Mortal Kombat vs. DC Universe
Skrevs 2009-04-22 14:36:00 av Håkan Persson
Ett barnvänligt Mortal Kombat – kan det vara något?
Midway försöker sälja varumärket Mortal Kombat för att lösa några av sina skulder samtidigt som gänget bakom de välkända titlarna funderar på att bryta sig ur företaget. Vad kommer att hända med Mortal Kombat-serien? Kan Mortal Kombat vs DC Universe bli den sista av sitt slag?
mkdc460x194
Välfungerande fusion
Capcom ligger bakom en av de främsta exemplen på hur framgångsrik en sammanslagning av två kända varumärken kan bli. Marvel vs Capcom, med uppföljare, blandade kämpar från respektive bolag i en kavalkad av underhållande och hysteriska slagsmål som inte liknar något annat. Midways egna slagsmålsfusion av Mortal Kombat och DC Universe visade sig också bli en smärre framgång. Hittills har det sålts i närmare två miljoner exemplar, vilket gör det till företagets mest framgångsrika sedan 2002.
Närkamp av tredje graden
Det finns fortfarande någon sorts strävan hos producenterna att utveckla serien, vilket man knappast kunde tro efter Armageddon. Ett par nya tillvägagångssätt ger striderna några nya taktiska inslag, som fungerar väldigt väl.
   Nu går det att greppa tag i sin motståndare och gå in i en närkamp. Här gäller det att utdela så mycket stryk som möjligt och undvika att trycka på samma knapp som sin nemesis. Då avbryts närstriden och man åker på en hård kontring.
   Kastas man ut från arenan fortsätter striden i luften. Ungefär samma principer för närstrid gäller här, med skillnaden att man byter plats om samma knapp används och får då antingen dela ut slag eller få dem utdelade på sig. Den som är underst efter luftfärdens slut kan förlora närmare en tredjedel av hälsomätaren.
   På vissa banor går det att lyfta motståndaren och springa igenom väggar med henne eller honom. Sedan gäller det att snabbt trycka på knapparna för att öka skadan eller för att mildra den om man själv drabbas utav det.
   När en liten gul mätare är full kan man för en liten stund aktivera något som heter Rage. Här ryggar man inte tillbaka av motståndarens angrepp och ens egna attacker gör dubbelt så mycket skada.
   I övrigt används den välkända knapplayouten med två sorters sparkar och slag samt en knapp för blockering.
mkdcx3068
Batman läxar upp Sonya fallandes genom luften.
Stålmannen har blivit svag
Sparsmakat är ett ord som beskriver utbudet av spellägena. Ett klassiskt arkadläge där man kämpar mot x antal rivaler och möjligheten att spela mot mänskligt motstånd över nätet eller lokalt finns förstås. Kombo challange ger lektioner hur respektive karaktärs slagkombinationer utförs. Dessvärre är de flesta grymt svåra att verkställa tack vare det usla styrkorset Xbox 360-kontrollen är bestyckad med.
   Storyläget kan man ta sig an från båda sidor. Historien är densamma men speglar det läger man har valt innan spelet startar. Det är förbestämt vilka karaktärer man får styra men majoriteten av alla kämpar dyker upp på ett eller annat vis. Vi får även veta varför de två olika världarna har slagits ihop och hur det kommer sig att exempelvis Stålmannen har tappat sin styrka och kan få smörj av de andra filurerna. Inget häpnadsväckande men läget lär generera minst några timmars speltid.
Väl använda skulder
I Midways lista över skulder finns en licens för Unreal 3-motorn på 1 975 000 dollar, vilket är även den som används i spelet. Positivt är att Mortal Kombat-karaktärerna aldrig har varit så här tjusiga och gör sig väldigt bra med hjälp av Epics verktyg. Bakgrunderna är välgjorda och bjuder på flera förstörbara avsnitt. En snygg detalj är ju längre striden fortgår desto mer sår, blåmärken och trasiga kläder får kämparna.
   Från vardera sida finns tio figurer representerade som enligt utvecklarna ska vara de två företagens mest populära karaktärer, även om det är några från DC som jag knappt känner igen. Naturligtvis har varje kämpe ett gäng specialattacker i bakfickan. Mortal Kombat-ligan har sina välkända förmågor – Scorpion med sitt spjut, Raiden skjuter blixtar, Liu Kang har sina flygsparkar och så vidare. DC Universe har också sina karaktäristiska knep. Flash utnyttjar sin snabbhet, Green Lantern använder sin ring och Stålmannen kan frysa motståndaren med andedräkten.
mkdcx3055
Scorpions gamla beprövade avslutning finns även med i det här spelet.
Nästan barnvänligt
Det nedtonade våldet är som ett slag i magen, nästan värre än den fula censureringen av Super Nintendo-versionen av första spelet. I ett Mortal Kombat-spel förväntar man sig massor av osmakligt våld med alldeles för mycket blod och avslitna kroppsdelar. Det uppstår visserligen en hel del blodvite under striderna och avslutningarna är fortfarande med, men de är så tillbakahållna att de blir fåniga. För att komma under 18-årsgränsen var det dock ett måste. Man kan fråga sig om spelet kommer få en större framgångmed den yngre rekommenderade åldern från 16 år.
   Avslutningarna är som sagt inget att hänga i granen, dock finns det ett undantag – Jokerns. I sin sprudlande lycka över att ha besegrat sin fiende rycker han fram en pistol, siktar och bang – bland konfetti och rök åker en lapp med just ordet bang ut ur pipan. Jokern trippar runt på tå fnissande och samtidigt som motståndaren undrar vad som pågår tar Jokern fram ytterligare en pistol, en riktig sådan denna gång, och skjuter. Makabert, men komiskt. Hjältarna från DC Universe dödar dock inte sina motståndare som övriga kombattanter, de har istället något som heter Heroic brutality där de läxar upp sin fiende ordentligt.
Inte med i tävlingen
Mortal Kombat vs DC Universe har sin charm och är betydligt bättre än de två senaste inkarnationerna av serien, men det finns ingen anledning till att välja det här framför Street Fighter 4 eller Soul Calibur 4 som överglänser Midways dito på samtliga punkter.
   Karaktärerna är lagom många men dessvärre är de oerhört lika varandra. Mer eller mindre alla har någon sorts förflyttelseförmåga och möjligheten att frysa motståndaren så man kan få in ett par gratis slag, vilket gör dem långt från lika variationsrika som tidigare nämnda konkurrenter.
   Förutom de något nytänkande tilläggen så är titeln spelmässigt fattigt. Få och osmidiga slagkombinationer och ett spelsystem som känns väl igen från tidigare delar. Dessutom saknas varaktighet och morötter till att fortsätta spela. I storyläget finns ett par timmar att hitta om man väljer att spela båda sidor, men kombinationsutmaningarna och arkadläget gör ingen särskilt upprymd.
   Att det här blir sista spelet i serien känns osannolikt. Det finns fortfarande några blodsdroppar att klämma ut ur kadavret. Det finns några få roliga stunder som höjer det till ett nästan fullt godkänt slagsmålsspel, men har gentemot sina konkurrenter har Mortal Kombat vs DC Universe inget att sätta emot.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
honken1

offline honken

Spenderar dagarna på en reklambyrå i Gävle som grafisk formgivare.
3869565c9c05522fb54b996f7afa62db
Genre
Fighting
Utgivare
Midway
Utvecklare
Midway
Plattform
Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2009-03-27
Sammanfattning
plus
  1. Roliga karaktärer
  2. Underhållande inslag i striderna
  3. Välfungerande fusion
  4. Jokern
minus
  1. Fattigt spelmässigt
  2. Kort varaktighet
  3. Korkade kombinationer
  4. Kämparna är för lika varandra
  5. Avslutningarna
  6. Nedtonat våld
4

Slutsats

Kämparna från Mortal Kombat har blivit sammanslagna med hjältarna och skurkarna från DC-universumet i en rejäl slagsmålsfest. Det är en rolig infallsvinkel på Mortal Kombat-konceptet, men har blivit illa vingklippt. Våldet är nedtonat, spelmässigt saknas det både innehåll och varaktighet. Men kombattanterna är underhållande och ett par nya strategier är bra genomförda vilket gör att det underhåller för stunden.
Bilder
69386200810091808445big
69386200810091808444big
69386200810091808443big
69386200810091808431big
69386200810091808430big
69386200810091808432big
De spelbara kämparna
Mortal Kombat
Baraka
Jax
Kano
Kitana
Liu Kang
Raiden
Scorpion
Shang Tsung
Shao Kahn (ej från start)
Sonya Blade
Sub-Zero

DC Universe
Batman
Captain Marvel
Catwoman
Darkseid (ej från start)
Deathstroke
The Flash
Green Lantern
The Joker
Lex Luthor
Superman
Wonder Woman
#inlineditbutton