Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure
Skrevs 2009-03-21 16:37:00 av Erik Hansson
En blandning av pusselspel och plattformsspel som tillsammans blir en lysande mix.

Ett helt okej plattformsspel och ett helt okej pusselspel blir tillsammans ett spel som är bättre än helt okej. Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure (Henry Hatsworth från och med nu) bygger på en enkel idé om att skapa ett samspel mellan ett plattformsspel och ett pusselspel. Tillsammans med charm och humor räcker det långt.
henry420
Ännu en gubbe i huvudrollen
Senast jag spelade med en gammal farbror i huvudrollen var i somras med Metal Gear Solid 4, men där slutar likheterna. Henry är en professor som på gamla dar får ge sig ut på ett äventyr. Äventyret är av klassiskt sidoscrollande snitt med utmanande hopp, hemligheter som gömmer sig i omvägarna och fiender som ska besegras. Henry kan hoppa, hugga med sitt svärd, skjuta med en bössa, ducka och utföra olika specialattacker. Rörelseutbudet är relativt generöst och senare i spelet har ännu fler rörelser låsts upp som möjligheten att hoppa på väggar till exempel.
henryhatsworthscreen7
På den undre skärmen ska block placeras tre i rad för att försvinna och ge fördelar till plattformsdelen på den övre skärmen. Ett smart samspel.
Plattform på egna ben
Kontrollen är enkel, men bra. Det går att styra sig fritt i luften när man hoppar och eftersom det finns så pass många olika rörelser att ta till blir det välbehövlig variation i plattformsbitarna. Responsen är utmärkt och de gånger jag dött så beror det alltid på mig och inte på att kontrollen är seg eller oprecis.
   För att klara banorna måste fiender besegras. Slagserier med svärdet, skott med bössan eller andra vapen så som bomber kommer att användas.
   Även om det inte är så mycket nyskapande i plattformsdelen så gör den utmärkta kontrollen och attackerna att det hade fungerat väl på egen hand. Nu finns det dessutom en del till. Pusslandet.
Ta bort block
På den nedre skärmen är olikfärgade block staplade på och bredvid varandra. Du kan byta plats på två block som är bredvid varandra på vilken rad som helst. Om det är tomt bredvid ett block flyttas blocket ett steg. Det går alltså att flytta ett block tvärs över en rad oavsett om där är andra block bredvid eller inte. Block ramlar ner om det inte finns något under dem.
   Målet är att få tre block av samma färg bredvid varandra. Antingen vertikalt eller horisontellt. Då försvinner de. För att göra det lite mer komplicerat åker blocken hela tiden högre och högre upp.
   Dessutom blir alla fiender du besegrar och alla föremål du tar på övre skärmen förvandlade till block på den nedre skärmen och för att få tillgång till föremålen måste du få bort det aktuella blocket. Samma sak gäller med fienderna. Om du inte får bort blocken med fiender i innan de når toppen av den undre skärmen kommer de att skickas upp på den övre och då riskera att skada Henry.
Film som förklarar systemet
henryhatsworthscreen3
Här ser vi ett rött block som dykt upp högst upp på övre skärmen eftersom spelaren inte rensat bort det i pusseldelen. Snart kommer det falla ner där Henry befinner sig vilket inte är bra för hans hälsa.
Köp förbättringar, spöa bossar
För att ytterligare komplicera pusslet kan du bara vara i pusselläget en viss tid. Du kan förlänga tiden genom att snabbt få bort block, men du har sällan gott om tid på dig så det gäller att vara snabbtänkt.
   Blocken kan också innehålla till exempel hjärtan som läker Henry eller blixtar som skadar fienden. Att använda dessa i rätt ögonblick blir viktigt när banorna blir svårare. Det går till exempel att förvandla Henry till en mäktig robot en kort tid och det bör verkligen sparas till de tuffa sektionerna.
   Som sig bör finns det också bossar som kräver lite taktik och mellan banorna kan man köpa olika förbättringar för de pengar man samlat ihop.
Okomplicerad spelglädje
Pusseldelen är lite väl enkel för att hålla som fristående spel, men det är samspelet med den övre skärmen och den variation som samspelet ger upphov till som gör Henry Hatsworth riktigt lyckat. Det är inte bäst på något, men det har tillräckligt med bra idéer, mysig grafik och charm för att vara väldigt lätt att rekommendera. Henry ger mig okomplicerad spelglädje och det ska inte underskattas.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
ac4f031ead51a337619d3526615ea031
Genre
Problemlösning
Utgivare
EA Casual Entertainment
Utvecklare
EA Tiburon
Plattform
Nintendo DS
Prisjakt
Release
2009-03-19
Sammanfattning
plus
  1. Charmigt
  2. Kul idé
  3. Bra kontroll
  4. Variationen
  5. Blandningen av hoppande och stridande
minus
  1. Ingen av delarna är egentligen exceptionell
  2. Dryga röster
  3. Lite mer djup hade inte skadat
8

Slutsats

Henry Hatsworth är lika mycket ett pusselspel som ett plattformsspel. Genom att lösa ett enkelt, men kul pusselspel på den nedre skärmen får du fördelar på den övre skärmens plattformsäventyr. Och tvärtom. Det är lättkontrollerat, charmigt och stundtals utmanande. Tempot är högt och ibland lite stressigt, men det blir aldrig tråkigt. Henry är okomplicerad spelglädje som passar de flesta DS-ägare som inte hatar genrerna.
Bilder
HenryHatsworthScreen1
HenryHatsworthScreen2
henryhatsworthlincroyableexpeditionnintendods015
henryhatsworthlincroyableexpeditionnintendods012
henryhatsworthlincroyableexpeditionnintendods013
henryhatsworthlincroyableexpeditionnintendods014
henryhatsworthscreen1
henryhatsworthscreen2
henryhatsworthscreen4
henryhatsworthscreen5
henryhatsworthscreen6
henryhatsworthscreen14
#inlineditbutton