Ruse
Skrevs 2010-09-20 10:49:00 av Magnus Enarsson
Hur står sig Ruse i jämförelse med årets alla strategispel?
I år har det verkligen varit ett bra år för strategispelsfantaster. Spel som Command & Conquer 4, The Settlers 7 och speciellt Star Craft 2, har alla varit gedigna inlägg i genren. Blue Byte var redan inne och nosade på mer brädspelslika spelupplägg med Settlers 7 och Eugen Systems fortsätter med den trenden i deras senaste spel Ruse.
420
Till sin rätt med mänskligt motstånd
Vi är återigen tillbaka i det något uttjatade andra världskriget. Vi får följa med på en tröttsam resa där försöket till att skapa någon form av dramatik tyvärr både är krystat och ointressant, vilket är synd på de annars välgjorda mellansekvenserna. Kampanjen i sig bjuder dock på många trevliga speltimmar med tufft motstånd redan på normal nivå och sätter verkligen de mer taktiska hjärncellerna på prov. Tyvärr känns uppdragen ibland lite för skriptade, att man genomskådar förutsättningarna lite för mycket och med hjälp av det överlistar fienden vid en andra spelomgång. Ruse kommer helt enkelt till sin fulla rätt genom sitt flerspelarläge, där de mänskliga motståndarna bjuder på mer oförutsägbart motstånd.
Grafiskt fyrverkeri
Spelet utspelar sig på en överskådlig karta som du kan zooma in och ut på precis som du vill. Zoomar man ut helt så upptäcker man att man befinner sig i ett kontrollrum där de överordnade iakttar slagfältet. Man kan även gå ner på en nivå där byggnaderna i städerna träder fram tillsammans med individuella träd och grönskande fält. Rent grafiskt och detaljmässigt är spelet imponerande och trots att det förekommer en hel del pop-ins när man scrollar runt i miljöerna, så blir man överväldigad av alla explosioner och vinande missiler. De skapar ett fint fyrverkeri och spelutvecklarna har verkligen lyckats fånga atmosfären av ett adrenalinpumpande krig.
ruse3
Fallskärmsjägarna är bra att använda om du vill nu ut med dina soldater snabbt.
Ett långsammare tempo
Spelet följer de flesta mallar för hur ett realtids-strategispel bör fungera. Du bygger upp din bas, samlar på dig resurser och bygger enheter. Skillnaden är att allt går betydligt långsammare än i de flesta liknande spel och det krävs mer eftertanke än huvudlösa anfall. Varje enhet har stora svagheter och har man byggt rätt motmedel kan de få förödande effekt på motståndaren. Bygger du däremot fel, kan du snabbt befinna dig i ett krisläge där du står både utan pengar och möjligheten till att göra motstånd. Det är alltså med stor omtanke och strategiskt tänkande som du måste sköta produktionen och ekonomin för att inte lägga krokben för dig själv.
Lägg dig i bakhåll
Man kan dock med mindre starka enheter använda sig av skogen för att lägga sig i bakhåll. En grupp soldater kan då förstöra tyngre enheter som stridsvagnar och liknande. Att scouta och spionera är med andra ord en viktig del av spelet. Dels för att du ska kunna veta vad som händer hos motspelaren, men också för att avslöja eventuellt gömda trupper i skogarna.
   Det lugnare tempot och den djupare strategin är det som ger Ruse sin härliga brädspelskänsla. Zoomar du ut en bit så byts även enheter ut mot brickor, vilket förenklar översikten av spelplanen och ger verkligen en känsla av att det är spelpjäser du flyttar runt.
ubiruse1
Man får en bra överblick av slagfältet om man zoomar ut en bit.
Skapa skenmanövrar
Förutom din egen list har man även specialförmågor till sin hjälp. Dessa kallas för just "ruses" och kan vara till stor hjälp då du ska utföra dina planer. Du kan till exempel skapa skenmanövrar med fejkade trupper för att lura motståndaren, beordra radiotystnad som gör det lättare att överraska fienden eller få dina enheter att röra sig dubbelt så snabbt. Detta är ett intressant och roligt tillägg som kryddar helheten på ett bra sätt och skänker spelet ett extra djup. Men användningen av Ruses är givetvis begränsade och du måste vänta några minuter för att kunna använda förmågorna igen.
Ett vanligt flerspelarläge
Flerspelarläget är precis det man förväntar sig. Det finns ett antal olika kartor att välja mellan vilket tillåter spel från en mot en upp till åtta spelare samtidigt. Man ställer in matcherna på en önskad tidslängd och den som antingen har mest poäng när tiden är slut eller står ensam kvar på spelplanen vinner. Poängen får man genom att förstöra de andras enheter och byggnader. Som nybörjare kändes det dock svårt att lista ut precis vad man behöver producera när man upptäcker att fienden har börjat röra sig. Kampanjen leder spelaren i handen väldigt mycket, medan man i flerspelarläget står helt ensam med besluten. Möter man någon med lite mer erfarenhet blir man därför också lätt överkörd. Har man tålamod och blir duktig, så är Ruse verkligen upplagt för långa och svajande strider.
ruse_416021a
I bakgrunden kan man se att kartan är belägen i ett kontrollrum.
Bra kontroll
Ruse lyckas underhålla som strategispel, både i kampanjen och i flerspelarläget. Tyvärr engagerar inte historien och känns mest bara onödig. Andra världskriget som setting skapar heller inga glädjetjut. Det är verkligen det strategiska djupet som ser till att Ruse inte bara blir ett av de där medelmåttiga strategispelen.
   Tittar man på konsolversionerna så är de något nedbantade rent grafiskt i jämförelse med PC, men ser fortfarande riktigt bra ut. Att spela med handkontroll fungerar också bra, men genom att implementera stödet för Sonys nya rörelsekänsliga kontroll Move, bevisar de verkligen att strategispel numera funkar alldeles utmärkt på konsol. Du kan styra dina trupper med god precision precis som med tangentbord och mus, samt vrida och vända synfältet helt utan problem. På PC är Ruse ett bra strategispel, på konsol är det det bästa.
Vi fick ett exemplar av Ruse från Ubisoft.
4 Kommentarer
Kommenterar som gäst
jag

Magnus Enarsson

En trevlig grabb från Skövde som nu mera bor i Stockholm efter en tid som reporter för Sveriges Radio P4 - Skaraborg. Jobbar som klippassistent på Digitala medier inom TV4, men är även utbildad man...
f905e871a76474bf62efd4263c1291d5
Genre
Realtidsstrategi
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Eugen System
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2010-09-16
Sammanfattning
plus
  1. Det strategiska djupet
  2. Flerspelarläget
  3. Den detaljrika grafiken
  4. Brädspelskänslan
minus
  1. Berättelsen engagerar inte
  2. Andra världskriget känns förlegat
  3. Ibland lite för skriptade uppdrag
  4. Svårt som nybörjare online
7

Slutsats

Ruse lyckas underhålla som strategispel, både i kampanjen och i flerspelarläget. Tyvärr engagerar inte historien och känns mest bara onödig. Att det är förlagt i andra världskriget skapar heller inga glädjetjut. Det är i slutändan det strategiska djupet som ser till att Ruse inte bara blir ett av de där medelmåttiga strategispelen. Här finns gott om utrymme för smarta drag och långa sammandrabbningar.
Bilder
ruse1
ruse2
ruse3
ruse4
ruse5
ruse6
150
#inlineditbutton