Disgaea 3
Skrevs 2009-02-19 20:20:00 av Erik Hansson
Speciellt, fulgulligt och nördigt strategirollspel med mängder av innehåll.
På många sätt är Disgaea 3 helt fantastiskt. Nog för att Nippon Ichi vräker ur sig spel som påminner om varandra, men de har hittat sin nisch och för mig får de gärna fortsätta som de gjort de senaste åren.
disgaea3
För oss lite nördigare
Disgaea 3 har fått kritik för att det är så fult att det hade kunnat släppas till PS2, vilket är lika sant som oviktigt.
   Det här är inte ett mastodontrollspel från Japan med polygonkomplex, det berättar inte en storslagen saga om en ung man som ska rädda världen. Disgaea-serien kommer aldrig bli lika stor som Final Fantasy, Star Ocean eller de andra jättarna. Nippon Ichi gör spel för oss som är något nördigare. Vi som inte bryr oss så mycket om det där yttre höljet av snygg grafik och pampigt orkestrala låtar. Inte för att det är att förakta, men ibland är en egen idé värd mer.
Hjälte som vill döda sin far
I grund och botten består Disgaea 3 av tre ingredienser - striderna, berättandet och en hubbvärld. Berättandet är kanske det som gör spelet mest unikt. Allt sker med textrutor och oftast även röster. Karaktärerna som pratar visas med bilder som föreställer deras sinnesstämning på typiskt anime-manér. En person som tycker något är pinsamt får en svettdroppe i pannan och överreaktioner är standard.
   Spelvärlden är The Netherland. Här bor demoner och ondskefulla filurer som tränas i skolan för att bli så elaka som möjligt. Huvudpersonen Mao har bestämt sig för att slå ihjäl sin pappa, eftersom denne råkade trampa sönder Maos "Slaystation" med en sparfil med flera tusen timmar i Maos favoritspel på. För att lyckas med mördandet får Mao för sig att han måste bli en hjälte som i de serietidningar han läser.
disgaea314
Lärarna i demonvärlden är inte riktigt som i verkligheten.
Proppfullt med dialog
Därför kidnappar han hjälten Almaz och byter helt enkelt titel med honom. Mao blir hjälte och Almaz blir demon. Åtminstone enligt titeln innan deras namn. Det går så där för Almaz. Han kallas ena stunden för Fake Hero och i nästa för Demon Cosplay. Det här är typexempel på humorn.
   De första fienderna man möter har titlarna "Obviously Weak" och bestämmer sig för att spöa Mao eftersom han "fått så mycket uppmärksamhet på sin första dag i skolan". Sådan här skruvad humor är ständigt närvarande. Gillar man den inte, eller om man inte orkar med långa dialoger om smått meningslösa saker, lär man sitta och hamra på "skip"-knappen. Disgaea 3 är proppfull med dialog.
Slåss bland rutorna
Den andra hörnpelaren är striderna. De utspelar sig på begränsade inrutade banor och är turordningsbaserade. Först väljer du vilka av dina karaktärer som du vill ta med dig ut på krigsfältet, förflyttar dem och väljer om de ska anfalla, använda föremål, magi eller specialförmåga. När du agerat med alla karaktärer avslutar du din runda och då blir det fiendens tur. Så här turas man om till alla dina eller fiendens karaktärer är besegrade.
   Förutom vanliga attacker låser alla karaktärer snart upp olika specialare som ofta ger bättre skada, men som bara kan utföras om rutsystemets omgivning tillåter det. En annan finess är att man kan plocka upp sina karaktärer eller fiender och kasta iväg dem. Perfekt för att snabbt röra sig över stridsplanen eller kasta bort en jobbig fiende. En tredje finess är att karaktärer som står bredvid varandra ibland utför kombinationsattacker som ger extra mycket skada.
   Dessutom finns så kallade "geo blocks" som ger vissa rutor speciella förutsättningar, exempelvis ökad defensiv eller extra mycket erfarenhetspoäng.
disgaea33
Banorna som striderna utspelar sig på kräver ibland en del planerande för att du inte ska gå i en fälla eller klanta dig för att du missat någon detalj. Den usla kameran ställer till en del problem.
Smartast vinner
I så gott som alla fall vinner den sida som är mäktigast, men med smarta manövrar och en bunt karaktärer som är bra sammansatta och rätt utrustade kan man besegra fiender som är något över ens egen nivå. Sådant gillar jag. Rollspelsstrider där man vet hur det kommer att gå innan man börjar slåss är fruktansvärt tråkiga.
   Över huvud taget är striderna mycket taktiska. Det gäller att utnyttja sina resurser och försöka attackera smart. Om man inte ägnar sig åt att levla upp sina karaktärer på valfria banor kommer kampanjen vara riktigt tuff att klara ut.
Massor att göra
Den tredje och sista pelaren som Disgaea 3 vilar på är hubbvärlden. Det är här du köper vapen och utrustning, skaffar dig nya färdigheter eller besöker klassrummet. Även om spelet är väldigt begränsat så till vida att det bara består av hubbvärlden och de olika stridsplatserna innehåller det extremt mycket. Förutom att själva handlingen är lång finns det mängder av annat att utforska. Som till exempel att man kan ta sig in i varje föremål man har. Klarar man tio nivåer (fungerar som vanliga strider) inuti föremålet levlas det upp. Eller att man när som helst kan köpa till sig nya enheter som börjar på level 1, men snabbt kan levlas upp. Att skapa sin egen lilla armé med favoritenheter kan jag spendera timmar med. Alla är nämligen typiska Nippon Ichi-filurer. Småglinen i kattdräkter som slåss med stora fiskar, de klassiska pingvinerna som slåss med två knivar eller zombiesarna som kan kasta sitt huvud på fienden.
disgaea32
Här är hubbvärlden där man kan köpa saker, förbättra sina karaktärer, prata med knäppa typer eller rekrytera några av alla de filurer man besegrat i striderna.
Skattkista på glänt?
Disgaea 3 kräver att du har tid och att du gillar detaljstyrning på nördnivå. Planera vilka förmågor du vill ha, hur din armé ska se ut och vilka du ska försöka levla upp den närmaste tiden.
   Ett smalt rollspel för en smal publik, men om du gillar det har du gläntat på en överfylld skattkista. Nippon Ichi har gjort mängder av liknande spel med samma sorts humor som också är riktigt bra.
17 Kommentarer
Kommenterar som gäst
gastrikland_moi

erik

• Level 7 på Facebook.
9701268071ae21f0a8e0d9625358deac
Genre
Rollspel,Strategi
Utgivare
Nippon Ichi
Utvecklare
Nippon Ichi
Plattform
Playstation 3
Prisjakt
Release
2009-02-20
Sammanfattning
plus
  1. Massor med innehåll
  2. Kul strider
  3. Charmiga karaktärer
  4. Humoristiskt
  5. Mycket karaktärsförbättringar
  6. Udda
  7. Välj mellan engelskt och japanskt tal
minus
  1. Kass kamera
  2. Grafiken hade funkat på PS2
  3. Inte mycket nytt från Disgaea 2
  4. Ibland lite väl pladdrig dialog
8

Slutsats

En mycket stark åtta. Disgaea 3 kan räcka i hundratals timmar för oss som är tillräckligt nördiga att sitta och pyssla med olika enheter, vapen och specialkrafter. Den knäppa humorn, de strategiska striderna och de många charmiga karaktärerna är spelets största styrkor medan den usla kameran och att nästan inget hänt sedan Disgaea 2 är de stora nackdelarna. Jag tycker man kan kräva att Nippon Ichi gjort något extra till en ny konsolgeneration.
Bilder
116642
116643
screen1large
screen2large
screen3large
screen4large
screen5large
screen6large
screen7large
screen8large
screen9large
screen10large
screen11large
screen12large
screen13large
screen1large1
screen2large1
screen3large1
screen4large1
screen5large1
screen6large1
screen7large
screen8large
screen9large
disgaea31
disgaea2
disgaea4
disgaea34
disgaea35
disgaea36
#inlineditbutton