Resident Evil 5
Skrevs 2009-03-12 14:08:00 av Andreas Eklöv
Föregångarens action-orienterade inriktning fortsätter i ett vackert och välproducerat spel av toppklass.
När Resident Evil 4 lanserades till Gamecube innebar det en nystart och ändrad inriktning för serien. Skräckelementen, i vilka serien tog sin början, fick ta baksätet i en mer actioninriktad spelstil. Den nya inriktningen mottogs dock väl och del fyra anses av många som ett av de bästa actionspelen på många år. Resident Evil 5 bygger vidare på samma formula och skräckelementen är få till antalet. Detta till trots är spelet en riktigt välpolerad och gedigen actionupplevelse som hör hemma i alla spelhyllor.
logo
Tillbaks till ursprunget
Resident Evil 5 utspelar sig direkt efter händelserna i del fyra och tio år efter det första spelet. Denna gång är handlingen förlagd till Afrika. Spelet börjar med att Chris Redfield, en av huvudpersonerna i det första Resident Evil, anländer på plats för att möta upp sin partner Sheva Aromar. Chris och Sheva är båda agenter i tjänst hos organisationen BSAA, kort för Bioterrorism Security Assessment Alliance, vars uppgift är att finna och förhindra aktiviteter relaterade till biologiska vapen världen över. Företaget Umbrella finns inte längre men de forskningsprojekt som företaget låg bakom existerar fortfarande och riskerar att säljas på svarta marknaden som biovapen. I spelets början ska Chris och Sheva undersöka situationen i Afrika, men det visar sig snabbt att det är bra mycket värre saker än bara vapenhandel som pågår.
   Afrika har en nyckelroll i allt som hänt i serien och under spelets gång får du gradvis en bättre förståelse för hur allt hänger samman. Capcom har löst detta på ett mycket bra sätt då du dels får reda på mycket under handlingens gång, men även via ett bibliotek i spelets huvudmeny där du kan fördjupa dig i spelets huvudpersoner och hur de passar in i seriens handling. När olika områden i spelet laddas får du som spelare se en laddningsskärm där du kan läsa om viktiga händelser, årtal och personer i serien. Berättelsen är både välskriven och framförd på ett sätt som håller spelaren engagerad ända till sluttexterna rullar förbi.
Presentation i världsklass
Det första som slår en när man sätter sig ner med Resident Evil 5 är att det är snyggt, riktigt snyggt. Det är också uppenbart att det är samma grafikmotor som snurrade i Resident Evil 4 men avsevärt uppgraderad med högupplösta texturer, avancerade ljuseffekter, partikeleffekter och mycket mer. Tyvärr lider grafikmotorn av släp i bilden, så kallad screen tearing, som framför allt blir märkbart under mellansekvenserna. Det är dock absolut inget som har någon signifikant påverkan på upplevelsen. Just mellansekvenserna förtjänar en eloge då en del scener bjuder på grymt snyggt koreograferade slagsmål. Under resans gång kommer du att få se en hel del olika miljöer, allt från afrikanska kåkstäder till underjordiska tempel, forskningsstationer med mera. Med miljöerna ändras även fienderna och du kommer att få möta allt från "vanliga zombier" till ettriga spindlar och muterade ödlor. Seriens signum i form av massiva bossar är också representerade och kräver precis som tidigare en kombination av att skjuta på specifika områden och att trycka på knappar vid rätt tidpunkt.
res5p32361627229247
Resident Evil 5 är ruskigt snyggt och du kommer att få se en hel del imponerande miljöer, fiendetyper och bossar. Den tilltalande presentationen vävs samman med en väl berättad handling som håller spelaren engagerad ända fram till sluttexterna.
Nytt och gammalt
Rent spelmekaniskt är Resident Evil 5 väldigt likt del fyra. Standardkonfigurationen för kontrollschemat är en något modifierad variant av det system som användes i föregångaren, men om du inte gillar ändringarna kan du välja att återgå till någon av de tre alternativa kontrollscheman som finns att välja mellan (bland annat kontrollschemat från Resident Evil 4). Grunderna i spelmekaniken är fortfarande traditionella: du kan inte gå eller springa samtidigt som du skjuter. Du kan inte heller gå och ladda ditt vapen samtidigt. Du plockar fram ditt vapen med en knapp och avfyrar det med en annan. På vissa platser i spelet ska du fortfarande använda dina reaktioner för att trycka på slumpmässigt utvalda knappar (så kallade Quick Time Events). Anledningen till att det något stela kontrollschemat finns kvar är att det gör dig mer stressad under striderna, något jag personligen gillar, men hade du hoppats på moderniserade strider kan du bli besviken.
   Det går numera att ta skydd bakom föremål och luta sig runt hörn för att skjuta. Systemet är något begränsat men det tillför mer än vad det skadar.
   Du hanterar fortfarande dina vapen och föremål via ett rutnätsbaserat menysystem. Detta system har dock uppdaterats en aning och är nu inte längre en egen meny som pausar spelet och upptar hela skärmens utrymme. Istället sköts det inne i spelet och händelserna pausas inte vilket innebär att du blir mer utsatt när du ska hantera föremål under strid. Du behöver dock inte alltid gå in i denna meny för att aktivera vapen och annat. Genom att mappa fyra föremål till styrkorsets fyra riktningar kan du snabbt växla mellan fyra favoritvapen eller andra föremål du vill ha snabb tillgång till. Detta är en stor förbättring över menysystemen i de tidigare spelen och gör striderna bra mycket smidigare.
432562008080516442418big908791286
Spelmekaniken i Resident Evil 5 är sig lik med mindre modifikationer. Spelets inventariesystem har uppdaterats något och är nu en integrerad del av spelet och pausar därmed inte vad som händer på skärmen.
Ös på med action
Även om Resident Evil 4 blev en nytändning för serien och en kommersiell framgång tog spelet ändå emot kritik från fans på grund av den mer actionorienterade inriktning som introducerades där. Om du var en av dem som störde dig på den actionorienterade inriktningen då blir du inte mer munter över inriktningen i del fem. Du använder dig här av en stor mängd vapen som innefattar allt från pistoler, automatgevär, raketkastare och hagelgevär. Ammunition finns det relativt gott om så länge som du tar ihjäl annalkande fiender vilket innebär att du kommer spendera majoriteten av tiden med att meja ner zombies snarare än att smyga runt letandes efter nästa skräckmoment, som var fallet i de tidigare delarna i serien. Huruvida du uppskattar detta eller ej är högst individuellt, men som actionspel är Resident Evil 5 en oerhört imponerande produkt.
   Spelets handling är uppdelat i olika kapitel, som i sig är uppdelade i olika sektioner. Efter varje kapitel får du en summering och betygssättning av dina insatser. Mellan de olika sektionerna får du möjligheten att handla, uppgradera och sälja föremål, till skillnad från systemet i Resident Evil 4 där handeln hanterades av en kufisk försäljare under själva uppdragen. Att handla mellan uppdragen känns både bättre och mer logiskt. Om du exempelvis dör under ett uppdrag får du möjligheten att handla på dig nya föremål och på så sätt anpassa din strategi så att du klarar uppdraget.
res5p32272058027980
Pussellösning är fortfarande en del av formulan, men den tar mindre plats än tidigare och är av en något enklare karaktär.
Co-op höjer upplevelsen
Din partner Sheva är alltså med dig under hela spelets gång och väljer du att spela själv är hon datorstyrd. Lyckligtvis är hon ett exempel på en AI-kamrat som faktiskt sköter sitt jobb bra utan att hamna i vägen. När du ska lösa pussel som innebär att hon ger sig iväg på eget håll leder det sällan eller aldrig till att hon dör på grund av korkad AI. Hennes offensiv är förvisso något begränsad. Hon kan exempelvis springa runt med granater i inventariet utan att någonsin använda dem, men vapenhanteringen sköter hon bra.
   Sheva introducerades dock inte till spelet för att agera AI-kamrat, huvudtanken är att hon ska användas till samarbetsläget. Du och en kompis kan välja att spela igenom spelets handling tillsammans, antingen i soffan via delad skärm eller online via Xbox Live (eller sammanlänkade konsoler). Om du väljer att spela med delad skärm så delas skärmen upp i två rutor, en för dig och en för din kamrat. Vad detta innebär är att utrymmet utanför dessa rutor går förlorat, en något underlig lösning som tyvärr innebär att du förlorar skärmutrymme. Detta gäller dock bara delad skärm, spelar du över Xbox Live har båda spelarna tillgång till hela skärmen.
   Spelet är som sagt designat för att spelas i samarbete vilket innebär att du måste lära dig att kommunicera och hjälpa din kamrat om ni ska bli framgångsrika. Menysystemet är uppbyggt så att du kan flytta föremål mellan ditt eget och kompisens rutnät, något som blir viktigt eftersom du inte kan expandera tillgängligt utrymme som du tidigare kunnat. Om du exempelvis plockat upp ammunition till kompisens vapen måste ni kommunicera så att en han inte helt plötsligt står utan ammunition. Som med de flesta spel växer upplevelsen en hel del i samarbetsläget och förlänger spelets livslängd.
2132372544
Även om metoden för delad skärm slösar värdefullt skärmutrymme är möjligheten att spela spelet kooperativt med en vän i soffan eller över Xbox Live ett tillägg som höjer spelupplevelsen flera snäpp.
Extramaterial och mercenaries
På tal om att förlänga livslängd så gör seriens populära tillägg The Mercenaries en återkomst i Resident Evil 5. När du har spelat igenom handlingen låser du upp detta tillägg som går ut på att jaga poäng på spelets banor genom att döda zombies på löpande band, hitta tidsbonusar och länka ihop så många nedskjutna zombies som möjligt. Då fienderna är snabbare och mer aggressiva i detta spel är The Mercenaries mer utmanande än tidigare och vill du uppnå de bästa betygen på samtliga banor får du kämpa på och träna en hel del.
   Åtta olika banor från spelets handling har du tillgång till. Variationen och utmaningen är större på dessa banor än de banor som fanns i Resident Evil 4-varianten. Du kan välja att tackla dessa banor med olika karaktärer som är utrustade med olika vapen och färdigheter. Karaktärerna är olika lämpade beroende på vald bana och din spelstil, vilket ger tillägget en gedigen livslängd eftersom du får spela banorna en hel del med de olika karaktärerna innan du hittar just din gyllene kombination.
Detta får du inte missa
Resident Evil 5 är ett sådant spel som kommer att dela fans i två olika läger: vissa kommer ogilla den mer actionorienterade inriktningen medan andra, som uppskattade del fyra, kommer att bli frälsta. För den som inte spelat någon av seriens andra delar är detta en bra del att kasta sig in i då du får hela seriens handling berättad samtidigt som du får ett intensivt och vackert actionäventyr som du kan dela med en kompis. Resident Evil 5 innoverar i stort sett inte alls över dess föregångare, men när spelet är så bra som det är så finns det ingen anledning till att det ska saknas i din spelhylla.
29 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Eken_NJD

loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
a5190951d9ef9020c1f13c4493093757
Genre
Äventyr,Skräck
Utgivare
Capcom
Utvecklare
Capcom
Plattform
Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2009-03-13
Sammanfattning
plus
  1. Vacker grafik och tilltalande miljöer
  2. Dramaturgi och temposättning i handlingen är superb
  3. Striderna är traditionella men fungerar riktigt bra
  4. Samarbetsläget höjer spelupplevelsen ett par snäpp
  5. Extramaterialet The Mercenaries är riktigt bra
  6. Väver ihop serien på ett ypperligt sätt
  7. Väldigt korta laddningstider
minus
  1. Inte mycket är nytt rent spelmekaniskt
  2. Skräckelementen är dämpade till förmån för action
  3. Stundtals problem med screen tearing
  4. Pussellösningen tar mindre plats och är förenklad
  5. Metod för delad skärm slösar skärmutrymme
9

Slutsats

Resident Evil 5 är rent spelmekaniskt och grafiskt en naturlig uppföljare till del fyra. Det är snyggare och mer actionbetonat än någonsin. För purister som gillade de tidigare delarna i serien men ogillade vad de upplevde i del fyra kommer det att finnas en del att störa sig på här, men faktum är att Resident Evil 5 är en extremt välpolerad actionupplevelse som kommer ge dig många roliga speltimmar. Vacker grafik, inspirerande miljöer, väl fungerande samarbetsläge, tokigt ös i The Mercenaries och en väldigt väl berättad handling är bara några av de element som gör detta till en fantastisk spelupplevelse. Resident Evil 5 är långt ifrån ett skräckspel, men som spelupplevelse är det inget annat än mästerligt.
Bilder
43256200507231255011big
43256200507231255022big
43266200507221944231big
43266200507221944232big
residentevil51
137347
137348
137349
137350
137351
137352
137353
137354
137355
137356
137357
137358
137359
137360
137361
137362
137363
137364
137365
Umbrella Corporation
I Resident Evil-spelen har företaget Umbrella en central roll i samtliga spel förutom del fyra. Umbrella forskar fram och producerar allt från biomedicinsk utrustning till rena genetiska experiment men i serien är de mest kända för att ha tagit fram T-viruset som förvandlar människor till blodtörstiga zombier. Utöver detta är Umbrella även ansvariga för andra genetiska forskningsprojekt som producerar många av de stora monster som spelare stöter på i Resident Evil-spelen.
#inlineditbutton