Dementium: The Ward
Skrevs 2009-06-07 19:07:46 av Joel Andersson
Ett försök till att pumpa in nytt blod i skräckspelsgenren
Nintendo DS har inte direkt varit överöst med skräckspel, något som nu Renegade Kid försöker råda bot på med Dementium: The Ward. I dagarna utannonserades även uppföljaren under E3-mässan i Los Angeles, men vi börjar med att syna originalet.
dementium
Ett läskigt uppvaknande
Du vaknar hastigt upp utan att minnas vem du en gång var. Runt omkring dig är det mörkt, blodigt och du hör oroväckande ljud komma allt närmare. Disorienterad börjar du finna tecken på att du blev inlagd på avdelningen för psyksjuka för att du mördat din fru. Är detta sanningen eller vad är det som händer? Med bara en ficklampa börjar din jakt på svar bland de mörka korridorerna.
   Ungefär så här inleds Dementium: The Ward och som det brukar vara med skräckspel är kanske inte handlingen det mest episka som skrivits. Men det är inte heller det mest centrala för spelet då du snabbt får annat att tänka på.
s32712nds29
Med bara en ficklampa gäller det att utforska varenda vrå av det fördömda sjukhuset i jakt på svar.
Känslan är den rätta
Dementium lyckas verkligen förmedla de rätta skräckkänslorna direkt från start genom grafik och ljud. Det hela ses i första person i full 3D på ett för DS imponerande sätt med bra ljuseffekter och detaljerade miljöer bland de olika övergivna avdelningarna på sjukhuset. Med ett par hörlurar bidrar också ljudet till en klart ökad spänning.
   Framförallt till en början påminner det om Silent Hill när man söker av varenda vrå efter förvarningar om fiender och ledtrådar med sin ficklampa. Det gäller att leta noggrant och möjligen ta minnesnoteringar om vissa saker i sitt anteckningsblock för att kunna lösa pussel. Oftast missar man nog inte de skimrande föremål man kan undersöka och plocka upp, men gör man det så kan det bli jobbigt att bege sig tillbaka senare.
Monster lurar i mörkret
Du hinner precis hitta ett tillhygge i form av en påk när de första fienderna börjar anfalla dig från mörkret. De tidiga fienderna är visserligen inte så starka men det är inte helt enkelt att undvika att ta skada. Lyckligtvis befinner du dig på ett sjukhus så läkemedel är inte en bristvara, åtminstone inte till en början. Fler vapen, som pistol och hagelgevär, blir tillgängliga genom spelets gång och det går att upptäcka olika svagheter hos fienderna.
   Kontrollen är baserad på den som finns i Metroid Prime Hunters och den är lite speciell på så vis att man kan råka fumla mellan vapen och ficklampan till exempel i en stressad situation. Mixen mellan att ena sekunden använda pekpennan till att nästa komma åt axelknapparna och sedan fatta pekpennan snabbt igen är kanske inte den ultimata lösningen. Om inte annat så ökar den åtminstone stressen i trängda situationer.
Jobbigt att inte spela linjärt
Som nämnt ovan så är alltså inte fienderna omöjliga att handskas med men svåra att konfrontera utan att ta skada. Ett problem uppstår då du har rensat ett rum på fiender och återställt din hälsa med kringliggande mediciner för att söka av rummet i lugn och ro. Så fort du kanske tvingas återvända till samma rum för att kolla någon detalj har omedelbart alla fiender återuppstått, en trend som inte gäller för läkemedlen. I grunden ligger också en autosparfunktion aktiverad som kan göra det svårt om du känner att du nog borde hanterat en situation annorlunda för framtiden i spelet.
s32712nds41
Skrämmande kort, men mycket bra
Dementium gör det mesta rätt och är nästan säkert det bästa skräckspelet till DS hittills. Styrkorna ligger i grafiken, ljudet och känslorna dessa framkallar medan kontrollen och den omedelbara återväxten av fienderna kan vara lite knepiga att hantera. Ett par bossar är ganska kluriga medan oftast pusslen har relativt uppenbara lösningar om man bara hittat alla ledtrådar.
   Tyvärr är Dementium en mycket kort upplevelse, uppdelat på 18 mikrosmå kapitel. En genomspelning lär räcka för de allra flesta och allt detta sammantaget hindrar spelet att nå de absoluta toppbetygen, men åttan var mycket nära. En riktigt trevlig bekantskap och definitivt något alla som tycker om skräck borde ge en chans.
0 Kommentarer
Kommenterar som gäst
Bild_84

online Mugen

Matematiker som förutom att spela spenderar fritiden på att sova, resa, spela tennis och se på fotboll. Allätare av TV- och PC-spel. Började skriva för Level 7 i mars 2007 och driver sedan augusti...
a5d1dafda50ee7fad376da574efee66e
Genre
FPS,Skräck
Utvecklare
Renegade Kid
Plattform
Nintendo DS
Prisjakt
Release
2009-05-22
Sammanfattning
plus
  1. Grafiken
  2. Ljudet
  3. Skräcken
minus
  1. Kontrollen
  2. Fiendernas återupplivningstid
  3. Kort
7

Slutsats

Dementium: The Ward lyckas bra på många plan. Framförallt med grafiken, ljudet och effekter från dessa som vissa stunder ger en kalla kårar längs ryggraden. Utforskande av de mörka vråerna är uppblandat med pusslande och fiendekonfrontationer i en bra mix. Kontrollen är lite speciell och ökar ibland stressen i pressade situationer, hur man nu vill tolka det. Fler svagheter finns i att det är kort och inte ger något klart återspelarvärde. Helheten är dock väldigt bra och åttan låg nära.
Bilder
dementiumtheward1
dementiumtheward2
s32712nds71
s32712nds72
s32712nds69
s32712nds68
s32712nds67
s32712nds66
#inlineditbutton