Brothers in Arms Hells Highway
Skrevs 2008-10-16 08:47:00 av Beats
Kraftigt försenat men nu är det här. Var det värt väntan?
I en gammal nyhet här på Level 7 står det att Hell's Highway blir försenat. Det kommer att släppas först under första kvartalet 2007. Nu har verkligheten hunnit ikapp spelet, som faktiskt släppts, men kanske inte fått det genomslag som det hade fått om det hade kommit som först planerat 2006. Idag känns istället Brothers in Arms ganska gammalt och mossigt. Men räds inte, några små guldkorn finns ändå att glädjas åt.

Känn historiens vingslag

I september 1944 genomfördes Operation Market Garden som ett kraftslag mot tyskarna och ett försök att avsluta Andra världskriget. Tanken var enkelt sagt att skapa en korridor in i Tyskland som britterna skulle kunna avancera igenom. I spelet får vi följa den 101:a luftburna divisionen som hade till syfte att säkra broar i området kring Eindhoven. Operationen gick dock åt pipsvängen även om 101:a divisionen klarade sin del. Tur var väl det för grabbarna i Brothers in Arms för då finns det ju utrymme att lägga sin energi på en seg och snyftig sidohistoria. De som sett några krigsfilmer känner säkert igen sig i soppan och de utdragna filmerna mellan striderna syftar bättre som kisspaus än som stämningshöjare.
144411
En tysk bakom ett par sandsäckar botas enklast med en granat.
Kontrollera dina olika trupper
Det är istället under striderna som det gäller att hålla tungan rätt i mun. Med normal svårighetsgrad är nämligen Brothers in Arms allt annat än en enkel match. I förstapersonläge styr du själv sergeant Matt Barker men i de flesta fall har du även kontroll över minst en grupp soldater. Dessa kan ha lite olika huvudvapen och går under namn som till exempel Assault, Machine Gun eller Bazooka. Just namnen skvallrar lite om hur du ska använda dem. Assault passar som gruppen som springer runt och flankerar fienden medan Machine Gun-gruppen ger täckande eldgivning. Systemet i spelet fungerar så att alla fiender har en röd punkt över sin grupp. Om du eller några av dina medsoldater skjuter mot dem kommer punkten fungera som en mätare. När mätaren tömts tar fienden nämligen skydd och blir betydligt svårare att träffa men ger även ett gyllene tillfälle att avancera och förbättra din och dina gruppers positioner. Det är också här som spelets styrka ligger.
Strategi som ibland blir lidande
Strategidelen är verkligen ett trumfkort och för att utnyttja alla möjligheter finns också en strategisk karta ständigt att tillgå. Skyddsmöjligheterna är A och O och den som tror att det ensam går att avgöra striderna biter snart i gräset. Dock gör dina trupper oftast inte grovjobbet utan lyckas i bästa fall fälla en fiende eller två. Deras eldgivning syftar mest till att hålla fienderna stilla bakom skyddsvallarna. Det blir till att själv göra de betungande sysslorna och antingen sätta en kula i skallen på en tysk som kikar upp över sandsäckarna eller kanske bränna in en granat i gruppen. Detta verkar vara något som fienderna också förstått och även om det rör sig om en enda soldat, beskjuten från alla håll kan du ge dig tusan på att han smyger upp bössan och skjuter just dig. Bristerna i de strategiska elementen är att de linjära banorna förvisso är väldigt långa men inte speciellt breda. En mer öppen lösning hade helt klart gynnat de strategiska lösningarna som nu får lida i onödan.
144412
Med en Bazooka i gruppen blir livet lite enklare
Många brister små…
Ett annat problem som Brothers in Arms dras med är den krångliga kontrollen. Det fungerar långt ifrån perfekt att ta sig runt, kommendera trupperna och försöka ta skydd. Speciellt truppernas förflyttning är onödigt omständlig och ofta skickas trupperna iväg i fiendernas eldgivning istället för att stanna kvar bakom sitt skydd och ge eld.
   Det känns också lite styltigt att förflytta sig, men då spelet inte är speciellt snabbt utan mer inriktat på strategi blir skadan inte helt förödande. Mer förödande är den otroligt dåliga AI som spelet dras med. Fienderna har noll koll på vad som borde göras. Det minst logiska när man som fiende ligger tryckt bakom en sandsäck och kulorna smattrar över huvudet samtidigt som de upptäcker att de blir flankerade borde inte vara att ställa sig upp och stå still. De värderar samtidigt ett skydd av gamla murkna plankor lika högt som en skyttegrav. Den artificiella intelligensen räddas mest av att fienderna ofta måste ligga still och trycka bakom sina egna linjer då eldgivningen är som intensivast. För några taktiker är de inte, vilket känns trist i ett taktiskt spel. Buggar och småmissar är också vardagsmat i Brothers in Arms. Åren av försening hjälpte tydligen inte till för att inte gevären skulle sitta kvar i luften då fienderna fallit.
144413
-Fienden är åt andra hållet! Ett typiskt fall för spelets intelligens.
…blir snart en stor å
Jag tröttnade ganska snabbt på Brothers in Arms. Omspelningsvärdet är också ganska lågt då det egentligen inte finns speciellt mycket mer att göra i spelet än att ta sig igenom storyn. Inget extra för den flitiga spelaren här inte och då onlineläget är en riktigt trist och oinspirerad historia är det tur att kampanjen är ganska lång och intensiv. Online märks det snabbt att spelet inte riktigt är up-to-date och det lever inte i närheten upp till spel som Call of Duty eller Battlefield: Bad Company. Läget känns helt enkelt som en efterkonstruktion för att det borde finnas där.

Tröttsamt krigande håller inte hela vägen

Det finns kvalitéer i Brothers in Arms: Hell’s Highway. Ett bra koncept med långa banor i ett taktiskt spel drunknar dock i små brister som krånglig kontroll, halvtaskig grafik med onödiga buggar för att inte tala om hjärndöd AI. Mellan varven sitter jag på helspänn men att behöva spela om ett parti blir otroligt frustrerande. För trots ett bra koncept vill jag inte se Brothers in Arms igen efter att sluttexterna rullat. Brothers in Arms erbjuder en lagom dos av krig för någon timme men det står sig inte i längden. De allierade vann Andra världskriget, men i Operation Market Garden blev det nederlag. Detsamma gäller för Hell’s Highway.
5 Kommentarer
Kommenterar som gäst
  • member_male
    liquidCombust btw ni verkar ha liten koll på vilka ... 2008-10-18
  • member_male
    liquidCombust Kan inte riktigt hålla med om en 5a, ... 2008-10-18
    • IMG2020
      Beats Kanske är för att du spelar det till ... 2008-10-20
    • member_male
      liquidCombust allt som allt, skulle jag ge det en 7a 2008-10-18
IMG2020

Beats

Björn heter jag, pluggar och bor i Stockholm. Är en allätare av spel som spelat så länge jag minns.
89f0693c938cbfaafed6a6f58d5e77f1
Genre
Action,
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Ubisoft
Plattform
Xbox 360, Playstation 3, PC
Prisjakt
Release
2008-09-25
Sammanfattning
plus
  1. Taktiskt
  2. Långa banor och kampanj
minus
  1. Fienderna saknar helt intelligens
  2. Tröttsamt i längden
  3. Oinspirerat onlineläge
  4. Varken snyggt eller buggfritt
  5. Storyn är en lång klycha
5

Slutsats

Brothers in Arms: Hell's Highway kanske inte är ett spel från helvetet men kvalar knappast in bland de bättre titlarna. Vi bjuds på en seg historia som förvisso håller i historiska mått men inte i längden. Dålig AI, krånglig kontroll och grafiska missar drar ner de bättre taktiska inslagen. Att onlineläget är något av ett fuskbygge gör knappast saken bättre. För ensamspelaren och krigsfantasten bjuder Brothers in Arms: Hell's Highway på en okej kampanj men de flesta gör nog bäst i att låta bli.
Bilder
45026200712132027143big
45026200712132027154big
45026200712132027120big
45026200712132027131big
45026200712132027142big
ME00007198292
ME00007198282
ME00007198272
ME00008331372
ME00008331362
ME00008331352
48516200604281303500big
screen2large
screen3large
screen4large
screen5large
screen1large
144410
144410
144410
144410
144410
#inlineditbutton