Demigod
Skrevs 2009-06-15 10:09:00 av Emmy Zettergren-Lindkvist
Vi har testat det nya strategispelet som bär tydliga spår av en annan strategiklassiker.
Många spelar Warcraft 3 för att det är ett riktigt bra strategispel. Men många spelar också Warcraft 3 för att det har ett intressant tilläggsläge: Defence of the Ancient - DOTA. Spelupplägget, där spelare på två lag styr var sin uppgraderingsbar hjälte och försöker förstöra motståndarlagets bas, har blivit ruskigt populärt. Därför är det inte så konstigt att vi nu får se ett spel som är helt baserat på just den idén.
storpuff

Bli en Gud!

När Demigod drar igång får vi en riktigt häftig historia serverad. Berättelsen utspelar sig i en värld där gudar och dödliga lever tillsammans med resultatet att det producerats en hel del blandraser – halvgudar. När så en dag en av gudarna missköter sig och blir utkastad från riket dyker plötsligt en plats som riktig gud upp. Åtta halvgudar får då chansen att i en turnering slåss om äran att bli uppgraderad och upphöjd bland de stora grabbarna. Och så tar spelet sin början.
   Här hade jag väntat mig en skön fortsättning på berättelsen med ett bra singelläge som efter varje del i turneringen upphöjde och rosade min valda halvguds framsteg. Men inte. Till skillnad från traditionella strategispel finns det inget riktigt singelläge med uppdrag och inlärningskurva. Istället är det pang på rödbetan och in i hetluften som gäller. För den som är helt obekant med DOTA eller strategispel finns det ingen som helst hjälp och spelet kan därför vara knepigt att sätta sig in i.
Demigod2
Upplägget på banorna är väldigt lika. Målet är oftast att ta sig förbi motståndarlagets försvar och förstöra huvudbyggnaden i basen. Trots att det rör sig mycket på kartan styr man dock bara sin egen hjälte.

Enkelt och komplext

Även om Demigod vid en första anblick ser ganska enkelt ut så döljer det sig ett djup bakom spelupplägget. Grundidén, att välja en halvgud och sedan ensam eller tillsammans med andra spelare eller datorn slåss mot ett motståndarlag, är basal. Det finns inget basbyggande och inga egentliga trupper som ska styras. Bara hjälten. Istället får de båda lagen understöd av försvarsbyggnader och datorstyrda trupper som helt lever sina eget liv. Det gör att det känns relativt enkelt till en början.
   Däremot finns det istället stora möjligheter att under matchernas gång förbättra både sin hjälte och sitt lags trupper och byggnader. Byggnaderna och trupperna förbättras främst genom att spelarna, för guld som ständigt och automatiskt tickar in, köper uppgraderingar som exempelvis gör byggnaderna starkare, guldflödet större eller trupperna mer tåliga. Hjälten kan i sin tur uppgraderas både genom att spelaren placerar ut erfarenhetspoäng och genom att spelaren utrustar sin hjälte med diverse rustningar, magiska drycker och olika artifakter.

Många valmöjligheter

Just möjligheten att förbättra både byggnader, trupper och hjälten gör att de flesta matcherna, trots sin ganska enformiga upplägg, ändrar karaktär från match till match. Valmöjligheten i uppgraderingarna är många och det är sällan man får möjlighet att använda alla under en spelomgång. Det innebär att det gäller att vara lyhörd inför svängningar i matchen och utveckla både sin hjälte och lagets resurser så att det gagnar den rådande situationen.
demigod4
Alla hjältar har sina egna inställningar och ju mer aktiv spelaren är i striderna desto snabbare ökar hjälten i nivå. För varje nivå kan spelaren sedan sätta ut poäng och modifiera sin hjältes egenskaper.

Varierade hjältar

En annan sak som ger variation till spelet är det faktum att de åtta valbara hjältarna är väldigt olika varandra och att varje hjälte, tack vare sina egenskapspoäng, går att spela på flera olika sätt. Att upplägget på matcherna också skiljer sig från varandra (ibland ska man bara förstöra motståndarens huvudbyggnad, ibland ska man döda ett visst antal motståndargudar etc) bidrar också till att matcherna känns ganska olika varandra.

Kan så mycket mer

På pappret har Demigod potential och med tanke på hur populärt DOTA är borde det vara mycket intressant för en stor målgrupp. Men tyvärr känns det trots sitt varierade upplägg för tunt.
   Att det inte finns något intressant läge för singelspel, det som erbjuds är ett turneringsläge och snabbmatcher mot datorn, är enligt mig ett minus. Med en så bra historia i grunden hade det varit mycket roligare att få ta sig an varje hjälte i tur och ordning och genom en intressant historia få lära sig spelets olika mekanismer innan man beger sig online.
   Ett annat minus är att det idag bara finns ett fåtal kartor. Trots relativt snygg grafik och bra struktur känns det snabbt upprepande. Att låta spelarna själva göra kartor skulle definitivt kunna höja upplevelsen.
   Känslan när man kört några matcher är med andra ord: var det här allt?

Har potential - men vänta

Jag tror att Demigod har potential att bli ett bra spel om det får tid utvecklas lite. För grundidén är bra och att klasserna känns väldigt balanserade är ett stort plus. Ett intressantare singelläge och lite fler kartor skulle dock lyfta spelet flera snäpp på skalan. Mitt råd är därför att vänta på en förhoppningsvis kommande demoversion, om det inte är så att ni vet med er att ni är helt sålda på DOTA-upplägget och kan tänka er att harva samma bana 1000 gånger.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • mylittleguy2_copy
    SlanT Jävligt underligt att de inte släppt ... 2009-06-17
    • MG4007
      EmmyZ (Emzis) Ja jag håller med om att det är märkl... 2009-06-17
MG4007

offline EmmyZ (Emzis)

30. Spelgalen. Communityredaktör. Ö-bo. Förlovad. Husägare. Kattälskare. Musikalisk. Estetisk. Mamma. Kinectägare. ME-frälst.
bcfdc0af4a760be83ccbb8e76a0adafb
Genre
Action,Realtidsstrategi,Rollspel
Utvecklare
Gas Powered Games
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2009-05-22
Sammanfattning
plus
  1. Många valmöjligheter
  2. Karaktärerna och dess egenskaper ger variation
  3. Balanserade klasser
minus
  1. Ingen bra singeldel vilket stänger ute nya spelare
  2. För få kartor
  3. Känns fattigt i det stora hela
6

Slutsats

Demigod har stor potential och skulle vara roligare med några små handgrepp, som exempelvis fler kartor. Bristen på en bra singeldel som lotsar nya spelare in i spelstilen gör också att det för många lär kännas svårtillgängligt. Grunden i spelet är dock bra och trots att det för vana strategispelare ser enkelt ut till en början märks komplexiteten i valmöjligheterna tydligt när svårighetsgraden ökar.
Bilder
ME00009158692
ME00009158702
ME00009149652
ME00009149662
demigodpc055
demigodpc051
demigodpc052
demigodpc053
demigodpc054
DemigodPCScreenshots22372Q
DemigodPCScreenshots22373s
DemigodPCScreenshots22374s
DemigodPCScreenshots22375s
DemigodPCScreenshots22376T
DemigodPCScreenshots22600D
DemigodPCScreenshots22601D
DemigodPCScreenshots22603D
DemigodPCScreenshots22604D
DemigodPCScreenshots22602D
dgodpc042
dgodpc044
dgodpc049
demigodpc062
demigodpc056
#inlineditbutton