G.I. Joe: The Rise of Cobra
Skrevs 2009-08-30 06:14:00 av Håkan Persson
Leksakerna från 80-talet blev film som blev ett skitspel.
I Sverige var de amerikanska 80-talsleksakerna G.I. Joe omdöpta till Action Force. De var några av mina favoriter och någonstans hemma hos morsan ska en kasse med de små plastfigurerna finnas undanstoppade.
gijoe460x194
Två fraktioner – en god, en ond – strider mot varandra i en till synes oändligt lång kamp som i somras tog sin fejd vidare till den vita duken. Tyvärr har det även efterföljts av ett spel som uppfyller alla de förutfattade meningar som finns om filmlicensspel.
   Spelet som bär samma namn som Stephen Sommers långfilm baseras dock inte på samma historia, utan ska vara någon sorts uppföljare. De onda skurkarna Cobra hotar världen återigen och den hemliga antiterrorgruppen G.I. Joe får rycka ut för att rädda planeten ännu en gång.
   Rise of Cobra för tankarna till Contra eller någon annan röjig actionstänkare, men utan finess och känsla. Tillsammans med en kamrat eller AI-kontrollerad partner låter man avtryckarfingret sköta snacket genom uppdragen som utspelas i öken-, vinter- och djungelmiljöer.
   Banorna är befolkade med mängder av enfaldiga fiender och trista uppdrag som ska utföras. Skjut sönder bränsletankar, förstör fiendebaracker, ladda upp elgeneratorer genom att skjuta på dem med mera. Det blir mycket skjutande och då antagonisterna tål mycket stryk blir uppdragen långa. Monotont är bara förnamnet då det inte bjuder på några annorlunda tillvägagångssätt. Den enda paus man får från det enfaldiga skjutandet är när man ska kontrollera någon sorts missilsatellit för att bekämpa vågor av fiender från att nå sitt mål. Vilket är precis lika tråkigt som det låter.
   
Kompisar från förr
De flesta kända figurer från leksaksserien finns naturligtvis med. Coola Snake Eyes, hjälten Duke, spänstiga Scarlett med flera är spelbara. Mer figurer låses upp om man hittar dem på slagfälten och chansen att få kontrollera spelets ondingar som Storm Shadow och Destro finns dessutom.
   Karaktärerna besitter alla samma egenskaper – en vanlig eldgivning, en specialattack och ett närstridsalternativ. För att ge den 16 man starka uppställningen någon sorts variation är de indelade i tre olika klasser. Commando-klassen är duktig på närstrid, heavy weapons hanterar distansvapnen med bravur och combat soldier är en mix av de båda. Gemensamt för alla karaktärer är att när en särskild mätare har fyllts kan spelarnas rustning aktiveras för att göra dem odödliga samt drastiskt öka skadan de utdelar.
gijoetheriseofthecobraxbox360022
En sådan här situation kan bli ganska knivig om man är till fots med inga specialattacker kvar och inte ett objekt att ta skydd bakom.
Apatisk stämning
Storyn som spelutvecklarna Double Helix Games försöker berätta är oerhört dåligt framförd. De få mellansekvenserna presenteras med stilbilder på de personer som diskuterar det intetsägande scenariot. Resten av historien berättas under själva spelandet som förstör tempot och bidrar till en väldigt fragmentarisk upplevelse.
   Röstskådespeleriet är en blandning av medelmåttiga och högst skrattretande insatser. Munhuggningarna medlemmarna mellan är stelt och känslolöst. Bland det värsta jag har hört är de urbota dumma stridsropen. Varje gång en fiende kommer framrusande och gormar ”Cobraaaaaa” eller när min egen figur skanderar ”Yooo Joooe” för elfte gången vrider jag mig av skratt. Det är hemskt, väldigt hemskt.
Felprioriterar hela tiden
Kameran är låst och kan inte justeras manuellt, vilket är ett rejält problem och blir snabbt ens värsta fiende. Den är för det mesta placerad bakom spelaren, men problemet är att kameran inte hänger med och fokuserar på helt fel vinklar. Att försöka vända om och ta sig an de fiender man har i ryggen är näst intill omöjligt och enda hoppet är att autosiktet ska fästa på angriparna eller skjuta helt i blindo.
   Spelar man med en kamrat delar man på samma skärm, men då kameran inte zoomar ut om man kommer för långt ifrån varandra begränsar den oerhört. Att spelare fastnar eller försvinner helt ur bild är inte ovanligt.
   Styrningen är inte lika elakartad som kameran, men snudd på. Allra värst är den när man försöker manövrera ett fordon som har sin egen vilja och gör allt för att få den igenom. Till fots är problemet som störst när man ska försöka få det automatiska siktet att rikta in sig på fienderna – inte bonuspoänglådorna som finns utsprida på banorna. Att samla ihop några poäng extra är inget man prioriterar när fem-sex fiender fyller en med bly.
gijoetheriseofthecobraxbox360026
Att coola Snake Eyes och Storm Shadow har hamnat i den här soppan är oförlåtligt. Ni förtjänar ett betydligt bättre öde än så här.
Till skamvrån EA
De första bilderna från spelet som nådde nätet lovande inte gott – det färdiga resultatet från Double Helix Games blev ett snäpp värre ändå. Att se ett spel till Xbox 360 som i själva verket är ämnat för Playstation 2 med uppdateringsproblem och grova animationsmissar är långt ifrån godkänt. Variationsfattiga och detaljlösa miljöer avlöser varandra spelet igenom och karaktärerna kunde ha varit betydligt mer noggrant formgivna istället för de tråkigt grå gestalterna de nu är.
   För det mesta tar sig spelaren genom två eller tre checkpoints per bana, men det lustiga är att om man dör tvingas man tillbaka till banans början. Varför i hela friden har man checkpoints om det inte går att fortsätta efter den senaste passerade? Idioti.
   Rise of Cobra är en digital slasktratt. All skit spelvärlden har producerat har på något märkligt viss hamnat i EA:s usla filmlicensspel. Till och med det i vanliga fall uppskattade samarbetsläget har försummats tack vare den häpnadsväckande dåliga kameran som förvirrar spelarna totalt.
   Att förpacka sådant här strunt bakom ett så nostalgiskt varumärke förtjänar livstids placering vid närmsta skampåle. Skäms EA.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
honken1

offline honken

Spenderar dagarna på en reklambyrå i Gävle som grafisk formgivare.
bd0ee07bf38ec17ce2ad9fbc0b773327
Genre
Action
Utgivare
EA
Utvecklare
Double Helix Games
Plattform
Playstation 2, Playstation Portable, Nintendo DS, Xbox 360, Playstation 3, Wii
Prisjakt
Release
2009-07-30
Sammanfattning
plus
  1. De klassiska figurerna
minus
  1. Enformigt
  2. Kameran
  3. Oförlåtande svårt
  4. Styrningen
  5. Ser ut som ett fult PS2-spel
  6. Röstskådespelarna
  7. Historien
2

Slutsats

Spel baserade på filmer brukar allt för ofta resultera i riktigt avskyvärda äventyr som knappt kan nöja de mest fanatiska anhängare. Rise of Cobra är just ett sådant spel. Ytterst monotont skjutande, förfärlig kamera, trasig styrning och förvånansvärt trist samarbetsläge. Riktigt dåligt med andra ord.
gijoetheriseofthecobraxbox360020
gijoetheriseofthecobraxbox360021
gijoetheriseofthecobraxbox360023
gijoetheriseofthecobraxbox360024
gijoetheriseofthecobraxbox360025
gijoetheriseofthecobraxbox360027
#inlineditbutton