Resistance: Retribution
Skrevs 2009-03-10 19:00:00 av P-A Knutsson
En bärbar koppling mellan del ett och två.
Trots att Resistance-titlarna är bland mina absoluta favoriter brydde jag mig inte nämnvärt när Resistance till PSP utannonserades. När det framkom att Retribution inte var ett FPS utan ett actionspel i tredjeperson steg intresset, framförallt då det på ytan liknade de suveräna Syphon Filter-spelen. Sonys agentserie bygger dock på att smyga sig på få fiender i relativt små områden, vilket är precis det motsatta jämte Resistance. Hur ska detta fungera?
Handlingen är tillbaka
Den detalj jag blev mest besviken på i Resistance 2 var att handlingen hade fått ta ett stort steg tillbaka. Den brittiska kvinnorösten berättarrösten var borta, och istället slumpades man mest runt mellan olika områden. Därför blev jag riktigt glad när Resistance Retribution inleddes med denna kvinnoröst tillsammans med ett oväntat långt intro. Här presenteras huvudpersonen, Grayson, en soldat i den brittiska armén som tvingas skjuta sin egen bror efter att denne blivit smittad av Chimera-viruset. Efter den händelsen lämnade Grayson armén och gav sig ut på en personlig hämndresa – som slutade i fångenskap på grund av desertering.
   Där får han dessvärre inte sitta tills han dör, utan blir erbjuden frihet i utbyte mot att hjälpa armén slå sig igenom Chimeras försvarsmur. Självklart går det mesta fel och vår kära huvudperson får besöka en rad (ödelagda) länder för att blåsa skallen av Chimeras.
   Detta leder oss till det mest intressanta med Retribution: kontrollen.
En magnet till sikte
Grunden i styrningen påminner en hel del om Syphon Filter-spelen; R används för att skjuta, styrplattan för att gå och siktet kontrolleras med de fyra actionknapparna. Det fungerade väl Gabe Logans äventyr, men då upplägget i Resistance bygger på snabb action och många fiender hade en rak konvertering inte fungerat.
   Lösningen på problemet är en helt sanslös siktningsassistans. Det räcker med att fienden står i hyfsad närhet till siktet för att det ska låsas, och för att byta mål är det bara att trycka på cirkel eller fyrkant. Ibland behövs dock bättre precision, vilket fås genom att trycka uppåt. Då zoomas bilden in till ett ”bakom axeln”-perspektiv, och spelaren får kontrollera siktet utan magnetstjälp. Detta fungerar dugligt, men slutar lite väl ofta med förvirring och frustration eftersom överblicken försämras.
   Överlag sköter sig det extrema autosiktet helt ok. Det finns dock ett antal tillfällen då det gör spelandet löjligt automatiserat, exempelvis vid klassiska hisscener där en plattform sakta rör sig uppåt samtidigt som fiender dyker upp framifrån. Istället för att tvingas sikta in sig på varje fiende och hålla full koll på när och varifrån de kommer, räcker det med att hålla in R för att meja ner alla automatiskt. Alldeles för ofta går det ut på att undvika skott istället för att skjuta fiender.
Avmagnetiserade magneter
En bit in i spelandet tröttnade jag på detta och stängde av autosiktet, vilket gjorde spelet till en helt annan upplevelse. Istället för att sidsteppa fram i ett högt temo fick jag ständigt ta skydd och använda det smarta halvautomatiska cover-systemet. På många sätt blev spelet roligare, men tyvärr även stundtals löjligt svårt.
   Summa summarum; ingen av kontrollmetoderna fungerar tillfredsställande. Problemet ligger i de varierade fienderna. Detta är såklart en bra sak i grunden, men här skapar det bara irritation när fiender som är extremt svårdödade utan autosikte blandas med fiender som kräver precisionsskjutande. Visst går det att använda axelperspektivet, fast när fienderna kommer nära slutar det i kaos.
   Kanske är det därför utvecklarna lagt in den udda funktionen att spela igenom Resistance Retribution med en PS3-kontroll. Detta görs genom att koppla ihop PSP:n med PS3:an, alltså måste båda maskiner vara igång medan man spelar. Lite bök som absolut är värt det. Dels blir kontrollen perfekt, dels ändras spelet en hel del. Framförallt blir fienderna svårare och alla hälsopack är borta, och Grayson har istället samma typ av ”uppladdningsbar” hälsa som i Halo. Dessutom får han leka med den fantastiska magnumen. Det finns även en del gömd information som enbart går att hitta genom att koppla ihop spelen. Lite Nintendo-varning (connectivity!), men ändå en kul funktion som jag gärna ser i fler spel.
Stort igenkännande
Det är omöjligt att inte bli lite imponerad över hur mycket från sina fullvuxna syskon Retribution faktiskt har intakt. Vapen, miljöer, karaktärer, ljud med mera känns igen – på gott och ont. De som inte har spelat de tidigare spelen, framförallt ettan, lär vara rejält förvirrad över handling och fiender. Själv ler jag mest över att få leka med de välkända vapnen ännu en gång. Däremot känns det som man får alla vapen lite väl snabbt, och precis som i Fall of Man klarade jag mig för det mesta bra med automatkarbinen och prickskyttegeväret. Visst använde jag alla vapen någon gång, men det berodde mestadels på ammunitionsbrist. Det är dock inget större problem, då ammunition och hälsopåfyllning finns runt varje hörn.
Inte i klass med sina syskon
Det märks att Resistance Retribution har haft en hyfsat stor budget och ett skickligt utvecklarteam bakom sig. Grafik och ljud imponerar, och det mesta fungerar som det ska. Likt många andra PSP-spel har Retribution dessvärre ett ganska stort problem, det känns inte bärbart. Jag har som absolut roligast med spelet när jag sitter med en Dualshock 3 i handen och PSP:n kopplad till mina datorhögtalare – inte helt lätt att få till den uppsättningen på bussen. Dessutom bör relativt lång tid avsättas för varje spelpass, och man får vara beredd på att oturlig spegling eller skumpig väg kan leda till en snabb död. Kan ni se förbi de bekymren och tycker om Resistance-serien ska ni absolut plocka upp Retribution.
7 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • mario
    Mackan (originalet) när ska ni på Level7 fixa så att man ... 2009-03-13
  • Var_008
    Contra Låter nice med PS3 ihop kopplingen. J... 2009-03-11
  • Flexi
    mrBandoza Spelade demot häromdan men fattade in... 2009-03-11
d77066f4cc2bae7c85b13d04bd7d8e89
Genre
Action
Utgivare
Sony Computer Entertainment
Utvecklare
Bend Studios
Plattform
Playstation Portable
Prisjakt
Release
2009-03-18
Sammanfattning
plus
  1. Snyggt
  2. Utmanande
  3. God variation på fienderna
minus
  1. Strulig kontroll
  2. Lite väl svårt ibland
  3. Korkade fiender
7

Slutsats

Resistance Retribution är ett actionspel i tredjepersonsvy och utspelar sig mellan de två Resistance-spelen till PS3. Huvudpersonen är ny, men vänner, fiender och miljöer känns igen. Kontrollmässigt påminner spelet om liknande spel på formatet, med ett absurt autosikte som tillägg. Trots det fungerar inte kontrollen helt klockrent, vilket tillsammans med den höga svårighetsgraden gör att Game Over-skylten kommer fram lite väl ofta. Ändå kan jag inte sluta spela.
Bilder
rerepp057
rerepp058
rerepp059
rerepp013
rerepp017
rerepp012
rerepp018
rerepp014
rerepp015
rerepp016
rerepp019
rerepp020
rerepp021
rerepp022
rerepp023
rerepp024
rerepp025
rerepp026
rerepp027
rerepp028
rerepp029
rerepp030
rerepp031
rerepp032
Bärbart onlinespel
I vanlig Resistance-ordning innehåller Retribution ett späckat onlineläge. Klanskapande, vännerlistor, fem olika spellägen, välfungerande lobbysystem med mera finner man i onlinemenyn. Tyvärr saknas en viktig ingrediens: spelare. När detta skrevs är releasen tio dagar bort, vilket lär vara en stor anledning till bristen på mänskligt motstånd. Men det känns tveksamt om spelet ens kommer få en bråkdel av antalet onlinespelare som sina fullvuxna syskon.
#inlineditbutton