Pitfall: The Big Adventure
Skrevs 2009-03-26 14:56:00 av Andreas Eklöv
Pitfall återupplivas efter många år och denna gång på Wii-plattformen. Bra äventyr med unika kontroller eller riktigt ruttet?
Jag minns när jag som ung pojke stod i det lokala köpcentrat och spelade Pitfall: The Mayan Adventures till Sega Genesis och Super Nintendo. Jag hade inte råd med spelet på den tiden så jag fick nöja mig med att spela de få gånger familjen åkte och storhandlade. Jag minns dock att jag verkligen gillade Pitfall. Det var snyggt för sin tid och hade riktigt trevligt designade banor. Pitfall: The Big Adventures till Wii erbjuder samma typ av matinéaktiga äventyr, men denna gången är det inte mycket som är särskilt bra.
logo
Låt oss utforska
När Pitfall: The Big Adventure inleds hamnar vår protagonist, Pitfall Harry, i en underlig bossfight där du inte kan dö. Efter att du vunnit växlar fokus till ett flygplan där Harry sitter och använder sina bästa(?) raggningsrepliker på de kvinnliga medresenärerna. Plötsligt stöter flygplanet på problem och kraschlandar mitt i djungeln på en öde ö. Sin vana trogen ger sig Pitfall Harry in i djungeln för att hitta andra passagerare som skiljts åt i kraschen, och samla lite ovärderliga skatter på vägen. Detta låter kanske något bekant, handlingen i spelet är nämligen typisk för gamla matinéäventyr. Tyvärr har utvecklarna misslyckats kapitalt med handlingen i Pitfall: The big adventure. Även om de mellansekvenser där spelets karaktärer interagerar kan vara riktigt mysiga, en del karaktärer lyckas till och med vara rätt roliga, så får man som spelare aldrig någon vidare känsla för handlingen. Anledningen till detta är att transportsträckan mellan sekvenserna ofta är fyllda av områden där man som spelare inte har full koll på vad som ska göras.
s35386wii2
Pitfall: The big adventure är ett matinéäventyr och plattformsspel som lyckas förmedla humor i handlingen, samtidigt som det misslyckas horribelt med allt annat.
Använd pryl eller gå vidare?
Om du har spelat Pitfall: The Lost Expedition till någon av förra generationens konsoler har du inget nytt att se här, detta är nämligen samma spel med Wii-kontroller. Wii-kontrollerna stjälper i vanlig ordningen mer än de hjälper. Många rörelser du ska utföra skulle lika gärna kunna göras med enkla knapptryck istället, på de flesta platser skulle det vara att föredra faktiskt. Spelet är indelade i ett antal områden som du får tillgång till i takt med att du tar dig framåt i handlingen.
   Du kan dock springa runt till områden där vissa förmågor krävs för att du ska kunna avancera, förmågor som du inte nödvändigtvis har låst upp när du är där. Detta kan många gånger göra spelaren osäker på om han eller hon har låst upp rätt förmågor, om dessa krävs för just denna plats eller om detta överhuvudtaget är den plats du ska bege dig till just nu. Detta medför att spelet tappar en hel del fokus och att man som spelare mest fjantar runt till dess att man lyckas springa på den plats som man faktiskt ska till för att avancera handlingen. Dock så finns det en hel del olika områden att besöka, 60 stycken totalt, så lite variation bjuds vi i alla fall på.
En teknisk katastrof
Även grafiken i spelet är identisk med föregångaren, ingenting har putsats till överhuvudtaget. Själva spelmotorn är rentav pinsamt dålig. Grafiken är lågupplöst och spelets tredimensionella miljöer, karaktärer och fiender är så pass simpla att detta lika gärna hade kunnat lanserats på Nintendo 64. För att ytterligare sprida salt i såren så är kombinationen av Wii-kontrollerna och igenkänningen av tredimensionella objekt en katastrof vilket innebär att du vid flertalet tillfällen kommer att ramla av plattformar, trädstammar och andra objekt i omgivningen. En rolig detalj är att den bild av Pitfall Harry som syns på spelfodralets framsida inte liknar den riktiga Pitfall Harry det minsta lilla, vilket blir extra roligt eftersom det riktiga utseendet syns på baksidan av fodralet. Detta målar en rätt klockren bild av hur oseriöst utvecklarna verkar ha närmat sig denna produktion. De kan inte ha investerat mycket tid eller energi i denna titel överhuvudtaget, snabba pengar verkar vara ledordet.
s35386wii8
Kan någon säga "next gen graphics"? Nej? Inte jag heller.
Ett hafsverk
Pitfall: The big adventure är ett hafsverk och ett typiskt exempel på oengagerade produktioner för Wii-plattformen med snabba pengar som huvudmål. Utvecklarna har tagit samma spel som de släppte till förra generationens konsoler, inte förbättrat något överhuvudtaget och dessutom applicerat undermåliga Wii-kontroller ovanpå detta. Även om denna titel bygger på ett hyggligt plattformsspel till förra generationens konsoler så kan jag inte rekommendera det till någon köpare. Pinsamt är ordet.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • comment
    galveston Är det inte oroväckande många spel so... 2009-03-26
    • Eken_NJD
      loevet Jo det är faktiskt så, dels är Wii-ko... 2009-03-27
Eken_NJD

loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
3a77fb0f966061db26876904be7d08ff
Genre
Action,Äventyr
Utgivare
Activision
Utvecklare
Edge of Reality
Plattform
Wii
Prisjakt
Release
2009-02-13
Sammanfattning
plus
  1. Bygger på ett bra spel
  2. Seriens två första delar kan låsas upp
  3. Stundtals rolig humor och karaktärer.
minus
  1. Förlegad grafik och spelmekanik
  2. Wii-kontroller fungerar illa
  3. Otydlig uppdragsstruktur
  4. Ointressant och otydlig handling
3

Slutsats

Trots att det är ett hyggligt plattformsspel i grunden har tiden hunnit ikapp spelmotorn och vi får ett gammalt plattformsspel med dåliga Wii-kontroller. Spelets humor och karaktärer räddar vad som annars är en hopplöst oengagerad produktion. Den kan inte rekommenderas till någon.
#inlineditbutton