Punch Out
Skrevs 2009-05-29 19:34:50 av Håkan Persson
Efter 14 års frånvaro är Little Mac uppe i ringen igen och gör storstilad comeback
Egentligen var det inte särskilt länge sedan vi såg den talangfulle boxaren från Bronx New York. I Super Smash Bros Brawl dök han upp vid valda tillfällen och pucklade på ens motståndare, i den märkliga Wii-titeln Captain Rainbow var han överviktig och behövde komma i form och i Electronic Arts spel från 2005, Fight Night: Round 2, var Little Mac med som en hemlig karaktär.
punchout460x194
Men det är inte förrän nu, 14 år efter att det senaste spelet i Nintendos boxningsserie släpptes, som en regelrätt uppföljare har producerats. Gänget bakom fotbollsspelen Mario Smash Football och Mario Strikers Charged Football, Next Level Games, har snickrat ihop ett fartfyllt och långt ifrån realistiskt boxningsspel med tydliga rötter till de två föregångarna.
Renoverat
Hela grunden, för att inte säga allt spelmässigt sett, är taget från det över 20 år gamla Nes-originalet – så det är mer eller mindre en remake. Matcherna är uppdelade i tre ronder à tre minuter. Om ingen har blivit nedslagen tre gånger under en och samma rond eller knockad och uträknad avgör domaren vem som går segrande ur striden.
   Kontrollen är väldigt simpel med två slagknappar och valet att slå mot huvudet eller kroppen. De defensiva rörelserna består utav blockera, ducka och flytta sig. Lyckas man kontra en attack blir man tilldelad en stjärna och kan utföra ett särskilt hårt slag. Dock blir man av med den möjligheten så fort man blir träffad. Förutom stjärnor bör man även ha koll på ens hjärtmätare. De räknas som uthållighet och försvinner allt eftersom man blockerar eller tar emot smällar. När den når noll är Little Mac helt slut och kan varken skydda sig eller attackera, då gäller det att hålla sig undan till han återför orken.
punchoutwii047
Charmören Don Flamenco tappar vid ett tillfälle sin tupé, vilket resulterar i en riktigt rolig sekvens.
Osäkert boxande
Den rörelsekänsliga styrningen är inte helt felfri. Till skillnad från varianten i Wii Sports känner Punch Out inte av huruvida om man slår högt eller lågt, utan man måste hålla spaken uppåt för att svinga mot huvudet. Dessutom är de något oprecisa och inget att förlita sig på senare in i turneringarna. Att vrida wiimoten ett kvarts varv och använda den som en Nes-kontroll istället är bästa alternativet . Då får spelet plötsligt den klockrena precision som behövs för snabba reaktioner.
   En kul funktion är att balansbrädan kan användas för undanmanövrar, men är mest en plojgrej och inget för de seriösa spelarna.
Svårast hittills
Punch Out är ett av de mer utmanande spelen till Wii. Redan under den första genomspelningen och halvvägs in i den andra turneringen börjar motståndarna att bita ifrån och blir betydligt mer stryktåliga. Fiendernas rörelsemönster är dock förbestämda och utmaningen ligger i att memorera dem och hur snabbt man kan reagera för att på bästa sätt undvika dem
   Efter att de tre turneringarna är avklarade väntar nästa utmaning – att försvara sitt titelbälte mot samma motståndare igen – men med en rejäl höjning i svårighetsgraden. Boxarna kommer att använda nya strategier och rörelsemönster för att besegra spelaren, vissa har till och med hjälpmedel – till exempel Glass Joe som har skaffat sig en skyddshjälm.
   Ytterligare en utmaning som är ännu svårare sägs vänta på dem som tar sig igenom andra varvet.
   Efter att ha mött motståndarna kan man gå enstaka matcher mot dem, i träningssyfte eller för att ta sig an de tre uppsatta mål varje karaktär har. Det kan bland annat vara att få en tekniskt knockout med endast tre slag, vinna en match utan att missa ett slag med mera.
punchoutwii016
Rörelsemönstret för Little Mac blir annorlunda i head-to-head-läget så att man ska hinna se vad motståndaren har i åtanke.
Slå en kompis
Det här är även första gången det går att utmana en kompis i en rallarsvingsduell. Precis som enspelarläget går man matcher uppdelade i tre ronder och målet är att golva sin motståndare tre gånger under en och samma rond, innan denne gör det med en själv. Det finns ingen möjlighet för att spela över nätet, utan det är endast via en delad skärm det går att boxas mot mänskligt motstånd.
   Förutom att spelarna kan arbeta upp en särskild mätare som förvandlar dem till ett urstarkt gorillaliknande alter ego är spelsystemet i head-to-head-läget tämligen ointressant. Det är skamligt att de inte har använt sig utav det högkvalitativa persongalleriet för flera spelbara karaktärer som skulle ha gett variation. Som det är utfört nu hade Next Level Games lika gärna kunnat struntat i det.
Karismatiska kämpar
I vägen för Little Macs framgångar står 13 stycken karismatiska schabloner till boxare. Hela uppställningen från Nes-spelet finns representerade, två är från Super Nintendo-uppföljaren och en helt ny karaktär – Disco Kid. Antalet kämpar är helt acceptabelt, men varför kunde de inte ha krutat på med flera figurer från Super Punch Out? Dessutom hade det inte skadat om Nintendo gett Next Level Games chansen att ta fram ytterligare en eller två karaktärer.
   Animatörerna ska ha en rejäl eloge. Animationer i världsklass som ger boxarna härliga personligheter. De små detaljerna som avslöjar deras nästa kast, den häpna uppsynen efter ett missat slag eller de mörka blickarna de ger efter att ha tuggat golv. Dessutom får boxarna blåtiror, bulor och utslagna tänder allt eftersom matcherna pågår. Allt är lysande utfört och passar bra in i den serietecknade grafikstilen.
   Trots avsaknaden av handling dyker det ibland upp ett par stämningshöjande Rockyinspirerande mellansekvenser med huvudrollsinnehavaren Little Mac och hans chokladätande tränare Doc Lois. Under rondpauserna får man, förutom psykningar från motståndaren, tips från tränaren om hur man ska gå tillväga på bästa sätt.
punchoutwii039
En scen de flesta nostalgirävar bör känna igen.
Blivande klassiker
Att det knappt har utvecklats något sedan originalet är i viss mån trist. Utvecklarna borde ha funnit mer inspiration de två senaste decennierna än vad de har presterat här. Fler spellägen, fler karaktärer och spel över nätet. Men Nes-titeln har åldrats med värdighet, vilket nästan kan sägas är en underdrift. Det oerhört enkla, men geniala, spelsystemet som användes då fungerar otroligt väl även idag – 20 år senare. Fantastiskt. Att nöta in rörelsemönster och kontringslägen ter sig aldrig långtråkigt och trots den snäva svårighetsgraden är den motiverad. Man kastar aldrig in handduken utan ger sig mer än gärna in i ringen igen. Det är väl avvägd spelglädje som osar av högoktanig nostalgisk charm.
   Det är inte bara grunden som Next Level Games har tagit från Nes-spelet, utan även en del utav dess hjärta och själ och förvaltat det mer eller mindre felfritt in i den nuvarande generationen.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
honken1

offline honken

Spenderar dagarna på en reklambyrå i Gävle som grafisk formgivare.
747e6a2372b1ba99fd34a1553eb1b4e0
Genre
Sport
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Next Level Games
Plattform
Wii
Prisjakt
Release
2009-05-22
Sammanfattning
plus
  1. Spelglädjen
  2. Boxarna
  3. Utmaningen
  4. Grafiken
  5. Humorn
  6. Slipad styrning
minus
  1. Dåligt flerspelarläge
  2. Inget onlinestöd
8

Slutsats

Ett välpolerat boxningsspel som har ett stort hjärta, och själ som doftar härligt av nostalgi. Med några av de mest karismatiska boxarna i historien slår Next Level Games med lätthet in sig bland de tre bästa boxningsspelen någonsin – och för den delen även i konsolens topplista, trots ett par skavanker.
Bilder
738415200810021529210big
738415200810021529211big
738415200810021529222big
738415200810021529223big
Turneringarna
Minor Circuit
Glass Joe
Von Kaiser
Disco Kid
King Hippo

Major Circuit
Piston Hondo
Bear Hugger
Great Tiger
Don Flamenco

World Circuit
Aran Ryan
Soda Popinski
Bald Bull
Super Macho Man
Mr Sandman
punchoutwii019
punchoutwii079
punchoutwii040
punchoutwii024
punchoutwii080
punchoutwii011
#inlineditbutton