Anno Create a New World
Skrevs 2009-06-06 09:41:00 av P-A Knutsson
Skapa Ö-samhällen med din Wii.
Anno-spelen har rönt framgångar på PC sedan slutet av 90-talet. Serien har dock aldrig lyckats få sitt stora genombrott, trots hyfsade försäljningssiffror och bra kritik. Kanske kan det vara anledningen till att Anno-världen expanderar till Wii och DS.
Bosättare på Wii
För er som inte är bekanta med Anno-serien kan den närmast beskrivas som en variant av The Settlers-spelen. Du ska landsätta dig på en relativt liten ö och ska där lägga grunden till ett samhälle genom att bygga upp alla de olika komponenterna som ett sådant kräver. Du behöver resurser som ved och järn vilket du enbart kan få genom att upprätta gruvor och de tillhörande bearbetningsstationerna. Du behöver även mat och mjölk vilket du kan få genom fiske och uppfödning av boskap. Ju större och bättre samhället blir desto högre krav ställer befolkningen. I början nöjer de sig med en enkel kyrka, men ganska snart kräver de allt från skolor till kryddor och kläder. En mer civiliserad befolkning är dock villig att betala mer i skatt, så det är bäst att hålla dem nöjda och glada.
   Det är upp till dig att kontrollera så att ekonomin går ihop med uppbyggnaden, resursbehoven, utforskandet av den nya världen och krigandet som det medför. I Wii-versionen av Anno finns det två olika lägen att spela: Story Mode och Continous Play, båda kan dessutom spelas med simpla co-op inslag. Story Mode är som namnet antyder spelets handling, medan Continous Mode låter dig hoppa in i en värld och bygga i godan ro utan stress. En bit in blir det däremot tvärtom eftersom svårighetskurvan i storyläget sakta kryper uppåt, samtidigt som frispelandet snabbt blir svårare och svårare.
anno4
Tack vare den smarta byggmenyn går det snabbt att placera ut vägar och byggnader.
En stor skopa barnslighet
Anno Create a New World är faktiskt inte seriens första konsolsteg, en DS-version av 1701 som släpptes i mitten av 2007 var först ut. Det spelet gick antagligen förbi de flestas radar, men personligen fastnade jag rejält för mixen av enkelhet och djup. Allt från byggande till diplomati sköttes via lättförståeliga ikonmenyer, vad som än skulle göras gick snabbt och enkelt. Tyvärr var spelet lite för detaljerat för sitt eget bästa, vilket ledde till en del malplacerade hus och svårhittade kommandon.
   Denna Wii-version är däremot perfekt anpassad till formatet. Vid en första anblick upplevde jag den grafiska stilen som barnslig och färgglad, men efter någon minut känns allt enbart charmigt. Dessutom passar stilen utmärkt till både spelupplägg och prestanda. Städerna är hyfsat detaljerade och livfulla, utan att det blir några problem med att se olika byggnadstyper. Tack vare goda zoommöjligheterna är det dessutom lätt att få både vägar och hus att landa precis där man vill.
   För att bygga dessa saker används en smart cirkelmeny som fås fram genom ett tryck på B-knappen. Här finns en rad olika alternativ, exempelvis bostäder, handelsvaror och byggnadsmaterial, och under dessa finns det ytterligare valmöjligheter. Tryck fram menyn, peka på det du vill bygga, peka där du vill bygga – bygg. Snabbt, enkelt och precist.
Handhållande pratkvarn
Som nämnt är storyläget inte speciellt utmanande, men man bör ändå börja där. Hela ”äventyret” går egentligen mest ut på att presentera spelets funktioner, vilket görs väldigt bra. Trots att nya saker ständigt blir tillgängliga blir spelandet aldrig förvirrat tack vare pratglada rådgivare. Ibland blir man less på deras konstanta babbel, speciellt när de tar upp problem med en annan ö samtidigt som man bebygger en annan – och när man snabbt hoppar dit börjar de gnälla om det inkompletta samhället på den föregående ön.
   Lyckligtvis, och lite oväntat, har alla röstskådisar gjort ett bra jobb. Skulle man ändå bli less och vill få tyst på dem kan man trycka på A så snart de börjar prata, alternativt stänga av deras röster helt. De saker rådgivarna säger är dock väldigt viktiga för din framgång, men tack vare färgmärkta huvudord räcker det med ett snabbt ögonkast för att förstå vad som ska göras.
   Om man har betat sig igenom äventyrsläget, vilket tar en bit över tio timmar, och vill ha mer är det Continuous Play som gäller. Här kan nio olika reglage höjas eller sänkas för att ändra spelets förutsättningar. Därefter slängs man snabbt in i hetluften och det gäller att kunna hålla både bollar och tallrikar i luften för att inte bli överkörd av de andra bosättarna.
anno2
Grafiskt är Anno något av det snyggaste som släppts på Wii.
Svårhittade klagomål
Spelet är däremot inte perfekt – såklart. Lustigt nog har jag riktigt svårt att hitta konkreta saker att irritera mig på. Grafik, kontroll, ljud, upplägg – allt fungerar och är mycket väl anpassat till formatet. Men som ni vet; klaga bör man, annars dör man. Överlag önskar jag att spelet var lite djupare, men samtidigt hade det förstört den lyckade pick up and play-känslan.
   Ett inslag som jag däremot gärna hade sett mer av är krigande. Det går att utbilda soldater och bygga stridsskepp för att skydda sina invånare från angrepp – och även attackera andra bosättare. De delarna är däremot alltför automatiserade. Jag hade gärna sett mer taktiskt tänk där, som det är nu gäller det mest att ta med sig tillräckligt många soldater.
   En annan ingrediens som jag hade oväntat kul med var skattletande. Man köper skattkartor och styr sedan ut sitt skepp och plockar upp kistan. Med den ombord blir dock båten tyngre och mer svårstyrd, vilket gör den till en lätt måltavla för de pirater som åker runt i vattnen. Med andra ord gäller det att snabbt ta sig till sin ö samtidigt som man undviker anstormande pirater. Fler liknande sidosysslor hade varit kul.
En konsolanpassat strateg
Jag har aldrig gett Anno-spelen till PC någon riktig chans eftersom jag inte orkat sätta mig in i alla funktioner. I denna förenklade konsolutgåva är det däremot inga som helst problem att snabbt lära sig alla funktioner – även om det faktiskt blir en hel del att hålla reda på en bit in. På något sätt blir det ändå aldrig rörigt, i alla fall inte om man spelar igenom storyläget och får att förklarat för sig i en bra takt.
   Är ni ute efter ett strategispel där minsta lilla detalj kan regleras med millimeterprecision är Anno Create a New World helt fel spel. Vill ni däremot ha en lättspelad men ändå utmanande titel med ”lagom” mycket att hålla reda på passar detta perfekt. Hittills har jag lagt ner över tio timmar på ö-exploatering och har inte tröttnat på långa vägar.
1 Kommentar
Kommenterar som gäst
zombie5

online cmd

Spelar just nu!
48903c388317b74f0f39b6aba6b77924
Genre
Strategi
Utgivare
Ubisoft
Utvecklare
Keen
Plattform
Wii
Prisjakt
Release
2009-05-20
Sammanfattning
plus
  1. Lättspelat
  2. Mycket bra kontroll
  3. Beroendeframkallande
minus
  1. Stridsdelen
  2. Mycket tjat
  3. Lite för enkelt handlingsläge
8

Slutsats

Anno Create a New World är en nerbantad version av Sunflowers Anno-serie på PC. Spelet har relativt få inställningar och regleringar, men innehåller ändå tillräckligt med djup för en trevlig strategisk upplevelse. Det är dessutom perfekt anpassat till Wii vad gäller grafik och kontroll. Ett måste för alla som är sugna på ett lite mer lättsmält strategispel.
anno3
anno1
anno5
anno6
#inlineditbutton