Dead Space Extraction
Skrevs 2009-09-30 20:58:00 av P-A Knutsson
Dead Space var ett av förra årets bästa spel, men fungerar konceptet som en rälsskjutare?
Eftersom jag är oerhört svag för skräckfilmer som utspelas i rymden, gärna på ett slitet rymdskepp, var det inte konstigt att jag föll pladask för Dead Space. Varje minut av Isaacs desperata kamp ombord på USG Ishimura var en plågsam njutning, och tack vare filmen Downfall samt den röstsatta serien fick universumet ännu mer kött på benen. Kött som gör att jag vill veta ännu mer – spela ännu mer. Trots det blev jag ytterst skeptisk när Extraction utannonserades till Wii, kan stämningen överleva den tekniska nedgraderingen?
En sluten början
Hjälmen, hälsomätaren, vapnen – en rysning av igenkännande går längs min ryggrad. En stund senare sitter jag och fånler. De som har spelat igenom Dead Space kommer att känna igen Extractions startområde, spelet inleds nämligen på exakt samma plats som originalspelet avslutades på. Fast innan helvetet brutit lös. Transportband, paneler och glaskupoler – minnena sköljer över mig.
   Vi får följa en grupp gruvarbetare som ska transportera artefakten ”the marker”. Till en början är allt normalt, och man kan se en mängd dussinarbetare som drar sitt strå till stacken. Att se området innan kaoset startar är en gemytlig upplevelse, och när det oundvikliga inträffar sker det på precis rätt sätt. Förvirring, kaos, blod.
En nedgradring som kom av sig
Rälsskjutare. Ett ord som fick många Wii-fans att åka till gnällbältet för att kunna klaga extra mycket på EA. I min mening är det just rälsskjutandet som räddat kärnan i Dead Space. Trots de tekniska begränsningarna är både kontroll och grafik på topp.
   Trots en betydligt svagare hårdvara lyckas Extraction bibehålla inramningen från sitt fullvuxna syskon. Detaljerade miljöer, välanimerade karaktärer, äckelfula fiender – allt finns kvar. Att spelet skulle vara så likt PS3/360-spelet hade jag inte ens vågat hoppats på. Självklart ser Extraction betydligt sämre ut, men imponerar stort ändå. Jag skulle till och med påstå att det är ett av maskinens absolut snyggaste spel. Om inte det snyggaste.
   Däremot har det ljudmässiga tagit ett rejält kliv bakåt. Röstskådespelarna är bra och effekterna i sig är det inget fel på. Problemet är att ljudbilden är extremt platt, speciellt i jämförelse med Dead Space. Att jämföra Wii-ljudet med PS3-spelets DTS-spår är såklart inte rättvist, men med tanke på hur viktigt ljudet är för skräckkänslan önskar jag att utvecklarna lyckats överträffa sig själva på ljudfronten också.
dseslasher01beforebmpjp1400080608
Ovanligt nog är headshots inget att rekommendera, istället är det armarna som ska skjutas av.
Instabil skräck
Kontrollen fungerar i stort precis som alla andra rälsskjutare på Wii. Sikta på skärmen, skjut. Enkelt och fungerande. Irriterande nog måste Nunchucken vara inkopplad, trots att den enbart används för att välja vapen och utföra melee-attacker. Det gör att jag varken kan använda den fantastiska NERF-pistolen, eller ge extra stabilitet åt siktet genom att använda båda armarna. Med tanke på hur mycket kameran rycker och skakar känns det som ett medvetet beslut, ett försök att skapa en panikkänsla.
   Riktiga skräck- och panikkänslor är det dock ont om. Inramningen är riktigt välgjord och miljöerna är fortfarande fruktansvärt stämningsfulla, men eftersom man hela tiden har blicken riktad dit fiender kommer ifrån tar panikens klor aldrig tag i spelaren. Inget kan smyga sig på spelaren bakifrån, inget kan göra illavarslande ljud bakom dig. Allt som är farligt är alltid direkt framför spelaren, resten är inget att bry sig om.
En doft av arkad
Detta är såklart fullt normalt i en rälsskjutare. Sett ur det perspektivet bjuder Extraction på det bästa jag stött på i genren. Blandningen mellan actionfyllda och lugna partier är mycket bra. Man ser hela tiden spelvärlden från någon av huvudkaraktärernas ögon, vilket gör storysekvenserna oerhört intensiva. Det hela påminner om en interaktiv film – gjord på helt rätt sätt.
   Spelmässigt finns det inte heller mycket att klaga på. Fienderna är i regel ganska långsamma, och de hoppar sällan fram mitt framför spelaren. Är man inte snabb med att skjuta av deras lemmar kan det dock snabbt bli knivigt – även på den lägsta svårighetsgraden.
   Förutom en mängd olika vapen har spelaren tillgång till stasis och kinesis. Precis som i Dead Space används den förstnämnda för att frysa fiender, medan olika föremål kan plockas upp med kinesis. Just upplockandet blir ibland lidande av rälskameran. Att missa ammunition är inte hela världen, men de gånger kameran snabbt sveper förbi textloggar och vapenuppgraderingar blir man irriterad – speciellt när kameran står stilla ett tag med det missade föremålet precis utanför bild.
deadspaceextractionwii0011763462842
Huvudäventyret är sex-sju timmar långt, och kan spelas ensam eller med en kompis.
Ett riktigt spel
Dead Space Extraction kunde ha varit ett snabbproducerat spinoff-spel, men är istället det motsatta. En suveränt berättad historia i en oerhört läcker förpackning. Spelet når inte samma audiovisuella nivåer som sitt syskon, men det grafiska är inte långt efter. Oväntat nog gäller detsamma även det spelmässiga – i alla falla skjutandet.
   De klagomål jag har på spelet är främst typiska rälsskjutarproblem, som att inte kunna plocka upp saker precis utanför bild, vetskapen om att fiender alltid kommer rakt framifrån, samt antalet speltimmar. Något som däremot kunde ha slipats till lite är bosstriderna . Sedan hade det varit kul med fler alternativa vägar och mer interaktivitet. Men det är inga jättemissar. Dead Space Extraction är riktigt bra.
   För att spela Extraction behöver man inte ha klarat Dead Space, man det rekommenderas starkt. Spelet står bra på egna ben, men riktar sig främst till alla som redan fastnat för den döda rymden.
2 Kommentarer
Kommenterar som gäst
zombie5

offline cmd

Spelar just nu!
f2c1c3c2a5a13c0a9b623d226a60611b
Genre
Ljuspistol,skräck
Utgivare
EA
Utvecklare
Visceral games
Plattform
Wii
Prisjakt
Release
2009-10-09
Sammanfattning
plus
  1. Mycket bra tempo
  2. Suverän handling
  3. Riktigt snyggt
  4. Roliga vapen
minus
  1. Ganska kort äventyr och få saker att underhålla sig med efteråt
  2. Stundtals svårt att sikta
  3. Lite platt ljudbild
8

Slutsats

Dead Space Extraction är en rälsskjutare, med allt vad det innebär. Kameran är låst, likaså de rutter som ska avverkas. Dessutom tar spelet slut på runt sex timmar. Tack vare en suveränt berättad historia, underhållande strider och läcker grafik ställer sig dock Extraction en bra bit över liknande spel i genren. I min bok är spelet till och med ett av de bästa till maskinen. Riktigt synd att det inte finns mer att göra efter äventyrets slut bara.
Bilder
deadspaceextractionwii002
deadspaceextractionwii001
dseattack01bmpjpgcopy
dseheadless01bmpjpgcopy
dselurker01bmpjpgcopy
dseslasher01beforebmpjp
dseslasher01beforebmpjpgcopy
dseslasher02afterbmpjpg
dseslasher02afterbmpjpgcopy
glowleaperbmpjpgcopy
glowslasherbmpjpgcopy
#inlineditbutton