Donkey Kong Jungle Beat
Skrevs 2009-07-19 07:19:00 av Marie Mattsson
Nya kontroller men fortfarande samma gamla apa. Donkey Kong är tillbaka för en revansch.
När DK Jungle Beat släpptes till GameCube 2004 fick det ett svalt mottagande på marknaden; spelet sålde oförtjänt dåligt trots fina recensioner. Nu har spelet givits ut igen, som ett av spelen i Wii-serien New Play Control (där Pikmin och Mario Tennis tidigare utkommit). Att återvinna gamla spel må vara ett billigt knep, men när Nintendos sortiment ser ut som det gör idag är det faktiskt förlåtligt. Varför låta ett bra spel gå obemärkt förbi, när det kan få en andra chans?
dk4
Grafiken är charmig och lekfull, precis som det anstår ett klassiskt nintendospel.
En välbekant miljö
Spelet är ett plattformsspel av den gamla skolan som utspelar sig i en klassisk tvådimensionell Shigeru Miyamoto-liknande värld. Upplägget är enkelt; samla så många bananer du kan och banka skiten ur alla på vägen. Det går fort, det är lekfullt, det är Nintendo när det är som bäst. Man kan med mycket nöje spela sig igenom spelet som ett vanligt plattformsspel, men den riktiga utmaningen ligger i att samla bananer. Genom att utföra olika kombos i luften kan man multiplicera antalet bananer man fångar, och detta ger spelet en fin dynamik. Utöver de vanliga banorna finns också olika bonuslägen där man kan få ännu fler bananer. DK Jungle Beat blir helt enkelt aldrig tråkigt, det är full fart framåt hela tiden.
dk5
Sätten att besegra fiender på är ibland härligt bisarra.
Inga trummor denna gång
De ursprungliga bongotrummorna som var den huvudsakliga idén med originalspelet är nu ersatta av nunchuken och wiimoten. Apans liv räknas inte längre i ”beats”, utan är utbytta mot mer traditionella hjärtan. Att ta bort halva spelets personlighet kan tyckas vara ett idiotiskt påfund, men ironiskt nog var det just trummorna som gjorde att spelet aldrig riktigt fick den genomslagskraft det förtjänade. Faktum är att det fungerar väldigt bra med de nya kontrollerna, även om de inte riktigt känns som gjutna.
Några nyheter
För att spelet ändå ska kännas lite uppfräschat har det lagts till två nya banor och lite nya fiender. Dock har skaparna inte gjort något åt de enformiga bossfighterna; samma bossar återkommer med samma förutsägbara tekniker. I dessa strider räknas inte längre livet i hjärtan, utan i antalet bananer man samlat på respektive nivå. Detta gör att man verkligen inte vill åka på en enda smäll, och då är det visserligen en fördel att veta fiendens rörelsemönster. Men med tanke på att spelet är väldigt kort, är lite variation på bossar inte för mycket begärt.
dk1
Bossarna må vara förutsägbara, men det ger bra armträning att banka vettet ur dem.
Dags för något nytt snart?
I sin helhet är DK Jungle Beat ett riktigt kul spel. Det må vara lite för lätt och alldeles för kort (även om man kan gå tillbaka till avklarade nivåer för att slå sina tidigare bananrekord), men det är väl värt pengarna.
   De som verkligen gillade att spela med trummorna kommer inte alls ha lika roligt med Wii-versionen, men för alla som missade spelet när det begav sig är det här en riktig pärla. Det är alltid en fröjd att spela ett klassiskt och välgjort Nintendospel. Frågan är bara hur länge Nintendo kan slita på sina gamla spelkoncept utan att spelarna tröttnar och på allvar börjar kräva något nyskapande? Troligtvis många gånger till.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
mariesjalvportratt

offline marie

Hobbyfotograf och student inom digital grafik och 3D. Hopplös naturromantiker som tycker om det goda i livet; däribland musik, mat, god öl, graphic novels, street art, urban exploration och språk. ...
bc4064a9826ea3f49f52fe973312fa01
Genre
Plattform
Utgivare
Nintendo
Utvecklare
Nintendo
Plattform
Gamecube, Wii
Prisjakt
Release
2009-06-05
Sammanfattning
plus
  1. Single player-spel av denna kaliber är precis vad Wii behöver mer av.
minus
  1. Ett spel som är så kort borde vara svårare än så här.
8

Slutsats

Full fart och sann spelglädje rakt igenom.
dkjbwi019
dkjbwi020
dkjbwi016
dkjbwi014
dkjbwi013
dkjbwi010
#inlineditbutton