Metal Slug 7
Skrevs 2008-11-25 09:14:00 av Andreas Eklöv
Pixelperfektion återvänder i Metal Slug 7 till DS, men glädjen är kortvarig.
Metal Slug-serien är ett av få sidoscrollande actionspel som håller fast vid en traditionell men ack så charmig tvådimensionell grafikmotor. Jag är glad att utvecklaren SNK Playmore har valt att fortsätta på detta spår för Metal Slug 7 till DS är pixelperfektion och ren spelglädje. Tyvärr också en kortvarig sådan.
logo
Gammal serie återuppstår
För dig som inte är bekant med Metal Slug-serien så har den sitt ursprung i arkad- och konsolsystemet Neo-Geo. Företaget bakom hårdvaran, och många av dess mest älskade spelserier, hette SNK och kom att bli förknippade med högkvalitativa tvådimensionella spelserien såsom Metal Slug, King of Fighters och många fler. SNK gick dock ner sig och i konkurs, och återuppstod några år senare som företaget SNK Playmore.
   Metal Slug 1 till och med Metal Slug 6 har på senare tid konverterats till ett antal konsoler nutida konsoler, bland annat Wii och PSP, men del sju är ett helt nytt inlägg i serien till Nintendo DS.
bild5
Metal Slug försöker inte generera intresse med en djup handling, du ska helt enkelt spränga och skjuta allt innan du själv stukar under.
Okomplicerad njutning
Metal Slug-spelen går alla ut på att springa framåt och skjuta, hoppa och spränga allt du kan - innan du själv blir sprängd eller skjuten. Du har ett begränsat antal liv och skärmen fylls ofta av fiender så att lyckas hålla sig vid liv på de högre svårighetsgraderna är inte lätt. Men däri ligger också mycket av charmen.
   Det finns ingen handling att tala om, du ser någon maktgalen general styra en enorm mekanisk tingest som du givetvis spränger åt fanders. Den maktgalne ledaren öppnar ett dimensionshål så att mystiska invasionsstyrkor väller in och med jämna mellanrum ska du besegra stora bossar.
   Det är en okomplicerad spelupplevelse, precis som det var på SNK:s glansdagar då arkadhallarna fortfarande var en lukrativ och aktiv marknad. Metal Slug-serien spelar man inte för att grotta ner sig i en djup handling, man spelar för att man vill ha snabb och skoningslös arkadaction utan några pretentioner.
bild2
Metal Slug 7 bjuder på tokigt bra action, just därför är det synd att innehållet är så magert.
Träna eller ös på
Väl i huvudmenyn presenteras du för ett antal alternativ: stridsakademin, ranking, POW List, själva huvuduppdragen samt en inställningsmeny. De enda spelbara alternativen är stridsakademin och huvuduppdragen. I den militära akademin får du lära dig att tackla en mängd olika typer av utmaningar, allt från olika fiendetyper till att lyckas hoppa mellan plattformar medan du samlar på dig objekt.
   Det finns en hel del lektioner att delta i, men dessa är inget substitut för uppdragen och sannolikheten för att du ska orka nöta igenom allihop är inte så stor. Spelets huvudbanor är däremot sju till antalet och dessa kan du spela igenom på lätta, normala eller svåraste svårighetsgraden. Under banornas gång ska du döda fiender, släppa loss krigsfångar (POW) och samla på dig poäng. När du klarat en bana får du en summering av din insats. När du använt alla tillgängliga liv är det game over och du får mata in en titel på tre bokstäver, även det en charmig relik från arkadföregångarna.
   Spelets banor är riktigt väldesignade och låter dig kontrollera allt från mekaniska exoskelett till flygplan och enorma robotar. Det är ruskigt charmigt, och just därför är det så synd att det inte finns mer att njuta av. När du klarat spelet kan du titta på bästa resultat i menyn Ranking, titta på hur många fångar du fritagit på spelets banor i menyn POW List. Mer än så blir det inte och när du har klarat de sju uppdragen är det enda alternativet att spela om dem på en högre svårighetsgrad.
Utmaning ej tillräcklig
Det ska sägas att spelet blir ruskigt svårt på högsta svårighetsgraden och du får säkerligen nöta banorna många gånger om för att ha en chans. Men då det endast finns sju banor tillgängliga kan du aldrig variera dina spelsessioner särskilt mycket. Att det inte finns något stöd för multiplayer eller kooperativt spel via WiFi gör att du får bra mycket mer spelglädje ur exempelvis Metal Slug Anthology till PSP.
   SNK Playmore kunde enkelt ha förlängt spelets livslängd med lite olika utmaningar, att exempelvis att klara banorna med handikapp, att aldrig bli träffad och så vidare. Tyvärr är innehållet så pass magert att prislappen inte känns motiverad. Du kan få Metal Slug Anthology billigare, och där får du hela sju spel i paketet, plus bra mycket fler inställningsmöjligheter för varje titel.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Eken_NJD

offline loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
ffd79b2acd84d50e7e39752d7255be0b
Genre
Action,Sidscrollande
Utgivare
Ignition Entertainment
Utvecklare
SNK
Plattform
Nintendo DS
Prisjakt
Release
2009-01-23
Sammanfattning
plus
  1. Bra kontroller
  2. Snygg och charmig grafik
  3. Roligt att ratta mekaniska monstrositeter
  4. Humoristisk ton i handlingen
minus
  1. Kort, ack så kort
  2. Ytterst få inställningsmöjligheter
  3. Inget multiplayer eller co-op
7

Slutsats

Allting i Metal Slug 7 är galet roligt och välpolerat, det som finns det vill säga. Blotta sju banor med tre svårighetsgrader som enda spelinnehåll är på tok för begränsat för ett fullprisspel. Krigsakademin låter dig testa på lite olika utmaningar men det räcker inte till på långa vägar. Avsaknaden av ett onlineläge gör att det bara kan få en svag sjua, men rent spelmässigt är det bättre än så. Med lite mer innehåll hade det här varit guld värt.
Bilder
610710200807221306034big
610710200807221306030big
610710200807221306031big
610710200807221306032big
610710200807221306033big
#inlineditbutton