Crysis: Warhead
Skrevs 2008-09-24 13:14:00 av Sandman
Bra action levererad med mer optimerad grafik. Crysis är tillbaka i form av Warhead.
Crysis var på många sätt en milstolpe i spelbranschen och satte helt klart nya standarder för vad man kan göra med en grafikmotor, samtidigt som spelet ställde helt nya krav på hårdvaran. Jag är en av dem som uppdaterade hårdvaran enkom för Crysis skull och njöt av spelet i fulla drag.
30153CrysisWarheadBoxCrop

Liknar originalet

Crysis: Warhead är ingen uppföljare. Spelet är i stort sett precis likadant som Crysis och förutom ytterst lite variation i vapen och fiender så känns det som om man spelade samma spel igen. Det är i sig inte negativt och Warhead kräver heller inte Crysis utan är ett fristående spel. Storyn i spelet kräver inte ens att du spelat Crysis.
   Den mest uppenbara skillnaden är att du inte spelar Nomad utan Psycho, och att du befinner dig på andra sidan ön under hela uppdraget. Det är intressant med en annan vinkel på händelserna, men i grund och botten skiljer det sig inte så mycket. Om man älskade Crysis och vill ha mer av samma vara så är Warhead ett bra val då det är förhållandevis billigt och låter en försjunka i de underbara miljöerna som bara CryENGINE kan rita upp.
   Grafiken är i princip densamma i Warhead och skiljer sig inte nämnvärt från originalet. Däremot så känns motorn mer optimerad för hårdvaran och det flyter på bättre. Jag spelade i upplösningen 1920x1200 på högsta inställningarna och det var helt klart bättre flyt i Warhead än i Crysis, där jag var tvungen att gå ned i upplösning. Crytek säger själva att dom optimerat Warhead mer och det märks.
CrysisWarheadE341434535528

Mer som film

Utöver själva spelandet skiljer berättandet i Warhead sig markant från Crysis där man följde alla händelser ur Nomads ögon, likt Half-Life serien. I Warhead är klippscenerna bra mer filmiska och Psycho själv har en framträdande roll med sin brittiska brytning och sitt hårdföra sätt. CryENGINE imponerar minst sagt, men frågan är om den kanske inte riktigt klarar av att animera karaktärer för att dessa scener ska kännas helt äkta. Vi står vid en brytpunkt där grafikmotorer snart kommer kunna prestera det som hittills har krävt för-renderade sekvenser inköpta från 3D-studior. Men det ställer också högre krav på spelskaparna som måste kunna återskapa samma känsla som dessa studior har år av erfarenhet av. Jag tror inte vi är där ännu, tyvärr.
   Men klippscenerna bidrar till en mer filmisk känsla i hela spelet, vilket faktiskt gör att storyn känns mer gedigen. Till skillnad från första spelet så handlar Warhead mest om att man ska följa efter en container och ta den i besittning. Det ger ett mer konsekvent mål och hjälper till att hålla ihop spelet.

Action!

Warhead är ett solitt action-spel. Det är sällan man får ta en andingspaus och det finns inga pussel att lösa eller sekvenser som är lugnare. Det är snarare så att actionscenerna avlöser varandra och det var inte ovanligt att jag flydde en fight bara för att komma in i nästa kluster med koreaner som mer än gärna ville köra köttmos av mig. Utöver en sekvens där man mejar ned fiender från ett tåg så befinner man sig till fots i stort sett hela spelet. Stridsvagns-sekvensen från första spelet återfinns inte i Warhead, och inte heller VTOL-sekvensen (som tur är). Man får köra svävare under en period, men det är inte nödvändigt.
   Det finns också färre smyg-tillfällen i spelet. I regel är det bara pang på som gäller, ett koncept som Crytek levererar med besked. Ett litet antiklimax i slutet är att den Korean som snuvar en på konfekten i mitten av spelet återkommer i slutet för vad man anar är en slutfight. Men istället utspelar sig allt i en klippsekvens. Snopet! Istället är slutbossen är en likadan maskin som i Crysis. Nu har du dock tillgång till en långt mycket bättre puffra vilket gör att bossen blir på tok för enkel att ta hand om.
CWHFirstLook2968181006

En helkväll

Crysis: Warhead är verkligen inte ett långt spel, jag spelade igenom det på ungefär fyra timmar och även om det är lite längre än Half-Life Episode 1 och 2 så kör du igenom hela spelet på en kväll. Spelet kostar ungefär 300 kronor så man ska inte förvänta sig en långkörare. Men precis som sin föregångare är Warhead väldigt fritt och du kan spela det på många olika sätt vilket gör att varje sekvens blir annorlunda.

Korkade Koreaner

Året är 2008 och jag anser faktiskt att fiendernas AI borde kunna gå att göra bättre. Om jag knäpper en kille så borde hans polare faktiskt sluta springa åt samma håll. De borde ta skydd, reagera på vad som händer. AI'n i Warhead är med andra ord lika usel som den var i Crysis. Det krävs stora förbättringar på det här området. Visst, i den täta djungeln ser man inte fienderna så lätt och man kan ju kanske ge efter lite på intelligensen då. Men jag saknar verkligen smartare fiender, speciellt från ett spelföretag som slår sig över bröstet angående AI'n.
   På många sätt är Warhead bättre än sin föregångare. Delvis för att det har ett mycket högre tempo men också för att storyn är kortare och mer koncis. Och gillade du Crysis borde du även köra igenom Warhead.
7 Kommentarer
Kommenterar som gäst
sandman4

offline Sandman

Kallar mig Sandman och är skaparen av det innehållsystem som driver hela Level 7.
739aa0cc40a45fdb944ec8f6e4ab27de
Genre
Action
Utgivare
EA Games
Utvecklare
Crytek
Plattform
PC
Prisjakt
Release
2008-09-19
Sammanfattning
plus
  1. Grafiken
  2. Den lite mer filmiska känslan
  3. Mer action
minus
  1. Tunnare story
  2. Snabbt genomspelat
8

Slutsats

Crytek svarar med besked på den kritik som de fått. Warhead är mer action, har högre tempo och mer intensivt än sin föregångare. Men den mer komprimerade storyn gör också spelet mycket kortare. En helkväll bland buskage som bara Crytek kan skapa ger den en helgjuten åtta i alla fall.
Bilder
72122200808111657190big
72122200808111657191big
72122200808111657192big
72122200808111657193big
72122200808111657204big
72122200808111657206big
72122200808111657207big
72122200808111657208big
721222008081116572110big
72122200808111657219big
CWHFirstLook1
CWHFirstLook2
CrysisWarheadE31
CrysisWarheadE32
CrysisWarheadE33
CrysisWarheadE34
CrysisWarheadE35
#inlineditbutton