Facebreaker
Skrevs 2008-09-09 11:34:58 av Joakim Magnå
Boxning för alla. Eller ingen.
Facebreaker är ett försök att göra ett boxningsspel för den breda massan. Tanken är att det ska gå att kasta sig in i utan att motas bort av en jobbig inlärningskurva. Alla ska ha roligt. Omedelbart. Paketeringen är också genomtänkt med en humoristisk serietidningsstil som genomsyrar allt från menyer till boxare. Men Facebreaker faller på sitt eget grepp och är resultatet av en sned tankebana som fick gå lite för långt.
   Att bygga ett spel helt utan allvar fungerar nämligen sällan i längden. Snart märks det att det som i början är fräscht och udda aldrig fördjupas. En handfull matcher i Facebreaker säger egentligen allt som finns att säga. Det första intrycket blir det enda.
FaceBreakerpuff
Boxas som sig själv
En rad spellägen finns att välja mellan. Med valfri boxare kan man antingen gå enstaka matcher mot datorkontrollerat motstånd eller slåss om fyra olika bälten, vilket innebär att man i en följd går ett gäng matcher följt av en avslutande titelmatch. Med tiden låser man upp nya boxare och arenor. Utöver det kan två till sex spelare mötas på samma konsol i en variant av ”vinnaren står kvar”.
   Online finns det möjlighet att delta i enstaka rankade matcher samt ligor för upp till 32 spelare. Det finns stöd för statistik och liknande. Tyvärr har aktiviteten online varit obefintlig hittills och jag har inte kunnat testa onlineläget alls.
   En rolig, och omtalad, funktion är möjligheten att ladda upp ett kort på sig själv och modellera en boxare utifrån det. Resultatet blir någorlunda likt och med lite god – väldigt god, kanske – vilja går det att känna igen sig själv. Det finns även stora möjligheter att detaljjustera ansikte och kropp för den som orkar pilla med sådant. När man är nöjd är det bara att börja beta av motståndare on- eller offline med sitt högst personliga alter ego.
Tajming och kvickhet
Själva boxningen är enkel och centrerad kring ett fåtal knappar. Det finns knappar för högt slag, lågt slag och för att hålla upp garden. Blockering görs genom att man kombinerar garden med knappen för antingen högt eller lågt slag, helt enkelt beroende på vilket sorts slag man bemöter. Det går även att undvika attacker, kontringsslå, knuffa iväg sin motståndare och ladda upp sina slag.
   Matcherna går i ett rasande tempo och handlar helt och hållet om tajming och kvickhet. Varje attack har ett givet motmedel. På så sätt påminner det hela om ett parti sten-sax-påse, som Erik förtjänstfullt liknade det vid i sin förtitt, där utgången avgörs av hur väl man förutser motståndarens nästa drag.
   Genom att fullfölja slagserier utan att bli avbruten fylls en mätare upp. Målet är att avsluta med ett specialslag. Lyckas man maximera mätaren och få till en avslutning gör man en så kallad facebreaker, vilket innebär en omedelbar knockout. Det är dock svårt att få till och ofta får man nöja sig med mildare avslutningar. Avvaktar man eller blir avbruten av motståndaren i sina slagserier faller mätaren tillbaka till botten och man får börja om från noll.
   Ungefär så ser matcherna i Facebreaker ut. Man kombinerar slag och pareringar för att fylla sin mätare och få en så bra avslutning som möjligt, för att sen upprepa tills matchen är vunnen. Mycket mer än så finns inte att säga.
Ice91071944717
Facebreaker hade mått bra av både mer variation och finess.
Utan precision
Jag tycker inte Facebreaker är dåligt sett till produktionsvärdet, tvärtom är det läckert och fullt av attityd. Boxarna som finns att välja mellan är fantasifulla och snyggt gjorda på alla sätt. Men upplägget är alldeles för simpelt. Ingen inramning i världen kan ändra på det.
   Även om boxaren lyder ens knapptryck, gör som man vill, saknas alla taktiska förutsättningar. Istället gäller det att trycka på rätt knapp i rätt ögonblick för att få så sammanhängande serier av slag och pareringar som möjligt. I praktiken innebär det, påverkat av det löjligt höga tempot, ett vilt knapphamrande utan precision i match efter match.
   När jag efter att ha startat upp spelet för att ge det en sista chans kommer fel i en duell, tappar rytmen och blir överöst med slag av min motståndare utan att komma in i matchen igen lägger jag handkontrollen på bordet och lämnar rummet för att skriva det här. Jag har fått nog. Att förenkla så här är på gränsen till naivt och definitivt att underskatta spelaren.
3 Kommentarer
Kommenterar som gäst
jag

offline suspekt

Journalist i Göteborg. Nu nyhetsreporter på GT/Expressen. Har arbetat på bland annat DN, GP och Hallandsposten. Skribent på Level 7 sedan 2004. Gillar rollspel, shooters och indie.
d0b87b7cf00154ac679dffb041e76863
Genre
Fighting,Sport
Utgivare
EA Sports
Utvecklare
EA Canada
Plattform
Xbox 360, Playstation 3
Prisjakt
Release
2008-09-05
Sammanfattning
plus
  1. Väldigt snyggt
  2. Skön attityd
  3. Fotofunktionen
minus
  1. Boxningen saknar djup
  2. För högt tempo
  3. Kort livslängd
4

Slutsats

Produktionsmässigt håller Facebreaker hög klass. Det är snyggt, humoristiskt och fyllt av en skön attityd. Men själva boxningen håller inte måttet. Den är inte dålig men alldeles för enkel i sitt upplägg. Efter några matcher har man fattat grejen och förmodligen börjat tröttna eftersom det saknas djup.
Bilder
64086200802011208200big
135335
135336
135337
135338
FaceBreaker1
FaceBreaker2
FaceBreaker3
FaceBreaker4
Ice9
Ice10
steve2
steve4
steve8
voodoo8bmpjpgcopy
Recension
Xbox 360
Playstation 3
#inlineditbutton