Halo Wars
Skrevs 2009-02-20 15:00:00 av Andreas Eklöv
Ett strategispel till konsol som ska fungera lika bra som ett PC-dito. Stämmer det egentligen?
Halo Wars är spelet som Microsoft hävdar ska ge oss vår Halo-fix samtidigt som det bevisar att strategispel kan fungera felfritt även till konsoler. Som utvecklarstudion Ensemble Studios svansång är Halo Wars onekligen en imponerande titel som kommer att tilltala såväl Halo-fans som fans av strategispel i allmänhet, men utan brister är det inte.
logo2
Mer av Halo-universumet
Handlingen i Halo Wars utspelar sig tjugo år före händelserna i det ursprunliga Halo: Combat Evolved. I en tid då Spartans, den soldattyp som Master Chief gjort känd, fanns tillgängliga i stora antal och kampen mot den utomjordiska rasen Covenant rasar överallt. Precis som i det första Halo har artefakterna en stor roll i handlingen och i rollen som sergeant Forge ska du leda UNSC:s styrkor och förhindra att Covenanterna uppnår sina planer.
   Handlingen i Halo Wars berättas riktigt väl och är intressant. Den ramas dessutom in av snygga och välregisserade videosekvenser som är helt i samma anda som de tre Halo-spelen. Musiken ska även den få en eloge då den både skapar igenkännelse hos Halo-fans och stämning under kampanjens uppdrag och videosekvenser. Uppdragen består oftast av att du antingen ska utföra olika mål såsom att förstöra en viss mängd enheter, sabotera ett Covenant-mål, rädda någon i nöd eller helt enkelt bygga en bas och utplåna allmänna Covenant-hot. Under uppdragen ska du ibland slutföra uppdragen med en begränsad mängd enheter, och ibland ska du bygga upp baser. En annan fara från Halo-universumet gör också ett populärt(?) gästspel som en neutral fiende på banorna. I slutet på varje uppdrag får du en sammanlagd poäng och en medalj baserat på hur bra du tacklat uppdraget.
   Att du kan spela igenom kampanjen i ett kooperativt läge via Xbox Live eller lokal systemlänkning är en riktigt trevlig funktion och är ni två kompisar som gillar Halo-universumet blir upplevelsen ett snäpp större i co-op.
SCN03Battle4TheRelic
Kampanjens uppdrag är riktigt trevliga och backas av en riktigt stämningsfull presentation.
Ett rts, på konsol?
Vän av ordning blir säkert fundersam när begreppen "Halo" och "realtidsstrategi" sätts samman i en mening, men det är just detta du får i Halo Wars. Utvecklarna Ensemble Studios har flera kvalitativa strategispel under bältet och det märks i hur väl sammansatt denna titel är. Men det är första gången de skapar ett kontrollschema för en konsol, en uppgift som inte är helt lätt då Microsoft har profilerat Halo Wars som det spel som ska visa att strategispel kan fungera felfritt på konsol. Tanken är att Halo Wars ska göra för strategispel vad Halo gjorde för förstapersonsskjutare på konsoler. Detta stämmer inte riktigt, men visst har de lyckats bra.
   Du markerar enheter med A-knappen, håller du den inryckt skapas en växande cirkel som du kan använda för att snabbt markera större grupper av enheter. Du kan även använda LB-knappen för att direkt markera samtliga enheter till ditt förfogande. Med dessa markerade kan du använda RT-knappen för att bläddra mellan olika enhetsgrupper. Vill du använda grupper bestående av olika enheter måste du dock välja ut dessa manuellt. Detta blir egentligen aldrig ett stort problem då du under kampanjens gång aldrig kontrollerar några massiva arméer. Med hjälp av styrkorset kan du dessutom hoppa mellan baser eller till senaste viktiga händelse, något som gör en hel del i pressade situationer.
SCN01CovenantStronghold
Striderna är relativt småskaliga under kampanjens gång men kontrollen fungerar tillräckligt bra för den skala som finns.
Ett förenklat koncept
Basbyggandet och resurshanteringen är väldigt simpel. Vid specifika platser på banorna kan du bygga baser och när huvudbyggnaden är skapad har du ett antal "luckor" tillgängliga runtom denna byggnad. Genom att uppgradera huvudbyggnaden kan du få tillgång till ytterligare ett par luckor. I dessa bygger du nya byggnader genom att trycka på A-knappen och i den cirkel-meny som då dyker upp väljer du den byggnad du vill ha. En resursbyggnad ger dig resurser och uppgraderar du denna får du än mer resurser. Det kostar mer pengar initialt, men du sparar in en lucka som du annars kanske hade lagt på en resursbyggnad till. Samma sak gäller med kraftverk, där du måste tänka på förhållandet mellan resurshanteringen och mängden tillgängliga luckor. Du kan exempelvis bygga en bas till och använda dess luckor till att enbart samla in resurser, men det kräver en större initial kostnad och ytterligare en bas att försvara. Tanken från utvecklarnas sida har varit att du ska fokusera mindre på att bygga baser och mer på att anfalla, ett offensivt fokus alltså. Och det är ett bra grepp då det är kul att kriga i Halo Wars.
screenshots128031
Basbyggandet är enkelt och består av ett antal luckor där du får placera byggnader. Du kan sedan uppgradera både byggnaderna och de enheter de producerar.
Peka och tryck
Med dina enheter markerade använder du X-knappen till förflyttning. Det är här det största problemet med Halo Wars dyker upp - du måste hela tiden förflytta markören till den plats dit du vill förflytta dina enheter. Så om du markerar dina enheter nere i vänstra hörnet av kartan måste du alltså flytta markören ända upp till högra hörnet för att sedan trycka på X där. Något omständligt för den som är van att spela strategispel på PC, men absolut inte en brist som hämmar upplevelsen nämnvärt.
   När du får syn på fienden anfallar du dem på samma sätt genom att trycka på X med markören över målet. Med Y-knappen använder du enheternas specialattacker, såsom handgranater för infanteristerna eller tunga pansarskott från Scorpion-stridsvagnar. Enhetstyperna har som standard en specialattack och förbättrade sådana kan forskas fram i basen. Om du har forskat fram supervapen i din bas kan du även plocka fram dessa under strid med styrkorset. Exempel på supervapen är enorma energistrålar eller bombmattor som kommer ner från himlen och skapar förstörelse bland fienden.
Skirmish skapar skala
Striderna under kampanjen är alltså ganska småskaliga och du kan endast spela som UNSC. I skirmish-läget kan du slåss mot AI-kontrollerade motståndare eller en kompis på olika multiplayer-inriktade banor. Här kan du även välja om du vill ta rollen som UNSC eller Covenants. Att välja Covenants har faktiskt en stor påverkan på strategin då basbyggandet och till viss del även enheterna skiljer sig från UNSC. En Covenant-bas skyddas av ett energifält som attackerande fiender måste slå ut först innan basen själv kan skadas.
   Till skillnad från UNSC, där du får tillgång till ny teknik, enheter och byggnader genom att uppgradera och bygga individuella byggnader, går du som Covenant igenom olika tekniska "åldrar" där du får tillgång till ny teknik. Detta åstadkommer du genom att forska fram nya tekniska åldrar i templet. I skirmish växer också striderna och du får möjlighet att delta i något större slag. Att väga Covenanternas fördelar mot UNSC:s, och vice versa, är riktigt kul och skapar en hel del hektiska strider. Exempelvis kan specialenheterna Spartan hos UNSC hoppa på och ta över en fiendeenhet, något som kan ändra stridslyckan avsevärt om det är en väldigt kraftfull enhet som blir beslagtagen.
SCV02VultureFight
I skirmish- och multiplayer-läget växer skalan och du får möjligheten att spela som Covenants.
Online är fantastiskt
Utöver kooperativt spel och skirmish finns det även ett online-läge där du kan spela med och mot andra över Xbox Live eller sammanlänkade system. Du har tre huvudsakliga möjligheter i multiplayer: att spela kampanjens uppdrag tillsammans med en annan spelare, att spela mot andra spelare i vanliga matcher och till sist att spela mot andra spelare i Deathmatch-läge. Skillnaden mellan vanliga matcher och deathmatch är i stort sett att den senare fokuserar mer på snabba matcher med hög omsättning av resurser.
   Du kan dels välja att spela själv mot ett antal motståndare eller så kan du välja att spela i lag. Lagens storlek kan vara en, två eller tre spelare per sida, alltså sex spelare som mest i en match. Du kan välja att skapa öppna eller privata matcher där du själv får bestämma vilka spelare som deltar. Att delta i 3-vs-3-matcher skapar en hel del action. För spelare, eller lag, som utnyttjar UNSC:s respektive Covenanternas fördelar och nackdelar får onlineläget ett djup som ger upphov till många och roliga matcher. Med ett riktigt bra onlineläge och en välfylld och bra kampanj får du alltså en hel del för pengarna.
En riktigt trevlig upplevelse
Halo Wars är precis det Microsoft vill att det ska vara - ett kul och händelsefyllt strategispel till Xbox 360, förläget i Halo-universumet. Spelets kampanj är riktigt väl berättad och formligen sjuder över av Halo-atmosfär. Att spela i skirmish och multiplayer fungerar klockrent och kommer hålla dig sysselsatt länge. Kontrollschemat må vara förenklat, och det finns vissa brister med just kontrollen, men det är absolut inget som förstör upplevelsen. Vill du ha ett riktigt bra strategispel och vill fördjupa dig än mer i Halo-universumet är detta utan tvekan ett spel du bör investera dina pengar i.
9 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • monsters33
    Fanraig Har sett fram emot releasen länge, ty... 2009-02-24
    • Eken_NJD
      loevet Riktigt trevligt att höra att recensi... 2009-02-24
      • monsters33
        Fanraig Måste ju inflika efter att ha spender... 2009-03-02
        • Eken_NJD
          loevet Så långt som till tio skulle jag inte... 2009-03-02
  • Snyggt
    Blue Bra skriven recension, som vanligt! =... 2009-02-22
    • Eken_NJD
      loevet Tackar och bockar! :) Jo det är verkl... 2009-02-22
      • Snyggt
        Blue Jag tycker verkligen att det är jobbi... 2009-02-23
  • member_male
    Grönsnake Laddade ner demon och det var faktisk... 2009-02-21
Eken_NJD

offline loevet

En inbiten spelfantast som gick ner sig i spelträsket under de glada NES-dagarna. Spelar det mesta i spelväg men är extra svag för rollspel och actionäventyr. Är för övrigt helt besatt av Final Fan...
df7a00bff9add4b0209f8db2e14aeaf7
Genre
Realtidsstrategi
Utgivare
Microsoft Game Studios
Utvecklare
Ensemble Studios
Plattform
Xbox 360
Prisjakt
Release
2009-02-27
Sammanfattning
plus
  1. Riktigt bra och intressant kampanj
  2. Enkel och intuitiv kontroll
  3. Vacker presentation
  4. Stämningsfull ljudbild
  5. Väl balanserade enheter från Halo-universumet
  6. Välfyllt och roligt skirmish- och multiplayer
minus
  1. Stundtals klumpig och långsam kontroll
  2. Begränsad möjlighet att kontrollera olika sammansättningar av enheter
  3. Något obalanserade svårighetsgrader i kampanjen
8

Slutsats

Halo Wars är en strategispelstitel till Xbox 360 förlagt i Halo-universumet. Även om kontrollen inte är felfri fungerar den så pass bra att den inte påverkar helhetsupplevelsen i någon större bemärkelse. Kampanjen är intressant och väl berättad, något som bara förstärks av den goda atmosfär som målas upp i spelet. Detta kompletteras av ett utmärkt skirmish- och multiplayer-läge där du och ett antal spelare eller kompisar kan kämpa som UNSC eller Covenants. Överlag är det här en väldigt imponerande titel som alla Halo-fans och tillika Xbox 360-ägare bör titta närmare på.
Bilder
545513200609272034040big
545513200609272034051big
545513200609272034052big
545513200609272034063big
545513200609272034064big
hw
545513200703111933090big
545513200707121037582bigjpg
545513200707121037583bigjpg
545513200707121037570bigjpg
545513200707121037571bigjpg
545513200801021711510big
545513200801021711521big
545513200801021711532big
545513200801021711533big
136288
136289
136290
00269037
00269038
00269039
00269040
545513200807152022200big
545513200807152022211big
Eriks åsikt
Det må vara en fördummad och osmidigare variant av RTS till PC, men jag har riktigt kul i kampanjen och med eller mot mänskligt motstånd. Jag hade gärna sett en mer avancerad kontroll och fler specialförmågor hos enheterna, men som ett enkelt actionbetonat RTS till konsol har Ensemble Studios gjort ett utmärkt jobb. Kampanjen är varierad och alla olika multiplayerlägen kommer hålla dig sysselsatt under lång tid framåt.

Betyg: 8 av 10
#inlineditbutton