Fracture
Skrevs 2008-10-28 21:30:00 av Björn Pålsson
Kan konsten att manipulera terräng ge oss ett ett nytt koncept i en gammal genre?
Fracture är inget storspel. Det är däremot ett spel där utvecklarna hoppas på att slå underifrån genom att förändra konceptet för en klassisk genre. Med möjligheten att modifiera miljöer och terräng samt att leka med en faslig massa vapen hoppas de att spelarna skall ta Fracture till sitt hjärta.

Ett splittrat USA

I framtidens USA har naturkatastrofer splittrat nationen och delat upp den i två läger. Den västra sidan med general Nathan Sheridan i spetsen har ett öga för genmanipulation. Något som östkusten inte ser på med blida ögon. Men generalen har i hemlighet byggt upp en gigantisk armé och det blir Jet Brody, soldaten från östkusten med de fetaste cybernetiska leksakerna, som blir tvungen att städa upp.

Mycket lånat från olika håll

Väl inne i spelet märker vi snabbt att allt inte är nytt. Här är det istället påfallande likheter med många andra spel. Det har lånats från Halo, Gears of War och Unreal Tournament. Allt från kameran över axeln till miljöer, cutscenes och karaktärsdesign känns plagierat. Det hela hade kanske känns okej om det inte varit så hafsigt utfört. Det som lånats är utfört lite sämre än originalen. Fracture får istället förlita sig helt på det som faktisk är nyskapande med spelet.
fracture1
Jet Brody från Unreal Tourna... Jag menar Fracture.

Mixtra med omgivningen ger lite pluspoäng

Möjligheten att manipulera terrängen är nämligen den friska fläkt som Fracture bidrar med. Med RB och LB skickar Jet Brody ut en stråle som antingen höjer eller sänker jorden. Det funkar förvisso bara till en viss gräns men bidrar ändå med en hel del variationer i spelandet. Plötsligt är det möjligt att ta sig upp på olika nivåer, bygga skyddande vallar, förstöra olika fiendeobjekt och ta sig runt på lite mer ovanliga sätt. Exempelvis att sänka marken för att ta sig in under en trasig dörr eller höja den för att trycka upp ett gigantiskt batteri i en generator. På många sätt klarar Fracture att övertyga oss om att deras system är något nytt. Överallt i spelet krävs att utnyttja terrängen för att klara sig, både i strid och i pussel. Samtidigt blir de flesta pussel väldigt enformiga och uppenbara efter ett tag och höjdskillnaderna ett nödvändigt ont för att traska vidare. Dessutom går bara funktionen att använda på jordunderlag vilket begränsar den till specifika slagfält och avsnitt på banorna. I byggnader och på mer fast underlag är alltså funktionen helt satt ur spel.

Mångfacetterad vapenarsenal

I Fracture har utvecklarna också försökt att skapa mervärde genom att fläska på ordentligt med vapen av alla de slag. Bara att ha tillgång till ett gevär som skapar ett dragningsfält för att dra ihop fiender och lösa stenblock till en dödlig mix är fantasieggande. Lägg till tornadogranater, frysgevär, laddningar som vandrar under jord och exploderar på ditt kommando och du har en liten del av den omfattande arsenal som ingår i Fracture. Tyvärr är känslan i många fall ganska tam och utbudet känns smalare än vad det faktiskt är. De mer speciella pickadollerna sticker ut men de flesta vapen är ganska lika och glöms snabbt bort. Dessutom är sikte och precision bristfällig och det känns ofta rörigt och oprecist i striderna. Fienderna är också snarlika och utstrålar fullkomlig ointelligens när de springer runt i cirklar eller bara ställer sig halvt bakom skydd i tron om att de är säkra. De är bara måltavlor med vapen istället för listiga fiender. En klar brist i ett spel som faktiskt ger möjligheten att skapa skydd för att ge taktiska fördelar på ett enkelt sätt.
fracture2
Typiskt fall av att höja marken, synd att fienden inte fick en flygtur.

Online övertygar inte

Givetvis finns ett onlineläge med en hel del olika spelupplägg. Tyvärr är antalet kartor begränsat till åtta och de är ganska små. Det bjuder på en rolig match eller två men trots en uppsjö av vapen blir det snabbt tröttsamt. Här känns verkligen medelmåttigheten i spelet och läget tillför helt enkelt ingenting.

Medelmåttiga ingredienser ger ett medelmåttigt spel

Fracture bjuder på en godkänd spelupplevelse som dock känns rätt passé. De är mycket lånat från andra liknande titlar men samtidigt är det mer hafsigt utfört och förstärker känslan av ett gammalt spel. Den verkliga nyheten med terrängmanipulation är också det som drar upp betyget på Fracture. Dock blir det bara en halv vinst då funktionen snart känns både begränsad och repetitiv. En så här ny funktion ska inte kännas tröttsam efter kort tid. Tillsammans med dålig AI och spelets övriga brister blir Fracture ett oengagerande tidsfördriv som försvinner in i de mediokra spelens dammiga arkiv.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
IMG2020

offline Beats

Björn heter jag, pluggar och bor i Stockholm. Är en allätare av spel som spelat så länge jag minns.
11090e46c07a804d417aa83212e7b2c0
Genre
Action
Utgivare
Lucasarts
Utvecklare
Day 1 Studios
Plattform
Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2008-10-10
Sammanfattning
plus
  1. Lek med terrängen och utnyttja dess fördelar
  2. En hel del roliga vapen
minus
  1. Alldeles för linjärt och repetitivt
  2. Mycket lånat men inte förbättrat
  3. Onlineläget, ett nödvändigt ont
  4. Värdelös AI
6

Slutsats

Fracture försöker att ge oss en ny spelupplevelse men kommer bara halva vägen. För att verkligen övertyga räcker det inte med det enda fräscha inslaget som utgörs av möjligheten att manipulera terrängen. Det krävs trots allt att alla bitar faller på plats för att ett spel skall bli riktigt bra. Fracture kommer inte i närheten av de topparna och hamnar istället i mellanskiktet av spel. De som är varken speciellt bra eller speciellt dåliga. De som bara är medelmåttiga.
Bilder
58046200801201437520big
58046200801201437531big
58046200801201437552big
58046200801201437563big
#inlineditbutton