Defiance
Skrevs 2013-05-02 16:03:00 av Viktor Eriksson
Defiance är Trion Games nya satsning inom MMORPG-genren. En upplevelse som inte bara skiftar mellan roll- och actionspel utan även spel och tv-serie.
Okej, först så kan nog ett litet förord vara på sin plats. Defiance är ett MMORPG och upplevelsen av spelet är därför något orättvis att tränga in inom ramen för den tid jag lägger på att recensera det. MMOs är stora, komplexa och levande saker som förändras och utvecklas med tiden och ofta i förhållande till communityt samt hur bra spelet i sig lyckas på marknaden. Detta är alltså en recension av Defiance, men en som är begränsad till de första veckorna av dess livslängd. Den här recensionen kan inte ta hänsyn till förbättringar och försämringar som ligger i spelets framtid. Då var det sagt.
Defiance_420
Världens första transmediala spel?
Defiance är inte bara namnet på ett massivt onlineactionspel i tredjeperson där du spelar som en vrakplundrare som leker runt på en postapokalyptisk planet en gång känd som jorden. Det är också en tv-serie på samma tema som nu sänds på den amerikanska kanalen Syfy. Tanken är alltså att händelserna i spelet Defiance ska påverka tv-serien Defiance och tvärtom. Utvecklaren Trion Games, tidigare mest kända för Rift, har gått så långt som att kalla det för världens första transmediala spel. Något som kanske hade varit sant om nu inte Enter the Matrix hade släppts, för över tio år sedan. Likväl är konceptet intressant. Huruvida det kommer att förbli främst en gimmick eller utvecklas till något av faktiskt värde kommer däremot givetvis bero på spelet och TV-seriens framgång.
   
Trasslar in sig
Själva spelvärlden och historien lämnar än så länge mycket att önska i form av engagerande narrativ och karaktärer att bry sig om. Defiance är den typen av science fiction som tycks förväxla historiedjup med komplexitet och trasslar in sig i onödigt plottrigt världsbyggande fyllt av irrelevanta detaljer som inte leder till någon större slutkläm. Visserligen har Halo-böckerna visat att det tydligen finns en publik för den typen av torrt historieberättande, men där Halo kunde hänga om sitt fnöske på en fantastisk spelmekanik är Defiance just nu mest en skaplig Borderlands-klon strösslad med tekniska problem och buggar.
Defiance_1
Shoot n loot - Sloot
Själva grunden till spelmekaniken är det egentligen inte så mycket att klaga på mer än tekniska problem som orsakar krascher, sänkt bilduppdatering, inhoppande objekt och liknande. Defiance är en solid shooter som bjuder på familjära men stadigt designade uppdrag som du tacklar tillsammans med dina medspelare. Vapenarsenalen har en del kreativa egenheter, rollspelselementens tröskel är lagom låg och särskilda händelser kallade "arkfalls" där rymdskepp fyllda med värdefulla resurser rasar ner på den spruckna planeten och skapar kaos bland plundrarna är exempel på när spelets berättelse och spelmekanik hittar hand i handske.
Mekaniskt beroendeframkallande
Problemet är att Defiance ofta känns som att det är designat av en maskin. Trots sin ganska basala struktur har det en förmåga av att vara beroendeframkallande. Jag vet att många tycker att ordet är något positivt inom spelvärlden, men här skulle väl i så fall ett mer korrekt ord vara "tidsslösande". Defiance är fullt av klassiska designknep som är till för att locka spelarna kvar vid skärmen trots att de inte utvinner något av större värde. Självuppfyllelsen man får av att göra uppdrag och uppgradera sin arsenal rinner snabbt av och istället börjar man ifrågasätta vad man egentligen investerat sin tid i.
Defiance_8
Finns det hopp i sikte?
Det går att hoppas på att Defiance istället hänger upp sig på sitt världs- och historiebyggande kopplat till tv-serien (som för övrigt inte ens är planerad att sändas i Sverige). Något som det alltså inte heller lyckats med än så länge. Kvar är ett medelmåttigt onlineactionspel med en del intressanta idéer som utvecklarna tyvärr inte lyckas realisera.
   Jag skrev i början att jag förstås inte kan ta i akt hur Defiance kommer att vara i framtiden, men jag kan i alla fall ge en prognos om att det ska mycket till för att jag skall rekommendera det till någon.
Vi fick spelet av Indigo Pearl.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
  • Untitled
    Bumpi Jag håller helt med. Jag har spelat i... 2013-05-02
81f92180f35059d5123e956f2fe6cbc6
Genre
Action
Utgivare
Trion Worlds
Utvecklare
Trion Worlds
Plattform
PC
Release
2013-04-02
Sammanfattning
plus
  1. Mäktiga "arkfalls"
  2. Roliga vapen
minus
  1. Väldigt buggigt
  2. Platt historia
  3. Identitetslöst spelande
  4. Gimmick-igt
5

Slutsats

Defiance må vara ett väldigt ambitiöst projekt. Att länka ihop ett massivt onlineactionrollspel ihop med en TV-serie är en smart idé men en som mest känns som en gimmick. Historien är oengagerande och spelandet mediokert och monotont. För att inte tala om alla myriader med buggar som trasar sönder upplevelsen.

Bilder
defiance-game
#inlineditbutton