Portal 2
Skrevs 2011-04-19 11:57:00 av Erik Hansson
Håller Portal-idén för ett längre spel och hur kul är samarbetet?
Det första Portal var en charmig liten titel som ingick i Orange Box eller kunde köpas separat. För min del tyckte jag problemlösningen blev något långdragen i slutet, men efteråt är jag glad att jag spelade igenom det. Exakt samma slutsats kan dras efter tvåan.
portal2_420_1159617941
Idéer från indieutvecklare
Portalidén kommer från början från spelet Narbacular Drop, vars utvecklare anlitades av Valve för att utveckla konceptet till Portal. Problemlösningen baseras på portaler där du kan gå in genom en och ut genom en annan. Med dig tar du eventuella föremål som ska placeras på tryckplattor, men också den rörelseenergi du bar på. Hoppa 20 meter ner i en portal så kommer du flyga ut ur den andra portalen. Enkel idé och väldigt smart.
Nya problem
Förutom att skicka ut portaler införs en del ytterligare problem i tvåan. Laserstrålar till exempel. Dessa skadar spelare som står i vägen, men kan riktas om via kuber som kan flyttas runt. Laserstrålarna kan skickas genom portaler och blir tillsammans med kuberna riktigt knepiga pussel att lösa.
   Det finns också plattformar som kan skickas genom portaler och "traktorstrålar" som kan dra till sig föremål.
   En tredje del är baserad på spelet Tag - The Power of Paint där målarfärger kan ge ytor olika egenskaper som att ge högre hastighet eller hoppa extra högt. Ett väldigt smart grepp som jag gärna hade sett introduceras tidigare i spelet.
portal2_dual_lasers
Att rikta laserstrålar är ett nytt inslag i spelet som utnyttjas flitigt. Det är över huvud taget ganska stor variation på pusselmomenten.
Dubbelt så stort i två lägen
Handlingen är så banal eller djup som du själv vill tolka den. Du är en testare som provar rum åt en robot, men med hjälp av en rebellisk intelligent "kärna", briljant spelad av Ricky Gervais högra hand Stephen Merchant (The Office, Extras), försöker du komma bort från testrummen. Idén är bra och det är en enkel, men intressant värld Valve byggt upp. Det är dock Stephen Merchants och den andra robotkärnans mono- och dialoger som lyfter spelets historia. Fullt av nördig humor, som berättas i högt tempo.
Klara rum efter rum
Att komma in i ett nytt testrum gång efter gång blir i långa loppet tjatigt och jag föredrog Portal 2 i mindre doser på en timme eller max två. Nog för att problemlösningen ligger på en perfekt nivå, bättre än i något annat spel i genren jag testat, men det blir tjatigt när upplägget är att klara rum efter rum. De enda avbrotten är vissa mellansekvenser som mest är transporter till nästa serie rum.
   Min största farhåga med spelet besannas därmed. Det håller inte riktigt för ett fullängdspel och när jag är klar med det efter 5-6 timmar så har jag ungefär samma känsla i speltarmen som jag har i magsäcken när jag ätit en muffins för mycket. Det blev lite för mycket.
portal2_orange
Att hälla ut orange färg på marken gör att du rör dig mycket snabbare. Sätt full fart genom en portal och flyg iväg ur en annan.
Portaler åt varandra
En annan nyhet är ett fristående samarbetsläge där två personer styr varsin fulgullig robot. Antingen online (PS3-versionen kan spelas med PC/Mac-spelare via Steam) eller på delad skärm.
   Båda kan gå in och ut ur samma persons portaler, men det går aldrig att gå in genom ena spelarens portal och ut genom den andres.
   En enkel och smart funktion är att man kan markera platser för sin medspelare så att det blir lättare att kommunicera vart man vill ha en portal eller vad man vill att ens partner ska göra.
Spelas bäst i korta pass i lugn och ro
Problemen i Portal 2 får mig att känna mig precis lagom smart. Jag kommer på varje lösning innan jag blir alltför irriterad. Valve har också byggt in pusslandet i en synnerligen välproducerad yta som ger det mervärde som behövs för att jag inte ska tröttna på upplägget. För jag kan inte sticka under stol med att Portal 2 känns lite utdraget, trots enbart 5-6 timmars kampanj. Jag rekommenderar att ni spelar det i små doser och i lugn och ro.
Vi fick spelet av EA.
15 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • mario
    Mackan (originalet) Spelet får högsta m...å dessa timmar. =) 2011-04-24
  • member_male
    Dante Så kommentaren att det ska vara åtmin... 2011-04-22
  • jag
    Magnus Enarsson Det bästa med releasen för min del är... 2011-04-20
  • comment
    Arsenik Jag älskade ettan och har nu varit oc... 2011-04-19
  • Bild_84
    Mugen Jag är ganska intre...en på Portal 2. =) 2011-04-19
  • 9zt534ipbfprlfs2vsqfugw41
    Wiktorion Min ändlösa kärlek för Stephen Mercha... 2011-04-19
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
50335aabb0823e48094ec44274beeecd
Genre
Action,Problemlösning
Utgivare
EA
Utvecklare
Valve
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2011-04-21
Sammanfattning
plus
  1. Samarbetsläge
  2. Smarta problem
  3. Perfekt svårighetsgrad
  4. Dialogen och Stephen Merchant
minus
  1. Upplägget blir tjatigt
  2. En del transportsträckor
  3. Inte så lång speltid
8

Slutsats

Problemlösningen med portaler och färger som ger ytor vissa egenskaper är briljant och hålls varierade spelet igenom. Jag gillar även den enkla, men effektiva handlingen och framför allt dialogerna i berättandet. Även samarbetsläget gör Portal 2 köpvärt för alla som gillar problemlösning. Men det blir tjatigt i längden med rum efter rum med pussel som ska lösas och när sluttexten rullar känner jag mig lite övermätt.
Bilder
portal2pc025
portal2pc026
portal2pc028
portal2pc029
portal2pc030
portal2pc031
portal2pc027
portal2xbox3601295442444032
portal2xbox3601295442444033
portal2xbox3601295442444034
portal2xbox3601295442444035
portal2xbox3601295442444036
portal2_420
portal2_200
portal2xbox3601295442444033
portal2xbox3601295442444035
portal2_200
#inlineditbutton