Resident Evil Operation Raccoon City
Skrevs 2012-05-02 09:11:49 av Andreas Eklöv
Samarbetsfokuserat spel i Resident Evil-världen som kunde ha varit en riktig fullträff.
Resident Evil har under det senaste årtiondet förvandlats allt mer till en actionorienterad historia, i de senaste inkarnationerna med fokus på kooperativt spelande. I Operation Raccoon City tar utvecklarna Slant Six utvecklingen till sin spets med ett helt spel byggt runt samarbetsspelande. Jag uppskattar den nya, mer actionorienterade spelstilen, men utvecklarna Slant Six har tyvärr sadlat Operation Raccoon City med allt för många billiga misstag för att helheten ska bli lyckad.
logo
Spel från andra sidan
I Operation Raccoon City tar du rollen som en medlem i deltagruppen i specialstyrkan USS, kort för Umbrella Secret Service. I spelets början möter gruppen den välbekanta karaktären Hunk vid ingången till Umbrellas underjordiska laboratorium i Raccoon City. Uppdraget här är att assistera alfagruppen med målet att hindra en doktor Birkin från att överlämna forskning runt det ökända T-viruset och få tag på något som kallas G-viruset. Saker och ting går naturligtvis fel och när t-viruset börjar infektera invånarna i Raccoon City blir goda råd dyra för Umbrella.
   Deltagruppen blir syndabockar och får i uppdrag att rensa alla spår som kan koppla företaget till utbrottet. Handlingen utspelar sig runt händelserna i Resident Evil 2 och 3 och du kommer under berättelsens gång att springa på karaktärer som Leon Kennedy och Claire Redfield. Tyvärr är berättelsen inte direkt i fokus och består mest av halvhjärtade introduktionen till varje uppdrag. Dessutom sker det en hel del tvära kast som inte förklaras över huvud taget vilket gör det väldigt tydligt att utvecklarna lagt uppdrag formade för flerspelande före logiskt berättande.
Helt lagbaserat
Den som har spelat något av uvecklarens tidigare Socom-spel kommer att känna igen många av koncepten i spelmekaniken i Operation Raccoon City. I kampanjläget tar du rollen i en grupp om fyra som kan fyllas av sex olika medlemmar som alla representerar olika klasser. Du har hels Vector som är gruppens expert på tyst stridsföring och har osynlighet som specialförmåga. Beltway är gruppens koloss med sprängämnen som specialitet. Bertha är medicinsk expert och Spectre är prickskytten. Four Eyes är den tekniska experten som kan programmera om bioorganiska vapen, eller BOW som de kallas i Resident Evil-universumet. Sist men inte minst är Lupo gruppens ledare.
   Dessa klasser kompletterar varandra väl, om du spelar med andra mänskliga spelare det vill säga. Handlingen kan spelas helt och hållet i enspelarläge men medspelarnas bristfälliga intelligens blir då väldigt tydlig. Medicinska förmågor som används vid helt fel tillfällen och prickskyttespecialister som skjuter mål på fem meters avstånd är bara några exempel på den idioti du kan få betrakta om du spelar själv. Det blir väldigt snabbt tydligt att den ensamme spelaren inte varit högsta prioritet under spelets utveckling.
2_fullsize
Tanken är att olika klasser ska komplettera varandra bra, vilket de också gör när resten av spelet fungerar som det ska.
Lättja förstör
Jag spelade igenom hela kampanjen bara för att få en känsla för hur upplevelsen ser ut kontra att spela med andra och det är faktiskt irriterande många exempel där utvecklaren varit riktigt lata i hur de utformat uppdragen för att tvinga spelaren till att följa ett vissa spelmekaniska mönster. Under ett tidigt uppdrag där du ska besegra en BOW har utvecklaren lagt in osynliga väggar vid bossens sidor så att du inte kan passera, allt på grund av att utvecklaren vill tvinga dig att förflytta dig i ett visst mönster. Ett annat oerhört frustrerande exempel är att dina medspelare ibland inte kan markeras för att återupplivas, en spelmekanisk bugg som nästan är spelförstörande, särskilt när du spelar med andra.
   När du spelar i grupp är de spelmekaniska bristerna fortfarande i högsta grad gällande men det är faktiskt ganska underhållande att ta sig an de anstormande horderna av zombier tillsammans med mänskliga spelare som utnyttjar de olika klasserna bra. Det finns flera typer av fiender med olika förmågor. Vanliga zombier kan exempelvis infektera en gruppmedlem och om den infekterade inte besprutas med botemedlet inom en viss tid blir denne själv en zombie. Under de intensiva sektionerna i kampanjen kan Operation Raccoon City faktiskt bli riktigt roligt i en väl fungerande konstellation av spelare.
Hyggligt trogen atmosfär
Sett till presentation och atmosfär har Slant Six lyckats ganska bra även om resultatet även här är något ojämnt. Grafiken håller rent tekniskt ganska bra klass men mycket av omgivningarna består av tämligen rudimentära 3d-objekt. Design av såväl karaktärer som fiender och vapen håller hög klass och är troget serien. Miljöerna är dessutom designmässigt begränsade vilket skyfflar spelarna runt i en förbestämd labyrint, linjärt å det grövsta med andra ord.
   Precis som tidigare nämnda begränsning hos bossarna är även miljöerna i allmänhet belagda med osynliga väggar som ytterligare spär på frustration när du kommer springandes med en hord zombier hack i häl. Detta tillsammans med den korkade intelligensen förstör vad som med bättre spelmekanik skulle vara en tilltalande presentation. Ljudbilden klarar sig bättre och de klassiska Resident Evil-ljudeffekterna finns representerade, exempelvis ljudeffekterna när du plockar upp gröna örter.
3_fullsize
Det finns gott om element i Operation Raccoon City som är serien trogen, tyvärr är det allt för mycket som förstör för att du ska kunna uppskatta det.
Flerspelarläge höjer
Utöver möjligheten att spela kampanjen i kooperativt läge finns det även ett par flerspelarlägen och det är dessa som höjer betyget från klart underkänt till knappt godkänt. Dels finns det ett kooperativt flerspelarläge vid namn raccoon mode där ett lag om fyra tar rollen som USS och kämpar mot ett annat lag om fyra, klassisk dödsmatch mellan onda och goda lag med andra ord. Om du föredrar att panga solo online finns läget heroes där du kan välja mellan ett antal karaktärer i kampen mot andra. I det Xbox 360-exklusiva läget nemesis styr en spelare den klassiska Resident Evil-bossen Nemesis och ska helt enkelt ta död på motståndarlaget innan han själv dukar under.
   Biohazard Mode är ett klassiskt capture the flag-läge och erbjuder rejäl underhållning när du tävlar mot mänskliga motståndare samtidigt som de levande döda är dig hack i häl. Survivors är som namnet antyder ett läge där ditt lag ska överleva mot mänskliga moståndare såväl som AI-kontrollerade diton till dess att räddningshelikoptern anländer. Det finns alltså mycket potential till underhållning här, men även flerspelarläget förstörs av de rejäla spelmekaniska bristerna och buggarna spelet lider av.
Fel som fristående
Om Operation Raccoon City hade varit den flerspelarinriktade delen som kompletterar ett fullständigt Resident Evil-spel hade jag kunnat ursäkta några av de brister som finns här. Nu är detta ett fristående fullprisspel och då finns det inga ursäkter för alla de billiga brister och frustrerande element som plågar hela upplevelsen. Om du känner dig sugen på att uppleva Resident Evil-andan med andra spelare bör du vänta på seriens sjätte del som släpps i oktober. Möjligtvis kan du vänta till detta hamnar i reabacken, men då finns risken att det inte finns så många andra spelare att dela upplevelsen med. Slant Six är sannerligen ingen topputvecklare numera, tråkigt bara att Capcom inte insåg detta.
Vi fick spelet av Nordic Game Supply.
4 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • somnat1
    Livsnjutare 9 2012-05-06
  • ENOLA_GAY
    krax Hur många spelare behöver man vara fö... 2012-05-02
    • Eken_NJD
      loevet Tja det blir absolut bättre redan med... 2012-05-02
Eken_NJD

loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
cf330f8e25220dadd1f9068f5f988440
Genre
Action
Utgivare
Capcom
Utvecklare
Slant Six
Plattform
Playstation 3, Xbox 360, PC
Prisjakt
Release
2012-03-23
Sammanfattning
plus
  1. Ljudeffekter och grafiska element trogna serien
  2. Kul i flerspelarläget när buggarna inte visar sig
minus
  1. Kass och linjär nivådesign
  2. Råkorkad artificiell intelligens
  3. Spelförstörande buggar
  4. Ologiska kast i handlingen
  5. Ointressant handling
  6. Halvdassig spelmekanik
5

Slutsats

Om Operation Raccoon City hade varit den flerspelarinriktade delen som kompletterar ett fullständigt Resident Evil-spel hade jag kunnat ursäkta några av de brister som finns här. Nu är detta ett fristående fullprisspel och då finns det inga ursäkter för alla de billiga brister och frustrerande element som plågar hela upplevelsen. Om du känner dig sugen på att uppleva Resident Evil-andan med andra spelare bör du vänta på seriens sjätte del som släpps i oktober. Möjligtvis kan du vänta till detta hamnar i reabacken, men då finns risken att det inte finns så många andra spelare att dela upplevelsen med. Slant Six är sannerligen ingen topputvecklare numera, tråkigt bara att Capcom inte insåg detta.
Bilder
capcom
resident-evil-operation-raccoon-city-playstation-3-ps3-1308918743-050
resident-evil-operation-raccoon-city-playstation-3-ps3-1308918743-051
resident-evil-operation-raccoon-city-playstation-3-ps3-1308918743-052
resident-evil-operation-raccoon-city-playstation-3-ps3-1308918743-053
resident-evil-operation-raccoon-city-playstation-3-ps3-1308918743-054
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187009
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187010
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187011
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187012
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187013
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187014
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187015
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187016
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187017
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187018
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187019
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187020
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187021
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187022
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187023
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187024
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187025
residenteviloperationraccooncityplaystation3ps31302557187026
#inlineditbutton