Nintendo 3DS är uppföljaren till Nintendo DS. Den har två skärmar, varav den övre 3,5 tum stora widescreenskärmen stödjer 3D utan att några glasögon eller andra hjälpmedel behövs. Den undre skärmen har touch-funktionalitet. Konsolen har även en kamera med två linser, vilket möjliggör bilder i 3D. Förutom styrkors finns nu även en analog styrplatta.
Nu när det ramlat in en bunt riktigt bra titlar till 3DS klarade jag inte av den "vanliga" modellen längre, utan införskaffade en 3DS XL - och vilken skillnad. Äntligen slipper jag få kramp i ögon och händer när jag spelar.
Har har spelat rätt mycket av paper mario sticker star nu och tycker det är riktigt bra :)
Jag har inget alls att kritisera det för faktiskt. Till och med musiken är bättre än i något av de tidigare spelen där den va för jobbig att lyssna på för mig med sitt "tivoliaktiga malande". "karusellmusik" kan vi kalla det ;)
Här är det bra ljud och lite jazzigare och lite lugnare. Inte lika hysteriskt.
Snyggt är det med och precis lagom utmanande med roliga dialoger och varierande miljöer med lekfull design rakt igenom.
Jag har hört folk kritisera det för att vara omöjligt ologiskt, men det har jag inte stött på än. Bara man förstår hur systemet för att kösa puzzel fungerar är det inga problem. Det är ju nästan alltid så att man skall klistra på något klistermärke någon stans för att förändra världen och på så sätt ta sig vidare.
Jag älskar för övrigt spel där man uppgradderar sina förmågor genom att utforska världen såsom i zelda, metroid eller här. Att belöna utforskande i en värld som är byggd för att man skall vilja utforska den är det bästa gameplaymomentet jag vet tror jag :)
Mina planer på att ha klart recensionen till igår eller idag har tyvärr grusats av andra jobb, men jag kan varmt rekommendera Professor Layton till 3DS. Lite enkelt och segt i början, men växer efter hand och har som vanligt en väldigt mysig stil. Den något mer avancerade grafiken gör serien gott och framför allt är många av problemen som ska lösas smarta och roliga.
Börjar bli riktigt sne på 3DS nu. Håller på att recensionsspela Harvest Moon, men det är nästan så att maskinen spenderar mer tid på laddning än i mina händer.
Trots att jag spelar utan ljud och 3D-effekt tar batteriet slut efter några enstaka timmar. Att ha den i sömnläge en lite längre tid är bara att glömma eftersom den slukar batteri då också. Värdelöst.
Testkör för närvarande Rhythm Thief från Sega till 3DS och det har börjat lovande. En hybrid av äventyr (peka-och-klicka) med rytmiska minispel. En anmärkning på peka-och-klickandet är att det åtminstone hittills har varit mycket "klicka överallt på skärmen" om man vill hitta dolda bonusföremål. Nyckelföremål för handlingen är dock övertydligt utmärkta. Rytmspelen är av blandad kompott, en del använder pekpennan och en del knapparna, har inte varit någon större utmaning hittills. Mellansekvenserna är snygga med hyffsade röstskådespelare. Håll utkik efter vår rec. Tror detta kan bli något bra som kan passa de som uppskattar spel som Layton och Ace Attorney.
Hur fungerar 3DS Street Pass egentligen? Jag hade igång min 3DS under två timmar i centrala Stockholm idag utan att få kontakt med en enda konsol. Otur eller måste det aktiveras på nåt sätt?
Efter ett litet ryck efter prissänkningen börjar det nu drälla in frågor kring 3DS. De flesta verkar fortfarande tro att det är en DS med 3D-skärm, men det märks att tv-reklamen funkar bra och många barn vill ha den pga Mario och Mario Kart.
Måste säga att 3DS är den första spelmaskinen som jag ångrar att jag köpt.
Grafik i PSP-klass.
Snäv 3D-vinkel.
Lurad på prissättningen.
Väldigt få bra spel (kommer "snart" bli bättre).
Uselt onlinesystem.
Ett fult och klumpigt tillägg krävs för att kunna spela flera av de spel jag såg fram emot mest.
Att Nintendo hade 100% röta med DS och Wii blir mer och mer uppenbart..
Idag är näst sista dagen att registrera din 3DS på Nintendos eshop om du vill kunna ladda ner tio gratis NES-spel den första september och ytterligare tio GBA-spel innan årets slut.
Slutar med att de medger att de vet att alla väntar på Mario 3D Land och Mario Kart 7. Ok, så kan vi som redan har köpt en dyr 3DS inte få de spelen? Kan man undra...
För över en vecka sedan lanserades eStore på 3DS. Då fanns en 3D-version av NES-spelet Excitebike att ta hem gratis, samt Gameboy-spelen Super Mario Land, Tennis och Alleyway (supersimpel breakout-klon) för 30-40kr/st. Det fanns även en trailer på Dead or Alive, som dock plockades ner efter någon dag. Under E3 dök även Zelda DX (60kr) upp.
Idag kom den första riktiga uppdateringen av eStore. Den innehåller *trumvirvel* Gameboy-versionen av det gamla arkadspelet Donkey Kong (40kr), trailers på Sudoko (!!!), Asphalt 3D (!!!) och Sports Island 3D. Inget av klippen är i 3D. Jämför detta med USA och Japan som åtminstone fick 3D-trailers på alla E3-spel.
Det är helt otroligt vilket stort skämt Nintendo är vad gäller allt onlinerelaterat, de har inte lärt sig ett skit med varken DSi eller Wii. De kan lika gärna skita helt i onlinestödet till Wii U.