Infamous - Med superkrafter i storstan
Skrevs 2009-05-20 12:45:00 av Erik Hansson
Med elektriska superkrafter och ett val mellan ont och gott gör Sucker Punch ett av årets hittills bästa spel.
Här hittar ni vår videorecension av spelet
   Sly Cooper förtjänar bättre än att begravas av Infamous. Men Sucker Punch behövde hitta något nytt varumärke för att hitta till en bredare målgrupp. Paradoxalt (eller talande) nog behövdes det en vuxen, tuffare inramning än en tecknad tvättbjörn som är polare med en sköldpadda och en flodhäst.
infamous420358438369
Från cykelbud till superhjälte
Cole McGrath jobbar som cykelbud och ska leverera ett paket i Empire City. Men paketet exloderar och gör om sex kvarter till en stor krater. Den enda som överlever smällen är Cole själv. Men olyckan har förändrat staden. Det finns ingen polis i närheten, ondsinta gäng har tagit över och en farsot har fått regeringen att sätta staden i karantän. Kaos råder.
   Även Cole har förändrats. Han har begåvats (eller förbannats) med elektriska krafter. I början kan han "bara" skjuta blixtar ur händerna, men snart upptäcker han mer och mer krafter inom sig. Han lär sig bland annat att skapa tryckvågor som skickar iväg både bilar och människor tiotals meter bort, kasta blixtgranater som exploderar efter någon sekund eller glidflyga på elektricitet.
Sug i dig el
Nackdelarna med Coles krafter är flera. Han kan inte använda vanliga vapen eftersom elektriciteten får ammunitionen att explodera, han kan inte simma eftersom vatten inte går så bra ihop med el och slutligen så måste han ladda upp sig. Så när blixtpunkterna på skärmen (som visar hur laddad Cole är) alla slocknat är man inget annat än en väldigt vig vanlig människa. För att återigen bli den blixtkastande hjälten så måste han hitta något att ladda upp sig med. Ett tryck på L3 avslöjar föremål som innehåller elektricitet i närheten och genom att hålla in L2 suger Cole upp den energi som finns i dem.
Fly från det grumliga
På vissa håll i staden råder det strömavbrott efter explosionen som Cole levererade. Här kan det bli knivigt att hitta ställen att ladda upp sig på och man får nöja sig med en bil eller något annat som bara ger en liten dos. Då gäller det också att hushålla med energin. Se till att varje blixtgranat träffar sitt mål och att inte stöta på för många fiender på samma gång. Att gå från en nästan oövervinnerlig superhjälte till en ganska vanlig kille blir en stor omställning och kräver helt olika sätt att spela.
   Oavsett om Cole är fulladdad eller inte tål han inte så mycket skada. Får fienden in ett gäng träffar på honom blir bilden och ljudet grumliga. Då är man väldigt nära döden och måste fly.
infap30511191284058
Här glider Cole på en ledning medan han skjuter ner en fiende. Som hämtat ur en superhjälteserie.
Välj sida
Genom spelets gång kommer Cole ställas inför moraliska dilemman som antingen för honom mot en ondskefull sida där han fruktas av staden eller mot hjältarnas väg där han kan bli hyllad och uppskattad. Tyvärr är valen extremt svarta eller vita och i mina ögon därför totalt bortslarvade av Sucker Punch. När besluten handlar om att döda eller rädda oskyldiga människor så hamnar det moraliska dilemmat på dagisnivå.
   Det blir istället bara ett sätt för de hängivna spelarna att få uppleva Infamous som antingen ond eller god. Men de tydliga valen ändrar också Cole ganska drastiskt. Jag råder er att testa båda sidorna bara för att få se hur mycket som faktiskt ändras. Det är antagligen mer än ni tror.
Hack i skönheten
Empire City är imponerande levande. Dels genom en realistisk stadsbild och coola byggnader, men framför allt på grund av att det ständigt finns en massa människor runt omkring en. Vissa ligger halvdöda och förgiftade av viruset och dessa kan Cole antingen återuppliva eller suga energi ur för att kanske få i sig lite nödvändig el. Många vandrar bara runt och slänger kommentarer ur sig och jag rekommenderar verkligen att ni försöker uppleva spelet som om ni vore Cole. Gå runt och lyssna på vad folk säger både i början av spelet och när du börjat klara av många av uppdragen och valt om du ska vara ond eller god.
   Det finns en del problem med att bilar och byggnader ritas upp ryckvis framför dig och när det händer riktigt mycket på skärmen kan det bli lite hack i bilduppdateringen. Men det är petitesser. Animationerna är grymt snygga, staden vacker (eller hemsk) och detaljrikedomen är stor.
Förbättra dig genom uppdrag
Uppdragsstrukturen är väldigt klassisk. På stadskartan kan du se vilka uppdrag som för handlingen vidare, men också vilka goda eller onda sidouppdrag som finns att ta sig an. Du kan även stöta på personer som behöver hjälp när du springer runt planlöst i staden. Avklarade uppdrag och besegrade fiender ger dig erfarenhetspoäng och för dem kan du köpa uppgraderingar till dina attacker. Det är inget avancerat system och det går inte att skapa speciellt unika val egentligen, men man kan åtminstone satsa på den kraft man tycker är coolast och att se hur attackerna blir mäktigare och mäktigare är viktigt för känslan.
infamousplaystation3ps3064
Så gott som alla platser i spelet kan man nå genom att klättra. Vissa av dem ger en imponerande vy över staden. Alla ger möjligheten att testa hur det känns att falla handlöst i flera långa sekunder.
Lär känna rälsen
Kontrollen är riktigt bra. Man tar sig upp för väggar genom att hoppa och ta tag i olika kanter, rör och avsatser och Cole greppar automatiskt där det är lämpligt. Hopp och landningar ges en hel del assistans. Landar man bara någorlunda rätt kan man lätt hoppa fem meter från en bjälke till en annan och balansera över linor som bara är någon centimeter i omkrets. För det mesta fungerar det fläckfritt, men det händer att man "sugs" till fel kant när man egentligen vill hoppa till en annan som är lite för nära. Men jag tror aldrig jag spelat ett spel som bättre utnyttjar rörelsefrihet i spelvärlden. Och då har jag inte ens räknat med en av de coolaste transportmetoderna någonsin - att glida med elkraften i hög hastighet längs räls eller elledningar. Hittar du bara någorlunda i staden och vet var rälsen och elledningarna finns så blir transportsträckorna förvånansvärt korta.
Mäktigt pirrande
Jag måste också nämna att Infamous är det första spel någonsin som fått det att rent fysiskt pirra i magen på mig när jag hoppar från hög höjd. Känslan är helt oslagbar. Framför allt när den kombineras med ett tryck på fyrkant så att landningen blir till en briserande bomb som kastar iväg bilar, fiender och annat löst bråte som om de vore frigolitkulisser. Mäktigt.
Problem med handlingen
Handlingen ska jag inte avslöja så mycket om, men jag tycker faktiskt att den är riktigt bra. Jag bryr mig om vad som händer i staden även om en hel del känns lite orealistiskt (inom spelets egen logik). Det finns flera olika trådar som tas upp, avslutas och knyts ihop. Räkna bara inte med att det är någon större realism inblandad. Infamous är som en superhjälteserie och den känslan förstärker det serieinrutade berättarspråket som är precis i min smak. Sjukt snyggt och effektfullt. Fängslar mig omedelbart.
   Däremot finns det problem i hur handlingen berättas. Att Coles flickvän är lite sur på honom för att han sprängt sex kvarter framställs helt utan trovärdighet och över huvud taget framställs handlingens många vändningar utan någon dramaturgisk känsla. Sucker Punch hade behövt lägga in minst dubbelt så många sekvenser som säger något om handlingen och karaktärerna för att historien skulle hinna berättas ordentligt. Nu blir de tvära kasten lite för tvära vilket är synd på en så bra grundhistoria.
infamousplaystation3ps3072
Den onda vägen ger en del förändringar jämfört med den goda. Båda bör utforskas, om inget annat så under en andra genomspelning.
Världen är redo för Sucker Punch
Det fanns saker som gjorde mig skeptisk efter att ha spelat ett demo i början av maj. Men i det färdiga spelet hittar jag inga större bekymmer med AI:n eller buggar. Istället kan jag bara njuta av en väldigt lyckad och intressant spelvärld, en smått fulländad kontroll och väldigt coola krafter. Det finns problem med berättandet och de förenklade moraliska besluten, men Sucker Punch har gjort en vuxen och coolare variant av sina tidigare Sly Cooper-spel och den här gången är nog världen mer redo att inse deras storhet.
32 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
7100902f961a2a88154d5ab928cb6ea3
Genre
Action
Utgivare
Sony Computer Entertainment
Utvecklare
Sucker Punch
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2009-05-27
Sammanfattning
plus
  1. Superkrafterna
  2. Den levande staden
  3. Rörelsefriheten
  4. Pirret i magen
  5. Kontrollen
  6. Serierutorna
minus
  1. En del transportsträckor
  2. Berättandet består av alltför tvära kast som aldrig får sjunka in
  3. Uppgraderingssystemet hade kunnat vara djupare
  4. Cole och de andra karaktärerna är inte speciellt intressanta
9

Slutsats

Infamous bygger på en väldigt bra historia som tyvärr berättas lite orutinerat. Dubbelt så många filmsekvenser som hade gett lite kött på benen åt de tvära kasten hade gjort mycket. Men allt annat är fruktansvärt bra. Kontrollen är fulländad, krafterna hur coola som helst, staden väldigt levande och bara att få uppleva pirret i magen när man hoppar från hög höjd gör Infamous spelvärt. Det har aldrig varit coolare att ha superkrafter i en fri stad. Sucker Punch förtjänar feta kontrakt efter det här. Ge mig en uppföljare så fort som möjligt.
Bilder
598514200807030939482big
598514200807030939481big
598514200807030939480big
heroscreenanddepth9
heroscreenanddepth1
heroscreenanddepth2
heroscreenanddepth3
heroscreenanddepth4
heroscreenanddepth5
heroscreenanddepth6
heroscreenanddepth7
heroscreenanddepth8
infap3021
infap3019
infap3020
infap3018
infap3016
infap3017
infap3051
infap3025
infap3026
infap3027
infap3028
infap3029
#inlineditbutton