Fallout 3
Skrevs 2008-12-02 05:16:00 av Emil Magnusson
Vi har rollspelat i en efterapokalyptisk värld och ger er två recensenters omdömen.
Alla som kan sin Mad Max II: The Road Warrior (och även Beyond Thunderdome så klart) kommer att känna igen sig. Den efterapokalyptiska atmosfären ligger likt ett tjockt dammoln i vardagsrummet och sprider snabbt en känsla av sand, stål och blod. Det är enkelt att snabbt ta rollen som ödemarkens bad ass (med tillhörande gloria om så önskas) nummer ett från tidigt 80-tal. Det enda som saknas är alla kedje-, spik- och rostpimpade bilar. Vilket också är det allra sämsta i spelet. Allt springande är så frustrerande tråkigt att man blir andfådd. Kan ni tänka er se Mel Gibson i sitt perfekta skäggstubb kuta runt flera mil i ett futuristiskt kargt ökenlandskap? Nej, precis. Det finns bilar och motorcyklar här och var i Fallout 3 men ingen är funktionsduglig. Majoriteten är fullständigt skrotade, men några ser ut som att de ska gå att sparka igång. Men icke. Inte ens med maxat värde i reparation. Irriterande.

En hand på vapnet

Aldrig får man springa i fred heller. Den där raska promenaden under gassande sol är allt från ljuvlig. Ständigt är det någon muterad mullvad, hund eller odefinierbart otyg som ska nafsa en i hälsenorna. Galna robotar, revirpissande gäng, paranoida eremiter, listan är lång på illvilliga saker som vill hindra ens framfart.
   Den här framtidsversionen har vi sett förr. Om hur mänskligheten efter en stor katastrof börjar om från nytt och blir grottmänniskor igen, fast med automatvapen. Vissa kämpar för att återupprätta civilisationen, andra (de flesta) inte. Dessutom har den radioaktiva strålningen skapat en ny ras, trasslat ihop massor av DNA och rent allmänt gjort Jorden till en ohyggligt ogästvänlig plats där man ska räkna med att folk i huvudsak prioriterar sina egna intressen framför andras. En hand konstant på sitt handeldvapen rekommenderas varmt.

Framtidsversion som berör

Alla som grottade ned sig i Bethesdas förra mastodontrollspel, Elder Scrolls IV: Oblivion, kommer känna igen sig grafikmässigt, men ändå inte. Samma motor i en futuristisk overall, gör att allt ser annorlunda ut, men den är också mycket bättre. Majoriteten av hack, pop-ups och andra underhaltiga symptom från fantasyföregångaren är borta och allting flyter på betydligt bättre. Till och med tredjepersonsperspektivet känns smidigare. Många fans av serien har opponerat sig mot likheterna, vilket är märkligt – då Oblivion knappast är ett dåligt spel. Tvärtom.
   Allting är väldigt välgjort. Allt från minsta detalj till helhet förmedlar en värld full av sand, bråte och söndrig asfalt med bästa domedagskänsla. Man hade dock kunnat dra ned på antalet underjordiska komplex som efter ett tag blir både förvirrande och enformiga.
   Bethesda gör det här bra. Riktigt bra. Det var inte förrän Silent Hill 2 som jag senast kände mig så utsatt i en spelvärld. Det finns hela tiden en olustig känsla som gör en smått deprimerad och iakttagen. Det är lätt att bli egoistisk i den smarta handlingen som ibland strävar efter att lura in en i fördärvet. Ständigt måste man göra moraliska val vilket höjer eller sänker ens karma och efteråt var det väldigt intressant att följa min egen karaktärskurva. Hur jag inledningsvis som hoppfull var en god och stark människa som ville hjälpa och återupprätta något som skulle kunna kallas samhälle för att senare i spelet sluta bry mig om folk som dog för stt de ”stod i vägen”. Allt jag ville ha var slut på allt meningslöst plundrande, krigande och misär. Fallout 3 gjorde mig trött och sliten på ett spelmässigt väldigt positivt vis.
   Tack och lov finns det en hel del humor också och utan den hade man nog blivit tvungen att lägga in sig på hispan efter några sessioner. Förutom själva huvudhandlingen finns det givetvis massor av sidouppdrag som många gånger håller högre klass än röda linjen-storyn. Musiken och i synnerhet den radiostation som spelar riktigt gammeldags musik är suverän. Spelar man i lugn takt, på normal svårighetsgrad (vilket rekommenderas då det ger bäst utmaning) har man att göra runt 30-40 timmar. Imponerande.

Få fienderna att halta

På en plats där majoriteten av levande (och mekaniska) varelser hellre slår en hårt i huvudet med en slägga och sedan skjuter en innan de frågar vem man är blir strider betydelsefulla. Även på det planet visar Bethesda upp stor kompetens. Det är tydligt att man strävat efter realism och uppnått den. Slag, kulor och explosioner gör och ska göra ont. Detta tillsammans med att ens attacker är beroende på ens färdigheter i respektiva vapen gör strider till en konst där man hela tiden måste blanda rutin med känsla.
    The Vault-Tec Assisted Targeting (V.A.T.S.) är det som skiljer ens karaktär från alla andra. Det är ett avancerat precisionsverktyg som gör att man kan sikta på utvalda kroppsdelar. En förmåga väl avvägd med action points som förbrukas för varje handling som ger lagom mycket fördel.

Spela som du vill

Bakom det klockrena höljet av en värld i spillror döljer sig ett komplex rollspelssystem. Man får på klassiskt manér erfarenhetspoäng och ökar i nivå (max är 20) vart eftersom. För varje level får man också fördela ut poäng på färdigheter och välja perks som förbättrar och formar ens karaktär ytterligare. Valmöjligheterna är stora och det går att skulptera ens karaktär på många olika sätt inom massor av kategorier; allt från rena stridsmonster till vetenskapsmän, lönnmördare, ingenjörer med flera. De olika valen förändrar ens person men även sättet att spela. Beroende på vad man blir duktig i kan man meka ihop egna vapen, hacka sig in i datorer, smyga, övertala folk och så vidare vilket tillsammans med karman och mycket annat gör att suget efter ett varv till blir starkt.
   På minuskontot hamnar dock omgivningens sätt att ibland anpassa sig till ens utveckling. Ju starkare man blir, desto bättre blir även ens motståndare i vissa områden. En del gillar det här systemet. Inte jag. Det finns fortfarande en balans som gör de sämre fienderna ganska lätta att fimpa när man blir mäktigare, men jag hade föredragit ett mer zonbaserat motstånd där man exempelvis hade delat upp samma fiender i olika klasser eller dylikt. Vidare finns det inte så stor variation när det gäller fiender, vapen och utrustning.
   Men bortsett från en del skavanker och frågetecken är Fallout 3 ett av årets bästa spel. De moraliska och intellektuella alternativen ihop med en underbar värld i kaos gör tillsammans med ett kompetent stridssystem Fallout 3 till en djup, variationsrik och underhållande titel. Alla med det minsta intresse för rollspel som inte testat det än borde se till att julstrumpan rymmer detta.

Eriks andra åsikt
Jag håller helt med Emil om spelets brister. Men i det långa loppet tycker jag allt det positiva överväger långt mer än det negativa. Fallout 3 ska spelas igenom i lugn och ro. Man ska göra alla sidouppdrag man hittar, söka igenom ödemarken efter intressanta platser och prata med allt och alla. Det ska ligga i ens intresse att få veta mer om den värld man vaknar upp till i "vault 101". Har man inte det intresset eller tid att spela i lugn och ro så är det lätt att förstöra Fallout 3. Det värsta du kan göra är att bara spela igenom huvudhandlingen så fort som möjligt. Då missar du att det här är ett av årets spel.
   
Betyg: 9 av 10
19 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • 1
    coffin mycket bra recension. visst hade for... 2008-12-02
  • member_male
    tryanglz Har ni upptäckt fasttravel ? det tar... 2008-12-02
    • avatarbody2
      emil Radioaktiviteten har förstört deras h... 2008-12-02
      • member_male
        tryanglz tio kulor i ansiktet dödar en människ... 2008-12-02
      • comment
        Arsenik Jag sprang runt som ett litet sepe i ... 2008-12-02
    • gastrikland_moi
      erik Ja klart vi upptäckt fast travel, men... 2008-12-02
  • comment
    Arsenik Bra recension. Jag håller nog mer för... 2008-12-02
  • MG4007
    EmmyZ (Emzis) Kul att det får höga betyg. Jag inhan... 2008-12-02
  • Nisse
    egt077 två recensenter?...svårt att se vem d... 2008-12-02
avatarbody2

offline emil

...
36af010e08a781a4e4d1770dec896cb9
Genre
Rollspel
Utgivare
Bethesda Software
Utvecklare
Bethesda Software
Plattform
PC, Playstation 3, Xbox 360
Prisjakt
Release
2008-10-30
Sammanfattning
plus
  1. Stor värld
  2. Mängder av sidouppdrag
  3. Moraliska beslut
  4. Spelet varierar utifrån dina handlingar
  5. Stridssystemet med träffområden
  6. Dialogerna
  7. Berättelsen
  8. Går att vara riktigt ond
  9. Humorn
minus
  1. Långa transportsträckor
  2. Miljöerna blir tjatiga
  3. Förvirrande och utdragna grottsystem
8

Slutsats

Hade det inte varit för allt långdistansspringande både i ödemark och tunnelbanesystem hade det blivit en nia. Den efterapokalyptiska stämningen sitter klockrent och gör tillsammans med storyn, sidouppdragen samt humorn Fallout 3 till ett av årets bästa spel. Spelets största styrka är dock även dess svaghet – nämligen att allt detta magnifika kaos man lever i kan bli lite enformigt i längden. Lite mer variation på miljöer hade inte skadat. Men skavankerna är annars få och det finns inget man inte kan ha överseende med när Bethesda åter igen levererar sådan här högklassig rollspelsunderhållning.
Bilder
ME00008571582
ME00008571592
ME00008571602
ME00008571612
ME00008571622
ME00008635892
ME00008635902
ME00008635912
ME00008635922
fall
logo
fallout3
6
logo200
logo
4
fal3x3070
fal3x3071
fal3x3064
fal3x3065
fal3x3066
fal3x3067
#inlineditbutton