Branschens extrema pr-styrning
Skrevs 2012-11-06 15:39:00 av Erik Hansson
Jag hade fyra inplanerade intervjuer under Gamex. Om de säger något om spelbranschen för tillfället så är det ett ganska sorgligt tillstånd den befinner sig i.
simcity2013
Jag träffar först en producent för nästa års Sim City som alltså gör ett spel om hur det är att vara borgmästare i en stad. Men när jag vill prata politik så slingrar han sig så mycket att han nästan ramlar ur stolen (in my mind). Nej i Sim City är man en borgmästare helt utan politik, för det är så man trampar på minst antal tår. Här är spelet bara ett verktyg och allt annat ligger i spelarens händer. Politik är livsfarligt och invånarna i Sim City är glada konsumenter.
En stund senare sitter jag med en en annan producent medan han visar sin senaste skapelse. Ett actionspel som jag tyvärr skrivit under på att inte omnämna förrän i december. Medan han förklarar spelets upplägg och visar dess funktioner känner jag ett visst intresse trots den överbefolkade genren.
   Sedan kommer huvudpersonen till en bordell, producenten pekar på en kvinna och en köpsymbol dyker upp på skärmen. Varpå han säger "ammo är inte det enda som kan köpas för pengar, höhö". Utvecklarna har alltså lagt ner några dagars utvecklingstid på att göra det möjligt att köpa sex i deras titel. Det är så pinsamt det kan bli.
dead-space-3-co-op
Därefter är det dags för ännu ett test av Dead Space 3. Det mest intressanta med det är att hela den här pressturnén som EA skickat ut Visceral Games på är för att de ska övertyga oss om att de inte alls lagt in co-op för att göra serien "mer tillgänglig" som de sa innan. Det finns jättebra anledningar till att co-op är med och det är värt en dyr pr-turné att få media att förstå det.
Sist har vi ett test av Company of Heroes 2. Ett spel som utspelar sig i ett av de grymmaste och brutalaste krigen i världshistorien. Tiotals miljoner oskyldiga dog och i Ryssland utrotades nästan en hel generation unga män. Det civila lidandet var enormt på grund av bland annat svält, sjukdomar och utrensningar.
   Men Relic vill inte ha med något sådant. Company of Heroes 2 är ett krigsspel som ska vara "underhållande". Inget annat. Realismen i spelet sträcker sig till hur snö och kyla påverkar spelets enheter. Räkna med att dagens generation spelare kommer veta mer om hållfastheten hos is än om det mänskliga lidandet på östfronten.
Spelbranschen är så mycket mer än de här fyra exemplen, men extrem pr-styrning och sexism är fortfarande alltför vanliga ingredienser i den del av branschen som syns mest.
14 Kommentarer
Kommenterar som gäst
#inlineditbutton