Flower
Skrevs 2009-02-09 17:00:00 av Erik Hansson
Vill ni uppleva något extraordinärt till er PS3 så är Flower ett måste.
För mig var Flower en större upplevelse än Killzone 2. Ja jag skrev det. När jag efter eftertexterna tittar på skärmen i Flower har jag med mig något betydligt större än när jag besegrade den sista helghasten i Killzone 2. Det är två vitt skilda spel som egentligen inte kan jämföras och det här är något helt personligt och subjektivt. Flower är ett så pass udda spel att de flesta av er kanske inte kommer hålla med mig och jag vet knappt hur jag ska kunna förklara varför det är så bra utan att avslöja för mycket av det.
flower420
Bladet som är du
Spelet inleds med en nästan helt stilla bild på en blomma i en fönsterkarm. Det ser ut att vara en lägenhet och utanför fönstret breder en sliten stad ut sig. Blomman består bara av en knopp som inte slagit ut än. Den ser hängig ut. Genom att luta handkontrollen och hålla in en knapp byts bilden ut och plötsligt är vi på ett stort öppet fält. Färgerna är urvattnade och växtligheten ser inte ut att må så bra. I vinden roterar ett ensamt blomblad. Det är detta blad du styr.
   Med lutningskänsligheten i Sixaxis (PS3-handkontrollen) får du bladet att svänga, flyga uppåt eller nedåt. Håller du in kryss-knappen ökar det farten. Det är ingen millimeterprecision i kontrollen, men det fungerar oväntat bra.
Väck liv i fälten
När ditt blomblad vidrör en av många stängda blommor på fältet hörs en ton, till exempel från ett piano eller en kör. Blomman öppnar sig och skänker dig ett av sina blomblad som tack. Det är i alla fall så jag tolkar det.
   Så här fortsätter din resa över ängarna och för varje blomma du rör växer ditt tåg av blomblad. Det som börjar som ett ensamt vilset blad i vinden slutar som en virvelvind av hundratals färgglada blad. Och fälten som varit så livlösa färgas och får liv i takt med att du vidrör fler blommor. När banan är klar har du väckt några kvadratkilometer till liv med ditt lilla blomblad.
flowerplaystation3ps30212094543222
Blommorna visar för det mesta vägen.
Sju banor på två timmar
Det finns sju banor och du spelar antagligen igenom dem på ungefär två timmar om du gör det i lugn och ro. Vilket man ska göra i Flower. Det finns en ramberättelse kring spelandet, men utan berättarröst, repliker eller text är det mer upp till oss som spelar att tolka det som händer. Jag vill inte tvinga på er min tolkning, men i någon mån handlar det om naturen och människan. Om påverkan och inverkan eller möjligtvis om symbios.
   Det som börjar fridfullt går igenom en viss dramatisk förändring och sista banan gör mig mer känslomässigt engagerad än jag varit på väldigt länge när det gäller spel. Det är något med hur That Game Company framför sin berättelse som tilltalar mig väldigt mycket.
På rätt sida new age-gränsen
Handlingen och spelandet må vara smalt, men i övrigt doftar Flower av en stor budget. Grafiken är vacker och den atmosfäriska musiken välgjord och passande. Att flyga genom det höga gräset med några hundra blomblad i en virvelvind är en smått fantastisk upplevelse, men också både harmoniskt och avslappnande. Det är lätt att halka över gränsen till new age-flummerier när man pratar om Flower. Faktum är dock att hela spelet virvlar runt den gränsen, men hela tiden på rätt sida om den.
flowerplaystation3ps3030727677771
Så här mörkt kan det se ut innan du spridit dina blad över nejden.
Bedömning med mer än förnuft
Många kommer förkasta Flower och inte förstå vad som är bra med det och jag har inte svårt att förstå varför. Flower är för mig bra på ett nästan personligt sätt. Det är min upplevelse av det som är så stor och om ingen annan delar den upplevelsen kan jag bara beklaga. Hade jag enbart bedömt spelet med förnuftet skulle jag ge det en sjua. Men ibland finns det mer än så i en upplevelse.
35 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

offline erik

• Level 7 på Facebook.
1e9521a69c6f25416c07954415db462d
Genre
Äventyr
Utgivare
SCEA
Utvecklare
That Game Company
Plattform
Playstation 3
Release
2009-02-12
Sammanfattning
plus
  1. Känslan
  2. Något helt unikt
  3. Sista banan
  4. Grafiken
  5. Ljudeffekterna
  6. Prisvärt
minus
  1. Inte något för alla
  2. Några banor till hade inte skadat
9

Slutsats

En löst bunden berättelse om det moderna samhället kontra naturen som kan tolkas som man själv vill. Eller, lite mer krasst; ett flygspel med ett blomblad i huvudrollen. Genom att luta på handkontrollen får du blombladet att sväva i vinden i den öppna spelvärlden bestående av blomsterängar. Om du når fram till en blomma öppnar den upp sig och släpper ifrån sig ett av sina blad åt dig så att du till slut styr ett långt tåg av blomblad på väg att väcka naturen till liv. Det är meditativt, vackert, tankeväckande och, som sagt, något helt unikt. Lika säker på vad jag tycker om spelet är jag osäker på vad alla andra kommer tycka.
Bilder
flower
flowerplaystation3ps3019
flowerplaystation3ps3020
flowerplaystation3ps3021
flowerplaystation3ps3022
flowerplaystation3ps3023
flowerplaystation3ps3024
flowerplaystation3ps3025
flowerplaystation3ps3026
flowerplaystation3ps3027
flowerplaystation3ps3028
flowerplaystation3ps3029
flowerplaystation3ps3030
flowerplaystation3ps3031
flowerplaystation3ps3032
flowerplaystation3ps3033
flowerplaystation3ps3034
flowerplaystation3ps3035
flowerplaystation3ps3036
flowerplaystation3ps3037
flowerplaystation3ps3038
flowerplaystation3ps3039
flowerplaystation3ps3040
flowerplaystation3ps3041
That Game Company
Oberoende studio startad av Kellee Santiago och Jenova Chen i USA. Har tidigare gjort spelen Flow (PS3, PC och Mac) och Cloud (PC).

Har kontrakt med Sony om ytterligare ett spel till Playstation Network.
#inlineditbutton