Heroes of Might and Magic V
Skrevs 2006-05-27 09:41:00 av Mr Edwards
Hela fem delar har nu getts ut i den hyllade och omtyckta Heroes of Might and Magic-serien. Nu är det ryska Nival Interactive som står för utvecklingsarbetet. Detta sedan 3DO – de förra licensägarna – gick i konkurs 2003. Att de har lyckats åstadkomma något relevant råder det inga som helst tvivel om. HoMMV fajtas med genrens stora pojkar, men det efterlämnar ändå en känsla av att det kunde varit mycket mer.
close
Tuffa närstridsenheter är alltid bra att ha.
Bönder och herrefolk
Heroes of Might and Magic V innehåller sex kampanjer med fem uppdrag vardera. Huvudkaraktärerna i kampanjerna varvas mellan flera olika raser. Människor, magiker och alver är några folkslag som turas om att berätta sin del av historien, men den som känner sin mörka ådran pulsera lite extra varje gång de hör ordet fantasy behöver dock inte misströsta. De odöda och demonfraktionen blir också spelbara en bit in i handlingen.
   Hjälten man kontrollerar styrs enkelt över spelplanen med hjälp av ett par musklick. Strödda runtom i landskapet är ett stort antal fiender som ställer vissa krav på spelarens strategiska tänkande. Att blint storma fram genom en flock helveteshundar kan mycket väl bli det sista man gör om man inte lagt lite tid och energi på att rekrytera trupper.
   Stommen i armén utgörs till en början av simpla bönder och färska rekryter. Alla truppslag kan uppgraderas via byggnader som är utplacerade på kartan eller uppförs av spelaren i städerna. Hur man balanserar sin armé är naturligtvis helt beroende på tycke och smak, men avståndsvapen av typen pilbågar och magier är alltid att rekommendera och kraftfullare närstridstrupper – beridna paladiner till exempel – är även de en nödvändighet för den som vill tampas med svårare motståndare.
   På det hela taget känns rekryteringsfasen i HoMMV lite som ett parti Magic the Gathering. Ett testande och pulande vars gränser bara sätts av spelaren.
Schack på låtsas
Det taktiska striderna ger tyvärr sällan någon inspiration till djupare tanke. Det schacklika upplägget där trupperna rör sig över en rutmönstrad spelplan har inte alls samma flexibilitet inbyggt som verkligt schack. En blek kopia som trots det är riktigt engagerande. Animationerna är kanske inte de vackraste genren har sett, men när hjältens stridshäst dundrar över spelplanen för att attackera en horndjävul är det lätt att leva sig in i Heroes of Might and Magic och förlora sig i en värld befolkad av starka krigare och vämjeliga monster.
   Den seriöse spelaren ser också till att utnyttja turordningslisten i skärmens nederkant. Här ser man vems tur det är att anfalla (HoMMV är turordningsbaserat om ni inte redan kände till det) och den tillför ett element av framförhållning som gör att det relativt enkelt att uttnytja sina soldater på bästa sätt.
   Den enda egentliga nackdelen är att det ibland är svårt att se vem som är vem om fienden för samma trupptyper i fält samtidigt som spelaren. Särskilt om två likadana enheter på vardera sida har samma antal mannar i leden. Här saknas dock ett djup som skulle kunnat gjort HoMMV till alla strateginördars våta dröm.
   Som det nu är blir upplägget för repetetivt då de flesta strider liknar varandra alldeles för mycket. Det är ett tådopp i en pöl som har potential att vara nära nog gränslöst djup. En vidareutveckling av konceptet hade kanske vidgat det taktiska spektrat tillräckligt för att ge det en betydligt längre livslängd än vad som nu är fallet.
prast
Präster fungerar som ett slags artillerienhet.
All 'bout the money
Karaktärsgalleriet är en imponerande samling av eldfängda odjur, bevingade gripar, stolta krigare med plymförsedda hjälmar och nätta älvor. Uppdraget att samla rätt typer av stridsmän och kvinnor under hjältens fana blir inledningsvis den viktigaste punkten på agendan. Likaså att skapa sig en stabil bas av råvaror genom att erövra guldgruvor och kristallgrottor och se till att de nödvändiga resurserna finns för att börja expandera sin stad med nya byggnader.
   Steg för steg gäller det sedan att börja rensa området från fiendens närvaro, erövra hans byggnader och så sakta erodera hans möjligheter att slå tillbaka. Spelupplägget inbjuder till ett ganska försiktigt och nogsamt planerat avancemang. Det är lätt att ta sig vatten över huvudet och ge sig i kast med en fiende som vida överstiger sin egen armés förmåga. I sådana fall är man utlämnad åt sin motståndare och kan bara kapitulera inför övermakten. En fallen hjälte kan dock oftast återvärvas då han eller hon tar sin tillflykt till närmaste taverna för att dränka sina sorger.
3d-revolution
Heroes of Might and Magic-serien kan knappast kallas banbrytande med tanke på att det är först i samband med den här – den femte – installationen universumet tar steget in i 3D-eran. Den gör det med bravur, så ingen skugga över ryska Nival Interactive. De målar upp ett vackert landskap med vajande lövkronor, idylliska bondgårdar med rök vällandes ur skortsenarna och karga skogar som ångar ondskefullt grön dimma.
   Tyvärr saknar de rika miljöerna som erbjuds på den strategiska kartan motsvarighet i det taktiska elementet. Bakgrunderna är repetitiva och detaljfattiga. Stubbar och stenar erbjuder visserligen taktiska fördelar som spelaren lättast uttnyttjar genom att gömma sina sårbarare enheter bakom. Präster och bågskyttar kan till exempel ges lite extra tid om en annalkande fiende tvingas ta en omväg kring ett geografiskt hinder.
   Men den tredimensionella världen är ändå i grunden kärleksfullt frammodellerad av ett utvecklingsteam som uppenbarligen varit måna om att förmedla en känsla av ren fantasy. Nu talar vi vi doftfri alv-armåla snarare än en den mögel/ammoniakblandning en dvärgs läderharnesk osar. Det ser helt enkelt snyggt ut. Polerat och moget, rent och fräscht.
under
De underjordiska partierna är riktigt stämningsfulla.
För snällt
Trots den nya förpackningens läckra utseende och det relativt absorberande stridssystemet har HoMMV vissa svårigheter att övertyga. Spelvärldens prunkande växtlighet och gulliga lyster lyckas inte förmedla någon överhängande känsla av omedelbar fara trots de illasinnade bestar som befolkar landet. Spelet vill inte riktigt sluta sina klor kring spelaren, och följdaktligen kommer man heller aldrig på sig själv med att – inspirerad av det man just upplevt – med den djupaste barytonröst man kan uppbåda utstöta ”Demon, I shall smite thee”, i duschen. Badrummets oöverträffade resonans förblir outnyttjad.
   Känslan av att faktiskt vara ansatt blir som mest påtaglig i spelets underjordiska sektioner när hjälten tvingas ner under marknivå i jakt på artefatkter eller föremål. Ovan jord förblir omgivningarna något av ett paradis på jorden. Kvittrande fåglar samsas med stolta, högburna män som på frustande springare prålar sig i blankpolerade rustningar.
En skön strategiupplevelse
På det hela taget är HoMMV ett riktigt bra spel. Trots sina brister och lätt ytliga stridssystem finns det mycket att hämta för en strategiälskare. Anhängare av seriens tidigare utgåvor lär knappast bli besvikna på övergången till 3D. Det är en väl genomtänkt titel utan några riktigt stora svagheter, trots att det stundals blir repetitivt. Utforskningsdelen räcker ändå långt för den som är villig att ta sig igenom de segare partierna och möter man Heroes of Might and Magic V utrustad med lite tålamod har man många trevliga spelsessioner att se fram emot.
   Älskar man HoMM är del fem ett lika naturligt som självklart val. Gillar man fantasystrategi finns här heller inget som skrämmer bort. Men frågan är bara var tyngdpunkten i spelet ligger? I de ytliga striderna eller idylliska utforskandet? Det beror helt på vilken typ av spelare du är. För båda delarna är trots allt berikande nog för att man ska vilja ta sig an Nival Interactives verk.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
  • comment
    Johan Olsson Hej alla! Detta här är inget bra... 2006-05-27
4710

offline Mr Edwards

Andravärldskrigsbiten spelnörd. Har skrivit för L7 sedan november 2004.
db8ed13d46dae384a5783b99dc3ecb45
Genre
Rollspel,Strategi
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Nival Interactive
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2006-05-21
Sammanfattning
plus
  1. Stämningsfullt soundtrack
  2. Monsterdesignen
  3. Vackra miljöer
  4. Armébalanserandet
minus
  1. Röstskådespelet
  2. Enformigt stridssystem
  3. Rätta känslan saknas
7

Grafik

En lyckad 3D-introduktion som målar upp en vacker och idyllisk spelvärld. Tyvärr lite enformiga miljöer i det taktiska sektionerna.
7

Spelkänsla

Lättkontrollerat trots att spelplanen känns lite plottrig emellanåt. De grönskande träden har en förmåga att begränsa synfältet ibland, men på det hela taget är HoMMV fyllt av spelglädje.
8

Varaktighet

Kampanjerna kommer att uppta åtskilliga timmar av ditt liv. När solospelarläget är uttömt finns hotseat och multiplayermöjligheter över nätet att tillgå.
7

Slutsats

Ett bra spel som bör tilltala de flesta strategientusiaster. De lite enformiga striderna är till en början riktigt roliga, men förlorar sin lyster efter långvarigt spelande. HoMMV krossar inga barriärer men har ändå något att erbjuda för den som törstar efter lite fantasykrig med trollkarlar och demoner.
Bilder
screen_2
49407
49408
49409
53056
53057
53058
53059
53060
53061
53062
53063
53064
53065
53066
53067
53068
53069
53070
56928
56929
56930
56931
56932
heroes
#inlineditbutton