Need for Speed: Shift
Skrevs 2009-09-17 16:09:00 av Andreas Eklöv
Need for Speed återvänder till toppform.
Need for Speed: Shift markerar en milstolpe för serien. EA är mycket väl medvetna om hur illa de har behandlat serien de senaste åren och har siktet inställt på att återfå förtroendet hos de fans de förlorat under åren. Med Need for Speed: Shift siktar de på att erbjuda oss en autentisk och hisnande upplevelse och resultatet är inget mindre än lysande.
logo
Trevande inledning
När du inleder din karriär i spelet får du först köra ett testvarv som dels introducerar dig till styrningen och känslan i att ratta bilarna och dels bestämmer vilken skicklighetsnivå du ligger på. Kör du bra föreslår spelet att du ska köra med lite mer utmanande inställningar och kör du sämre föreslår spelet att du ska använda dig av hjälpmedel, exempelvis automatisk inbromsning och hjälplinjer. Dessa kan du sedan välja att stänga av när du blir bättre på att köra.
   Mitt första intryck av Shift var att det visuella inte direkt imponerade på ett sätt som jag hade förväntat mig. I de trailers som släppts har vi bjudits på läcker och effektfull grafik, något som inte riktigt stämde överrens med det jag upplever i spelet. Shift är absolut ett vackert spel men rent estetiskt imponerar det inte särskilt mycket jämfört med konkurrerande titlar som Race Driver Grid eller Colin McRae Dirt 2. Grafiskt påminner mer om en något upphottad variant av Pro Street eller Race Pro. Skademodelleringen i spelet påverkar bilarnas köregenskaper men den visuella påverkan är begränsad till mindre blessyrer på karossen och sprickor i vindrutan. Presentationen är alltså snygg men inte spektakulär rent tekniskt.
Total inlevelse
Det ska direkt sägas att Need for Speed: Shift har det bästa kameraläget inifrån bilen jag någonsin sett i ett bilspel. Allting på insidan av bilen är realtistiskt renderat och du kan se allt från varv- och hastighetsmätare till din hand som växlar i realtid. Kameran är dock inte fäst på en fixerad position utan är istället bunden till förarens huvud. Om du krockar skakar förarens huvud (läs: kameran) och synen blir suddig.
   Om du kör över grus eller gupp skakar kameran konstant och kommer du upp i höga hastigheter börjar synfältets kanter bli suddiga för att simulera fartblindhet. Gränssnittselementen (HUD:en) är placerade över förarens visir vilket innebär att även det skakar till när du krockar. Detta må låta som småsaker men det gör väldigt mycket för den autentiska körupplevelsen. Kontrollen är även den åt det mer autentiska hållet och här har EA verkligen lyckats. När jag sladdar in i en kurva får kontrollen och fysiken mig verkligen att känna att jag har fullständig kontroll över hur jag lyckas, eller misslyckas, i min körning.
   Bilarna har också sina egna identiteter och du kommer definitivt känna om du kör en Aston Martin DB9 eller en BMW M3. När du kör bilar som tillhör den mest avancerade nivån är känslan av hastighet hisnande och du måste hålla tungan rätt i mun för att hålla dessa monster på vägen.
NFSShiftblurstart
Vyn inifrån bilarna skapar en intensiv och uppslukande körupplevelse.
Innehållsrikt karriärsläge
Karriärläget består totalt sett av fem nivåer som i sig utgörs av över tvåhundra lopp. Målet med karriären är att nå Need for Speed World Tour och i din strävan för att nå dit måste du bemästra vanlig banracing, tidsbegränsade lopp och driftinglopp. Av dessa är definitivt driftingen det som känns minst lyckat, något som dels är rotat i att fysiken inte känns lika gedigen där men även mina personliga preferenser. Du får även delta i längre lopp som testar din uthållighet. Att hålla sig koncentrerad under ett normallopp på de högre svårighetsgraderna är en utmaning i sig så du kommer definitivt att få testa dina nervers uthållighet här.
   En tävlingstyp vid namn Car Battles låter dig ställa två monsterbilar mot varandra för att avgöra vilken som är bäst. Det må låta som ett oväsentligt grepp men för den sanne bilnörden är det en självklarhet att kunna säkerställa huruvida en Ford GT slår en Dodge Viper SRT10 i en fight. Shift innehåller 65 olika bilmodeller vilket jämfört med Forza 3 och Gran Turismo 5 inte direkt är i överkant men det som finns här representerar en bra blandning.
NFSSHmultiSCRNprint06
Om din körstil är aggressiv eller mer inriktad mot precisionskörning avgör hur din profil utvecklas vilket både påverkar karriärsläget och onlineläget.
Utvecklas i din egen takt
När du väl bestämt vilken nivå du ska börja tävla på är det dags för ditt första lopp. I Shift handlar loppen inte enbart om att hamna på första plats. Olika positioner tilldelar dig olika mängder stjärnor och dessa stjärnor avgör om du får avancera till nästa lopp, bana eller nivå i karriärstegen.
   Du får dock inte stjärnor enbart för placeringar utan även för din körstil. Om du exempelvis gör en kaxig omkörning belönas du med stjärnor för aggressiv körstil. Om du lyckas ta en kurva perfekt belönas du med stjärnor för precisionskörning. Detta innebär att du kan hamna på andra eller tredje plats men ändå avancera om du samlat på dig tillräckligt med stjärnor genom placeringar och körstil. Stjärnor för placing, aggressiv körning och precisionskörning genererar efter loppen även förarpoäng som utvecklar din förarnivå.
   Din förarstil avgör även vilka emblem du tilldelas efter loppen. När du går upp i förarnivå låser du upp nytt material, såsom fler garageplatser för bilar eller tillbehör till de bilar du har och du kan även bli inbjuden till speciella tävlingar som passar den körstil du utvecklat. Detta är ett trevligt grepp som både uppmanar till och belönar din egen körstil. För dig som gillar att mecka med bilarnas inställningar finns det en hel del möjligheter till tuning och du låser upp nya delar att bestycka bilarna i takt med att du avancerar i din karriär.
NFSShiftmenu
Under loppen samlar du på dig stjärnor som låser upp nya lopp, nivåer och speciella racingevent i din karriär.
Online som offline
När du väljer att gå online möter du i stort sett samma upplevelse som du hittar i offlineläget. Samma typer av tävlingar, samma presentation och samma autentiska upplevelse. Quick Race låter som namnet antyder dig att snabbt hoppa in i en tävling om att komma först i mål. Driver Duel låter dig tävla mot andra spelare i en kamp om att klättra uppåt i en stege av utmaningar där två spelare med samma bilmodell ska tävla om att avancera.
   I början av denna stege använder du skruttbilar medan du mot toppen av stegen får köra riktiga monsterbilar. Det intressanta med denna utmaningsstege är att du ramlar ner till botten av stegen om du förlorar ett lopp. Jag gillar att varje lopp är på liv och död.
   Din förarprofil spelar stor roll i onlineläget eftersom spelare kan välja att enbart matchas mot precisionsförare eller aggressiva förare. Så om du ogillar förare som använder andra bilar som bromsklossar kan du alltså välja att endast spela mot lite mer civiliserade förare. Dina framsteg och dina förarpoäng du tar online gäller även offline och vice versa.
NFSShiftdriverduelmenu
Onlineläget Driver Duel handlar om att vinna eller försvinna - misslyckas du i semifinalen är det bara att börja om från början i tävlingsstegen.
Need for Speed i storform
Need for Speed: Shift är spelet som åter tar serien till den absoluta toppen bland racingspel. Kontrollen är lysande och körningen är intensiv tack vare den förarfokuserade vyn inifrån bilarna. Att karriärläget belönar olika förarstilar och är anpassat för att spelaren stegvis ska kunna öka svårighetsgraden gör att Shift trots en mer autentisk riktning även kan tilltala spelare som inte föddes med en ratt i nävarna. Karriärläget handlar dock endast om racing och erbjuder inget utanför själva tävlingarna så är du ute efter en mer varierad upplevelse bör du snarare satsa på Colin McRae Dirt 2. Men som en autentisk racingupplevelse är Need for Speed: Shift i absolut världsklass som definitivt bör tävla med Forza Motorsport 3 om dina pengar i höst.
15 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    Von Flodino Vet vi om detta lir stöder koppling o... 2009-09-22
  • member_male
    tryanglz En applåd och stående ovation för EA ... 2009-09-19
    • Eken_NJD
      loevet Absolut, Slightly Mad Studios har gjo... 2009-09-19
      • member_male
        tryanglz äsch finns alltid dem som klagar oa... 2009-09-19
  • comment
    Mtume Hur jämför man detta med grid? 2009-09-18
    • Eken_NJD
      loevet Grid är definitivt en mer lättsam och... 2009-09-18
  • Avatar
    HolloW89 The king is back 2009-09-18
  • image
    ninja x Sjukt oväntat. De senaste NFS-delarna... 2009-09-17
    • Eken_NJD
      loevet Det är en svår fråga för båda spelen ... 2009-09-17
  • Level7
    Liasos Visst blir det säkert ett bra spel. M... 2009-09-17
    • Eken_NJD
      loevet Vad Need for Speed är har ändrats sed... 2009-09-17
Eken_NJD

offline loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
dd5d291efc6c5fb6d89ef30b5c3c1dca
Genre
racing
Utgivare
EA Games
Utvecklare
Slightly Mad Studios
Plattform
PC, Xbox 360, Playstation 3, Playstation Portable
Prisjakt
Release
2009-09-17
Sammanfattning
plus
  1. Fantastisk kontroll och körkänsla
  2. Intrycken i förarsätet är intensiva
  3. Skillnad mellan bilklasser är som natt och dag
  4. Med ratt och cokpit-vy är detta så nära riktig racing du kommer
  5. Spelet belönar olika körstilar
  6. Anpassat för experter såväl som nybörjare
minus
  1. Karriärläget är inte direkt varierat
  2. Onlineläget bra men inte särskilt djupt
  3. Skademodelleringen något begränsad visuellt
8

Slutsats

Karriärläget må vara något ensidigt och onlineläget är inte det djupaste du kan hitta, men det är ingen tvekan om att detta är ett av de bästa racingspelen som är riktade mot autentiska racingupplevelser. Att sitta bakom ratten med vyn inifrån bilen när du kör en monsterbil är inget annat än en hisnande upplevelse. Need for Speed: Shift gör nästan allt helt rätt och är definitivt en återvändo till storform för serien.
Bilder
needforspeedshiftplaystation3ps3001
screen1large
screen2large
screen3large
screen4large
screen5large
screen6large
screen7large
screen8large
#inlineditbutton