
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Ubisoft
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, Wii
Prisjakt
Release
2008-11-13
Sammanfattning
plus
  1. Många vackra vyer
  2. Härlig känsla
  3. Stora backar
minus
  1. Usla spelmoment
  2. Många buggar
  3. Få trick
5

Slutsats

Shaun White Snowboarding är Ubisofts försök till en seriös snowboardtitel. Från början känns det som de lyckats, men det dröjer inte länge innan problemen radas upp. Att åka runt utan krav är fruktansvärt kul, men så fort det nalkas tävling stiger frustrationsnivån till oanade nivåer. Det känns inte helt rätt att ge spelet ett medelmåttigt betyg då jag har haft riktigt kul under mina pass, men samtidigt är det svårt att motivera ett högt betyg på ett spel där själva spelupplägget inte fungerar.
Bilder
137044
137045
137046
137047
137048
137049
137050
137051
ShaunWhiteSnowballsAndBoar
EuropeJibFest01
EuropeNaturalHalfpipe01
EuropePlane02
EuropeSummit01
EuropeVillage01
EuropeVillage02
ShaunWhiteBusRail
ShaunWhiteIcyGap
ShaunWhiteInYourFace
ShaunWhiteRiverAndKicker
#inlineditbutton