Little Kings Story
Skrevs 2009-05-06 11:19:00 av P-A Knutsson
Animal Crossing möter en galen riddare i årets hittills bästa Wii-spel.
Animal Crossing och Harvest Moon är två speciella titlar. De har inget egentligt mål, utan går mest ut på att vandra runt och utföra monotona sysslor. Trots det har jag lagt ner en löjlig mängd tid på dessa serier, skönt avslappnat spelande utan krav på reflexer eller hög hjärnaktivitet. När Little King’s Story beskrevs som en bladning av de två nämnda spelen åkte min intresseflagga i topp.
Det var en gång…
Äventyret inleds med en småmysig sagoliknande sekvens där en liten pojke kröns till konung eftersom han hittat en kungakrona. Efter det rekordet av bristande logik får jag ta kontroll över pojken. Jag knatar runt i ett litet rum och hälsar på mina tre undersåtar, vilka bestämmer att jag ska ut på skattjakt. Sagt och gjort, ett par sekunder senare står jag mitt i en liten by och ska rekrytera fem invånare som ska hjälpa mig.
   Därefter knatar vi ut i skogen. Mitt sällskap följer efter mig i en tät grupp, likt Pikmins. En annan likhet med Nintendos blomvarelser är att byborna ska slängas på de objekt de ska interagera med. I början kan man inte göra mycket mer än att gräva mindre gropar. Turligt nog innehåller dessa skatter som kan säljas.
   Efter utflykten har jag skrapat ihop lite pengar till stadsbudgeten, vilken ska användas till att bygga hus där soldater respektive bönder kan utbildas. Inte helt oväntat är de förstnämnda anpassade till att besegra fiender, medan bönderna är duktiga på att gräva efter skatter.
Förvirrade trupper
På detta sätt fortsätter spelandet. Skatter ska hittas samtidigt som fiender och stora bossar ska besegras. När en boss övermannats blir det möjligt att expandera byn inom det området, vilket även gör att nya hus och andra anläggningar kan byggas. På så sätt blir fler yrken tillgängliga, vilka krävs för att ta sig djupare in i spelvärlden.
   För att slippa springa tillbaka till byn så fort ett hinder uppenbarar sig gäller det att ha ett varierat team med sig på upptäcktsfärderna. Det är inget jätteproblem då byn är nära i början, och när man kan vandra iväg långt är även ens följe relativt stort. Något som däremot är ett problem är hur svårt byborna har att följa efter mig genom vissa passager, speciellt trappor blir ofta en mardröm.
   En annan detalj som irriterar är hur svårt det är att se vilken klass en viss karaktär är. Då spelet saknar 480p-stöd blir det onödigt grötigt, vilket alltför ofta resulterar i ond bråd död. Eftersom filurerna i spelarens armé står så tätt tillsammans är det lätt att råka skicka en stackars hantverkare mot en stor elak (läs: liten söt) fiende. Likaså är det stundtals svårt att se hur mycket liv ens soldater har, vart man kan gå och vart dörrarna på hus sitter.
Lummiga bäckar
Grötgrafiken gör även att miljöerna tar en smäll, även om det i det stora hela inte gör speciellt mycket. Lummiga skogar, porlande bäckar, mörka klippavsatser knatas förbi och det är omöjligt att inte bli småkär i omgivningen. Även byggnader, bybor och fiender är oerhört charmigt designade.
   Den levande spelvärlden är ett av Little King’s Story starkaste kort. Befolkningen ränner runt i byn, pratar med varandra, blir förälskade, hyllar dig - hatar dig. Tidigt i spelet blev soldaten Mike förälskad i pigan Lyrica. Strax därefter tog jag med mig Mike ut i strid mot en väldig arg ko – som dödade Mike. Dagen efter blev jag meddelad om att en i byn hatade mig. Smådetaljer som dessa gör att man bryr sig om sitt folk och gör spelet lite djupare.
   Dessvärre är jag långt ifrån nöjd, då jag inte kan sluta fundera över hur utvecklarna med relativt enkla medel kunnat förbättra stadslivet rejält. Jag hade gärna sett lite mer taktiskt tänkande här, exempelvis en möjlighet att placera ut soldater vid viktiga positioner i byn eller ha ett antal bönder som måste ta hand om jordbruket. Som det är nu springer karaktärerna mest runt och låtsas göra saker.
Inget för de yngsta
Trots sitt gulliga yttre är Little King’s Story inte något för barn. Vi får bland annat bekanta oss med en galen präst som hotar att slå ihjäl dig om han inte får som han vill, en rådgivare vars enda mål är att utrota alla Oniis för ett enat rike och en naken musiker som trallar runt och spelar klassiska musikstycken.
   Little King’s Story är helt enkelt riktat mot yngre ungdomar och uppåt. Däremot kan jag tänka mig att barn tycker det är oerhört kul att bara knata runt i den del av spelvärlden som är befriad från de värsta fienderna. Fina miljöer, festliga figurer och lustiga ljudeffekter gör att de yngre har en del underhållning att hämta här. Huvudäventyret lär de emellertid inte klara av.
Repetitivt mys
Totalt sett är Little King’s Story en schizofren men underhållande upplevelse. Det är synd att det inte finns mer djup och vissa irriterande detaljer borde ha fixats till, men överlag är spelet riktigt kul – om du kan leva med de repetitiva sysslorna. Trots bristerna är Little King’s Story årets hittills bästa Wii-spel i min bok. Det är skönt och avslappnande, men bjuder ändå på en del utmaning. Låt inte det barnsliga yttre skrämma er, för under ytan finns ett riktigt bra spel för alla som är sugna på ett strategiinriktat mysspel.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
zombie5

offline cmd

Spelar just nu!
cf0d9c2a57bc951581a03f3901c23e1c
Genre
Äventyr,Simulator
Utgivare
Marvelous Entertainment
Utvecklare
CING
Plattform
Wii, Playstation Vita
Prisjakt
Release
2009-04-24
Sammanfattning
plus
  1. Mordhotande präster
  2. Mysiga miljöer
  3. Peppig musik
  4. Charmiga karaktärer
minus
  1. Suddig grafik leder till dödsfall
  2. Mer djup hade inte skadat
  3. Stundtals tveksam kontroll
  4. Svårt att veta vilka klasser som ska med
8

Slutsats

Ännu ett gulligullspel till Wii där man ska vandra runt som en liten pojke som ska rädda världen. Sen kommer en galen präst och hotar dig, samtidigt som din rådgivare bestämmer att du ska utrota de varelser som bor runt din by. Little King’s Story är varken normalt eller särskilt barnvänligt, men det är oerhört beroendeframkallande och underhållande. Har ni inga problem med de repetitiva sysslor som återfinns i exempelvis Animal Crossing och Harvest Moon är den här titeln ett guldkorn.
Bilder
ME00009469852
ME00009469842
ME00009469832
ME00009469822
ME00009469812
ME00009469802
#inlineditbutton